Realtid

Kinas mineralkrig hotar lamslå Europas industri

kinas
Kinas president Xi Jinping skärper kontrollen över kritiska mineraler – något som kan tvinga europeiska bilfabriker att bromsa produktionen. (Foto: Matthias Schrader/Tingshu Wang/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 02 juni 2025Publicerad: 02 juni 2025

Medan handelskonflikten mellan USA och Kina trappas upp riskerar europeiska bilfabriker att stå stilla. Kina kontrollerar flödet av sällsynta jordartsmetaller som är livsviktiga för allt från elmotorer till vindkraftverk – och nu används dessa som geopolitiskt vapen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Konflikten eskalerade under fredagen när USA:s president Donald Trump anklagade Kina för att bryta det 90-dagars handelsstopp som förhandlades fram i Genève tidigare i maj, skriver Washington Post.

Bakom Trumps frustration ligger Kinas nya exportlicenssystem för kritiska mineral, som infördes i april.

Missa inte: Stendöda förhandlingar – nu måste Trump och Xi prata. Realtid

Kinesiska exportörer måste nu ha licens för att sälja sällsynta jordartsmetaller internationellt – en process som enligt kinesiska myndigheter tar cirka 45 arbetsdagar, skriver Dagens Industri.

Det nya licenssystemet tolkas av många som ett verktyg för ekonomisk påtryckning – där sällsynta mineral nu används som maktmedel snarare än bara handelsvara.

EU producerar bara 3 procent

Men systemet har blivit mer än bara byråkrati.

”Vi har inte sett flödet av vissa av dessa kritiska mineral som de var förmodade att leverera”, säger USA:s handelsrepresentant Jamieson Greer till CNBC.

ANNONS
kinas
”Kina har fullständigt brutit sitt avtal med oss”, skriver Donald Trump på Truth Social. (Foto: Julia Demaree Nikhinson/AP/TT)

För europeisk industri är detta särskilt bekymmersamt.

EU använder 30 procent av alla mineral som bryts i världen – men producerar endast 3 procent själv, visar siffror från EU:s Critical Raw Materials Act.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Bilbranschen drabbas först

Konsekvenserna blir snabbt märkbara i bilindustrin.

Amerikanska biltillverkare har redan varnat Vita huset för att fabriker kan tvingas stänga ned på grund av komponentbrist, rapporterar Wall Street Journal.

Kronan bäst i världen: Taco-sommar mot dollarn

Kronan är valutan som tjänat mest på årets Trump-frossa.

Samma risker gäller för europeiska tillverkare som är beroende av samma leveranskedjor.

ANNONS

”Det vore en mycket ovälkommen förvärring av en redan ansträngd situation för det europeiska näringslivet”, konstaterar DI:s ledarskribent Frida Wallnor.

Problemet förstärks av att Kina under årtionden målmedvetet byggt upp kontroll över hela värdekedjan – från gruvbrytning till förädling. Genom sin marknadsdominans har Peking kunnat påverka prisbildningen för att göra gruvbrytning i konkurrerande länder olönsam.

Läs även: ”Made in China” slår mot Kinas ekonomi. Dagens PS

Sveriges strategiska roll

Lösningen på lång sikt kräver europeisk självförsörjning.

EU:s mål är att 10 procent av unionens kritiska råmaterial ska brytas inom EU år 2030 – en målsättning som beskrivs som ”ambitiös” i den europeiska förordningen.

”Europa behöver en europeisk värdekedja för kritiska råvaror. Det borde inte behövas kinesisk utpressning eller amerikanska annekteringshot för att inse att uppbyggnaden behöver gå fortare. Där har gruvnationen Sverige ett viktigt ansvar”, skriver Wallnor.

USA kastar ut kinesiska studenter: ”Skadar landets image”

Den amerikanska regeringens konflikt med universiteten går vidare.

ANNONS

Medan diplomaterna förhandlar fortsätter osäkerheten att sprida sig genom globala leveranskedjor.

För europeiska företag som redan kämpar med inflationstryck och ekonomisk turbulens blir Kinas mineralkontroll ännu en ovälkommen variabel i en redan komplex ekonomisk ekvation.

Missa inte: Oro i världen: Är det dags att spara i guld? E55 TV

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS