Realtid

Tullkriget slår ojämnt mot världens skeppare

tullkriget
Världens näst största rederi, Maersk, förutspår minskande volymer i sina leveranskedjor som följd av de amerikanska tullarna. (Foto: Damian Dovarganes/AP/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 08 maj 2025Publicerad: 08 maj 2025

De höga tullarna mellan USA och Kina minskar trafiken på haven och skapar tomrum i både containrar och på hamnplatser. Än så länge är resten av världens leveranskedjor dock relativt opåverkade.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det pågående handelskriget mellan USA och Kina har börjat ge effekt på leveranskedjorna. Allt färre skepp anländer med allt färre varor. Leveranskedjorna känner av den påverkan.

Förra veckan minskade trafiken i Los Angeles hamn med cirka 35 procent i jämförelse med föregående år. Detta skedde då tullarna på upp till 145 procent börjat verka, rapporterar CNN.

Missa inte: EU förbereder massiv tulloffensiv mot USA. Realtid

Även i Seattle har man sett en minskning av antalet containers som anlänt till hamnen. Man förväntar sig fortsatt minskade volymer framöver, skriver Newsweek.

Minskar – i båda riktningarna

Så kallad ”blank sailing”, där en skepptransport ställs in på grund av minskad volym, ökade med 13 procent på den amerikanska västkusten i förra veckan.

Dessa transportefterfrågningar slås ihop med en senare planerad transport och beräknas uppgå till 28 procent den här veckan. Det rapporterar researchbolaget Sea-Intelligence enligt Wired.

Enligt Maersk, världens näst största rederi, har tullarna minskat handeln i båda riktningarna med cirka 30-40 procent, skriver Bloomberg. Dessa förändringar syns tydligt i leveranskedjorna.

ANNONS
tullkriget
Maersks vd Vincent Clerc. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix/TT)
ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Internationell handel relativt opåverkad

Maersk, som står för cirka 14 procent av alla världens containrar och driver 60 hamnar, är inte lika exponerade mot USA.

I sin senaste prognos uppger den danska redaren att de förväntar sig en marknadsutveckling som ligger mellan minus en procent till plus fyra. I februari låg prognosen på endast fyra procent plus.

Kinesiska varor ”tvättas” i grannländer – undviker tullar

En juridiskt tveksam rutt genom andra asiatiska länder blir mer populär.

Tillväxt förväntas ses framförallt med transporter till Tyskland där investeringarna ökat, främst inom försvarsindustrin.

Maersk tror att det andra kvartalet kan se tillväxt. Detta gäller om skeppare tar tillvara på den 90 dagars paus som infördes för tullarna.

Följdeffekter i värdekedjan

ANNONS

De höga tullarna och den sjunkande aktiviteten i både produktion och transporter har lett till att överkapaciteten i de internationella leveranskedjorna nu ligger på den högsta nivån för de senaste fem åren.

Detta visar GEP Global Supply Chain Volatility Index, som jämför 27 000 bolag i 40 länder. Det är ungefär samma nivåer som i mars 2020, precis i början av covid-19-pandemin.

Läs även: Öde hamnar när tullarna slår till. Dagens PS

Även amerikanska lastbilstransportindustrin ser ut att stå inför svåra tider. Beställningarna av nya lastbilar har minskat med 5,9 procent i mars i jämförelse med förra året, visar siffror från ACT Research. Leveranskedjor påverkas även här.

Ungefär 40 procent av alla lastbilstransporter inom USA 2023 bestod dessutom av importerade varor. Dessa varor kom antingen från hamnar eller från grannar som Mexiko eller Kanada.

Leksaksförsäljare rasar: ”Ska jag sälja skalliga dockor?”

USA:s tullar mot Kina hotar att störa julhandeln rejält i år.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS