USA:s tullar mot Kina hotar att störa julhandeln rejält i år. Leksakstillverkarna hör till de mest upprörda.
Leksaksförsäljare rasar: "Ska jag sälja skalliga dockor?"


Mest läst i kategorin
Runt 80 procent av alla leksaker som säljs i USA tillverkas i Kina.
Därför har Donald Trumps tullar på 145 procent på kinesiska varor slagit synnerligen hårt mot leksaksbranschen.
Missa inte: Chefsekonom: Konkurser och arbetslöshet väntar USA. Realtid
Nu varnar amerikanska tillverkare som Mattel, Hasbro och MGA Entertainment för att detta kommer innebära dramatiska kostnadsökningar, störningar i leveranskedjorna och allmän osäkerhet inför årets viktigaste försäljningsperiod – julen.
Märks redan i handeln
Mattel, världens största börsnoterade leksakstillverkare och ägare till varumärken som Barbie och Polly Pocket, meddelade i sin senaste kvartalsrapport att man tvingas höja priserna i USA.
Tullarna förväntas kosta bolaget omkring 270 miljoner dollar under 2025.

Företaget har redan börjat flytta sin produktion bort från Kina och planerar att senast 2027 ha en mer geografiskt balanserad produktion där inget enskilt land står för mer än 25 procent.
Trots detta räknar man med att prisjusteringar är nödvändiga för att kompensera för de ökade kostnaderna.
Prishöjningarna märks redan i handeln. En analys från Telsey Advisory Group visar att vissa Barbieprodukter stigit med över 40 procent på en vecka, skriver CNN.
Missa inte: Dockor länkade till porrsajt. Dagens PS
Senaste nytt
Bratz-tillverkaren rasar
För mindre tillverkare är situationen ännu mer akut.
Bolag som MGA Entertainment, kända för att tillverka Bratz-dockorna, varnar för att vissa komponenter inte ens går att tillverka i USA på grund av att det inte finns inhemsk kapacitet. Dockhår är ett exempel.
”Det finns ingen amerikansk fabrik någonstans som kan tillverka hår till dockor. Vad ska jag göra? Sälja flintskalliga dockor?”, rasar vd:n Isaac Larian enligt The Economist.

USA:s självmål – här är allt som blir svindyrt
Amerikanernas plånböcker kommer att blöda rejält.
Försöker påverka politiker
Att flytta produktionen till andra länder tar tid och kräver omfattande investeringar.
Att flytta hela produktionskedjor i USA är i praktiken inte möjligt på kort sikt, särskilt inte för leksaker med komplexa rörliga delar. Detta gör att många företag är fortsatt beroende av sina kinesiska underleverantörer.
Läs även: Så dåligt är det för dig (och Sverige) när USA krisar. E55
Samtidigt försöker branschorganisationen Toy Association påverka politiker för att få till undantag eller lättnader i tullarna.
Organisationen var nyligen en sponsor av Vita husets traditionsenliga påskfirande och intensifierade där sina kontakter med makthavare.
Trump inte oroad
President Trump har dock tagit leksaksstormen med ro och vägrar att backa från tullarna.
”Tja, kanske barnen får två dockor istället för 30 dockor, och kanske kostar de två dockorna ett par dollar mer än de normalt skulle göra”, sa han nyligen när han fick frågan om de höjda priserna, enligt Politico.

Sorry Barbie – den här bilen tillhör Ken
Nu är den äntligen här: Kens egen Ford Bronco.
Aktiekurserna har också påverkats kraftigt.
Mattels börsvärde har fallit med omkring 25 procent sedan tullarna infördes, även om företaget återhämtat sig något tack vare starkare kvartalsresultat än väntat.
Risk för tomma butikshyllor
För många företag innebär den pågående situationen att produktionen inför julen 2025 försenats kraftigt.
Normalt sett skulle tillverkningen vara i full gång vid denna tid på året.
Men osäkerhet kring kostnader och leveransvägar gör att många band väntar med produktionen, vilket ökar risken för tomma butikshyllor när efterfrågan blir som störst.
Missa inte: Tullen varnar för livsfarliga leksaker i jul. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.