Amerikanska bilfabriker riskerar att stå stilla inom veckor. Trots förra månadens tullavtal mellan USA och Kina har nya exporthinder skapat akut brist på kritiska magneter – och nu rasar ordkriget igen.
USA och Kina i nytt ordkrig – 20 dagar efter handelsavtalet


Mest läst i kategorin
När USA och Kina för en knapp månad sedan kom överens om att pausa tullarna mot varandra drog världen en lättnadens suck.
Nu är skrämselhickan tillbaka. Före helgen anklagade USA:s president Donald Trump Kina för att ha brutit mot det 90 dagar långa handelsstoppet som förhandlades fram.
Missa inte: Kinas mineralkrig hotar lamslå Europas industri. Realtid
”Så mycket för att vara snäll kille!” skrev han på Truth Social enligt CNBC.
På måndagen svarade Kina med att det istället är USA som gjort sig skyldig till avtalsbrott – bland annat nya restriktioner mot kinesisk teknikexport och planer på att återkalla studentvisum, skriver New York Times.
Få beviljade licenser
Ordkriget handlar ytterst om det beslut som Kina tog i början på april, där landet stoppade all export av sällsynta jordartsmagneter.

Sedan dess har endast ett fåtal exportlicenser beviljats amerikanska företag, trots att det så kallade Genève-avtalet skulle återställa handelsflödet.
”Det är endast en handfull tjänstemän som granskar tusentals ansökningar”, säger Michael Hart, ordförande för amerikanska handelskammaren i Kina, enligt Financial Times.
Senaste nytt
Finansmarknaderna skakar
Sällsynta jordartsmagneter är kritiska komponenter i allt från bilars bromssystem till fabriksrobotar. En enda lyxbilstol kan innehålla tolv sorters magneter för sina elektriska motorer.
Kina kontrollerar också 90 procent av världens produktion.

Trump fördubblar ståltullar – Asienbörserna faller
Investerare fruktar en upptrappning av handelskriget.
Ordkriget har satt sina omedelbara spår i finansmarknaderna. Hong Kongs Hang Seng-index föll 0,8 procent medan Japans Nikkei 225 tappade 1,3 procent, skriver Bloomberg.
Den kinesiska valutan försvagades också mot dollarn.
”Kaos”
Bakom kulisserna väntar branschledare på ett direkt samtal mellan Trump och Kinas president Xi Jinping för att lösa upp situationen.
Kevin Hassett, chef för Vita husets nationella ekonomiska råd, uppgav på söndagen att ett sådant samtal kan äga rum redan denna vecka.
Läs även: Kronan bäst i världen: Taco-sommar mot dollarn. E55
Men enligt CNBC:s källor finns det strukturella problem inom amerikansk förvaltning som försvårar koordinerade beslut.
Dennis Wilder, tidigare högt uppsatt tjänsteman i Vita huset, beskriver Vita husets säkerhetsråd som i ”kaos” efter Trumps omorganisation.
Bilindustri kan tvingas pausa
Den omedelbara effekten drabbar redan amerikanska biltillverkare.
Branschledare varnar för att produktionen vid fabriker i mellanvästern och södern kan tvingas minska inom dagar eller veckor.
”Kina skulle kunna få Amerikas bilmonteringsfabriker att stanna”, säger Michael Dunne, bilindustrikonsult med specialisering på Kina, till New York Times.

EU ser sin chans att trycka tillbaka Trump
Men tiden är knapp.
USA:s sårbarhet blottas
Konflikten blottlägger det strategiska beroendet som byggts upp under två decennier.
På 2000-talet flyttade amerikanska metallfabriker i Indiana sin produktion till Kina, just när efterfrågan började explodera inom fordonsindustrin och elektronik.
Phoenix Tailings, en amerikansk startup i Massachusetts, försöker nu bygga inhemsk kapacitet men producerar endast 40 ton per år – en kvantitet som stora kinesiska anläggningar tillverkar på en månad.
Missa inte: Ofrånkomligt med ny finanskris när Trump får styra. Dagens PS
Geopolitik genom byråkrati
Det som började som en handelstvist har utvecklats till en strukturell utmaning för den globala ekonomin. Genève-avtalet, som sänkte amerikanska tullar från 145 procent till 30 procent och kinesiska från 125 procent till 10 procent, var tänkt som en 90-dagars vapenvila.
Ordkriget mellan USA och Kina visar hur enskilda administrativa beslut i ett land kan påverka produktionslinjer på andra kontinenter.

Svenskans liv efter Hollywood, och mötet med Trump
Agnes-Nicole Winter, 69, är tillbaka i Sverige efter flera decennier i USA.
Jens Eskelund, ordförande för EU:s handelskammare i Kina, beskriver situationen som en ”stor störning av leveranskedjor” där ”få godkännanden kommer igenom, men de är långt ifrån tillräckliga för att förhindra förestående produktionsstopp”.
I dagens handelskrig krävs inga nya tullar – det räcker med ett oläst formulär på ett skrivbord i Peking.
Läs även: Elektricitet eller kärnvapen? Kinas annorlunda syn på AI. Realtid

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.