USA:s tullar kommer att höja priset på billiga kinesiska varor. Det kan ge second hand-marknaden ett uppsving.
Second hand-butiker kan bli vinnarna i tullkriget


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- USA skärper tullarna mot Kina, vilket slår hårt mot snabbmodejättar som Shein och Temu.
- Second hand-marknaden ser ökad efterfrågan när billig import försvåras, särskilt bland unga konsumenter.
- Företaget Thredup hoppas på permanent lagändring och menar att prisökningar kan gynna hållbart mode.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
När USA skärper tullarna mot Kina och flera andra asiatiska länder finns snabbmodejättar som Shein och Temu bland förlorarna.
Deras affärsmodell bygger på att kunna leverera billiga varor till kunder, vilket de nya handelsrestriktionerna nu kommer att försvåra.
Missa inte: Second hand-boom i USA – men svårt med lönsamhet. Realtid
Men det finns de som jublar över detta. Second hand-handeln ser nämligen sin chans att ta marknadsandelar, skriver CNN.
Vill få permanent lag
Från och med den 2 maj tas det så kallade de minimis-undantaget bort för Kina, vilket tidigare tillät små paket under 800 dollar att passera gränsen tullfritt.
Samtidigt införs en ny tull på 120 procent eller ett fast avgiftssystem som gör varje sändning betydligt dyrae. Målet är att bromsa det billiga flödet av kläder och prylar från Kina.

Skynda fynda – USA blir en ”loppmarknad”
Privatekonomiskt trängda amerikaner köper begagnat.
Thredup, som säljer begagnade kläder online, menar att detta kan skapa en mer rättvis spelplan. Företaget har länge lobbat för att slopa de minimis-regeln och hoppas nu på en permanent lagändring.
”Vi tror att om snabbmode blir dyrare kommer fler att välja hållbara alternativ som second hand”, säger företagets strategichef Alon Rotem.
Senaste nytt
Slut på billiga t-shirts
Enligt en undersökning från Thredup och Globaldata kan så många som 60 procent av konsumenterna tänka sig att vända sig till second hand-marknaden om kläder blir dyrare.
Särskilt yngre generationer har redan börjat använda sig av second hand – nästan 40 procent av millennials och Gen Z hade köpt något begagnat på nätet under det senaste året, enligt undersökningen.
Missa inte: Google skapar kaos i e-handeln: ”Helt galet”. Realtid
Samtidigt försöker snabbmodeföretag som Shein anpassa sig genom att etablera fabriker i andra länder som Vietnam och Mexiko. Men experter menar att vi kan ha sett slutet för de allra billigaste plaggen.
”En t-shirt för tre eller fyra dollar kommer inte att vara realistiskt på länge”, säger professor Chris Tang vid UCLA.

Svenskt modemärke drar Shein inför rätta
Plötsligt upptäckte Nelly sina produkter på Sheins hemsida.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.