Realtid

Lyxiga jordgubbar en kontroversiell trend i USA

jordgubbar
Jordgubbar är populära, särskilt på sommaren, men det har också blivit allt dyrare. (Foto: Alastair Grant/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 06 juli 2025Publicerad: 06 juli 2025

I Japan har lyxfrukter redan funnits som koncept i åratal. Nu har ett liknande fenomen slagit rot i USA – till skilda reaktioner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att frukten har blivit dyrare under de senaste åren märker många av i mataffären. Men det är ändå inget emot vad de nya lyxfrukterna kostar.

I Los Angeles kan en enda jordgubbe numera kosta 20 dollar.

Missa inte: Inflationen chockar japaner – äter mindre grönsaker. Realtid

Den extrema prislappen har skapat reaktioner och väckt en bredare debatt om lyxkonsumtion, skriver The Economist.

Flygs in till USA

Bakom jordgubben står japanska odlingar och exklusiva exportörer som Elly Amai och Ikigai Fruits.

Där genomgår varje frukt rigorösa kvalitetskontroller innan det transporteras med flyg till butiker som Erewhon.

I Japan har frukt fungerat som gåva, särskilt lyxigare varianter. (Foto: Chie Tsuda/AP/TT)
ANNONS

Det är en matkedja i Kalifornien som blivit känd för att sälja allt från mineralvatten för 20 dollar till frukter som mer liknar smycken än livsmedel.

Fenomenet lyxfrukt är inte nytt. I Japan har exklusiva meloner, druvor och persimoner länge fungerat som statussymboler och traditionella gåvor vid högtidliga tillfällen.

Missa inte: Japan drar i nödbromsen för att lugna marknaden. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Kan odla året runt

Men att samma koncept nu slår rot i USA beror till stor del på sociala medier och en växande medel- och överklass med smak för hyperestetik och storytelling.

Företag som Oishii, baserat i New Jersey, försöker möta efterfrågan genom vertikal odling, en metod som minskar beroendet av väder och import.

Deras egen variant av japanska Omakase-jordgubbar säljs för mellan åtta och fjorton dollar per låda och marknadsförs som ett hållbart alternativ till importerade bär med högt koldioxidavtryck.

Jordgubbar och frihet – så säljs snuset

Ingredienserna när vitt snus marknadsförs i Storbritannien.

ANNONS

Vissa har inte råd med färskvaror

Men oavsett ursprung kvarstår frågan: är en jordgubbe någonsin värd 200 gånger mer än en lokalproducerad?

Kritiker menar att produkten är en symbol för en växande klyfta mellan konsumentgrupper.

En livsmedelselit som betalar tusentals kronor för perfektion, samtidigt som stora delar av befolkningen tvingas välja bort färskvaror helt.

Missa inte: Anrika varumärket i konkurs – konserver för dyra. Realtid

Ser det som förfall

Vissa kommentatorer, som Lois Beckett i The Guardian, går längre och ser lyxjordgubben som en symbol för en dekadens lik den som föregick det västromerska imperiets fall.

Men historiker påpekar att överflöd och excesser ofta sammanfaller med ekonomisk och politisk styrka snarare än förfall.

ANNONS

Klart är att de japanska frukterna fortsätter att locka köpare från hela världen.

Åt upp banankonst för miljoner: ”Det är kraften”

Sotheby’s navigerar en konstmarknad i förändring – där allt kan hända.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

ANNONS
ANNONS