I Japan har lyxfrukter redan funnits som koncept i åratal. Nu har ett liknande fenomen slagit rot i USA – till skilda reaktioner.
Lyxiga jordgubbar en kontroversiell trend i USA


Mest läst i kategorin
Att frukten har blivit dyrare under de senaste åren märker många av i mataffären. Men det är ändå inget emot vad de nya lyxfrukterna kostar.
I Los Angeles kan en enda jordgubbe numera kosta 20 dollar.
Missa inte: Inflationen chockar japaner – äter mindre grönsaker. Realtid
Den extrema prislappen har skapat reaktioner och väckt en bredare debatt om lyxkonsumtion, skriver The Economist.
Flygs in till USA
Bakom jordgubben står japanska odlingar och exklusiva exportörer som Elly Amai och Ikigai Fruits.
Där genomgår varje frukt rigorösa kvalitetskontroller innan det transporteras med flyg till butiker som Erewhon.

Det är en matkedja i Kalifornien som blivit känd för att sälja allt från mineralvatten för 20 dollar till frukter som mer liknar smycken än livsmedel.
Fenomenet lyxfrukt är inte nytt. I Japan har exklusiva meloner, druvor och persimoner länge fungerat som statussymboler och traditionella gåvor vid högtidliga tillfällen.
Missa inte: Japan drar i nödbromsen för att lugna marknaden. Realtid
Senaste nytt
Kan odla året runt
Men att samma koncept nu slår rot i USA beror till stor del på sociala medier och en växande medel- och överklass med smak för hyperestetik och storytelling.
Företag som Oishii, baserat i New Jersey, försöker möta efterfrågan genom vertikal odling, en metod som minskar beroendet av väder och import.
Deras egen variant av japanska Omakase-jordgubbar säljs för mellan åtta och fjorton dollar per låda och marknadsförs som ett hållbart alternativ till importerade bär med högt koldioxidavtryck.

Jordgubbar och frihet – så säljs snuset
Ingredienserna när vitt snus marknadsförs i Storbritannien.
Vissa har inte råd med färskvaror
Men oavsett ursprung kvarstår frågan: är en jordgubbe någonsin värd 200 gånger mer än en lokalproducerad?
Kritiker menar att produkten är en symbol för en växande klyfta mellan konsumentgrupper.
En livsmedelselit som betalar tusentals kronor för perfektion, samtidigt som stora delar av befolkningen tvingas välja bort färskvaror helt.
Missa inte: Anrika varumärket i konkurs – konserver för dyra. Realtid
Ser det som förfall
Vissa kommentatorer, som Lois Beckett i The Guardian, går längre och ser lyxjordgubben som en symbol för en dekadens lik den som föregick det västromerska imperiets fall.
Men historiker påpekar att överflöd och excesser ofta sammanfaller med ekonomisk och politisk styrka snarare än förfall.
Klart är att de japanska frukterna fortsätter att locka köpare från hela världen.

Åt upp banankonst för miljoner: ”Det är kraften”
Sotheby’s navigerar en konstmarknad i förändring – där allt kan hända.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.