Nordea: ”Vi är inte störst men vi knappar in”

Taggar i artikeln

Nordea
Nordea, Peter DalmalmNordea, Peter Dalmalm
"Vi finns både digitalt och lokalt och en stor framgångsfaktor har varit att vi kan kalla in experter när det behövs till både små och medelstora företag som behöver rådgivning", säger Peter Dalmalm, chef för företagsaffären på Nordea i Sverige.
Publicerad
Uppdaterad

Nordeas företagsutlåning i Sverige växer snabbare än konkurrenternas. ”Vi tar marknadsandelar – samtidigt som kreditvärdigheten gått upp i våra portföljer”, säger Peter Dalmalm, chef för företagsaffären på Nordea i Sverige.   

Annelie Östlund

Nordea rapporterade bättre siffror än väntat för det fjärde kvartalet – samtidigt som banken tar marknadsandelar i Sverige. 

Under hela förra året ökade företagsutlåningen på svenska marknaden med 4,7 procent. Under samma period ökade Nordeas volymer avseende små och medelstora företag med 10 procent.  Utlåningen inom Nordeas affärsområde Stora företag och institutioner växte ungefär i linje med marknaden.

Idag ligger Nordea på en marknadsandel avseende företagsutlåning (i Sverige) på 12,9 procent. Det kan jämföras med Handelsbanken, SEB och Swedbank som ligger på 21,06, 18,10 respektive 15,73 procent enligt siffror från SCB.  

Annons

– Vi är inte störst men vi knappar in. Och det beror mycket på att vi har varit tillgängliga, synliga och vi finns från norr till söder. Vi finns både digitalt och lokalt och en stor framgångsfaktor har varit att vi kan kalla in experter när det behövs till både små och medelstora företag som behöver rådgivning, säger Peter Dalmalm, chef för företagsaffären på Nordea i Sverige.   

–Bidragande är också att vi har ett väldigt bra samarbete mellan företagsaffären och privataffären. Det ger en extra skjuts. Vi växer också mer än marknaden vad gäller bolån. 

Samtidigt som företagsutlåningen ökat, har företagskundernas kreditvärdighet förbättrats – från redan höga nivåer. 

Annons

–Självklart har pandemin drabbat vissa branscher och vissa segment jättehårt. Men faktum är att det var fyra år sedan vi hade så här få konkurser i Sverige. Vi pratar alltså om tiden innan pandemin, säger Dalmalm.

Samtidigt indikerar ökade inlåningsvolymer att företagen har känt en viss osäkerhet inför framtiden. 

– Det kan betyda att de sparat lite extra, är lite osäkra och inte har velat investera. Man vill ha reserver för framtiden. Men det visar också att företagen gått bra och har gjort vinster – att de kan investera framöver. Det här är pengar som kan användas i rörelsen.

Annons

Av en ökad användning av företagskort drar Peter Dalmalm också slutsatsen att aktiviteten har gått upp kraftigt på sista tiden. 

–Har du ätit lunch, har du rest, har du bokat flygbiljett, hyrt bil, bokat konferens? Kreditkorten är en väldigt bra barometer som visar hur aktiva företagen är. Vi ser att företagen börjar titta framåt och vågar göra investeringar. Jag tror på ett bra 2022. 

Nu är börsen volatil och marknaden oroar sig för högre räntor och stigande inflation. Hur påverkar det företagsaffärer, emissioner och börsintroduktioner?
–Förra året var ett rekordår vad gäller företagsobligationer, förvärv och börsnoteringar.  Jag upplever att det underliggande trycket är fortsatt lika högt även om vissa tryckt på pausknappen i januari. När det rör på sig skapar det osäkerhet och när du ska sälja ditt fina bolag vill du ha en stabil marknad så du vet var prislappen ligger, säger Peter Dalmalm. 

Bankernas respektive marknadsandelar avseende företagsutlåning. 
Källa: SCB

 

Annons