USA:s allt mer konfrontativa handelspolitik har fått europeiska konsumenter att rata amerikanska produkter. Experter talar om en möjlig långsiktig attitydförändring.
Från supermakt till syndabock – USA:s varumärken tar stryk


Mest läst i kategorin
Det tar tid att bygga upp ett varumärke, men bara några veckor att rasera det.
Denna marknadsföringens sanning har blivit smärtsamt uppenbar för amerikanska exportörer sedan president Donald Trump i början av april presenterade omfattande tullhöjningar mot Europa och övriga världen.
Missa inte: ”Behöver 100 dagar till” – Goldman Sachs vd om tullkaoset. Realtid
Svenskar ratar alkohol
Försäljningen av amerikanskt vin på Systembolaget har rasat med 15,3 procent under årets första kvartal jämfört med samma period förra året.
För amerikansk öl är minskningen 12,8 procent, medan sprit har klarat sig något bättre med bara 1,2 procents nedgång.
”Det finns gott om alternativ till amerikanskt vin, men amerikansk whiskey är amerikansk whiskey. Den som köper det har inte så mycket att välja mellan”, förklarar Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget, för TT.

Senaste nytt
Ökad misstro mot USA
Det svenska motståndet är en del av ett större europeiskt mönster.
Enligt en ny undersökning från Europeiska centralbanken (ECB) är europeiska konsumenter ”mycket villiga” att hitta icke-amerikanska alternativ, skriver Bloomberg.

Kineser om USA:s tullar: ”Vi bryr oss inte”
Knäckta kineser efter USA:s tullar? Tvärtom.
Det anmärkningsvärda är att denna attitydförändring tycks vara oberoende av priseffekterna.
”Konsumenternas reaktioner kan tyda på en möjlig långsiktig strukturell förändring i konsumentpreferenser bort från amerikanska produkter och varumärken”, konstaterar ECB.
”Motstånd mot allt amerikanskt”
Särskilt intressant är att reaktionen verkar drivas av princip snarare än plånbok, skriver Bloomberg.
I DN/Ipsos senaste mätning uppger 70 procent av tillfrågade svenskar att de kommer att avstå eller köpa mindre av produkter från USA.
Läs även: Så hotar Donald Trump svensk premiepension. E55
Nästan var femte säger sig helt vilja undvika amerikanska varor.
”Det är en väldigt tydlig signal om att det finns ett motstånd mot allt som är amerikanskt”, säger Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Ipsos, till Dagens Nyheter.
Så länge varar en bojkott
Men hur långvarig blir bojkotten? Forskare är skeptiska.
Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan i Göteborg, menar att konsumenter sällan orkar genomföra långsiktiga förändringar.
”Studier visar på att vi orkar hålla ut i cirka två veckor innan vi går tillbaka till gamla vanor”, säger hon till Dagens Nyheter.

Europas turistbransch vädrar morgonluft när USA backar
Även Sverige kan dra nytta av de förändrade resetrenderna.
Men något har förändrats när det gäller just denna konsumentreaktion, menar varumärkesforskaren.
”Någonstans är det en ny världsordning och den roll USA har haft, som har rämnat, det är klart att det blir en större fråga än om det bara är ett företag man inte gillat”, tillägger Ossiansson.
Smällen mot Tesla
Konsekvenserna är redan påtagliga för vissa amerikanska företag.
Tesla har sett försäljningen i Europa sjunka med 43 procent under årets första två månader.
Detta trots att marknaden för elbilar växt med över 30 procent, rapporterar Bloomberg.
Missa inte: Ulf Elfving bojkottar USA: ”Ett farväl till Häagen-Dasz”. News55
Då blir en bojkott märkbar
För att en bojkott ska få verklig effekt krävs dock en bred och långvarig uppslutning.
”Om 75 procent av alla konsumenter i Europas länder skulle delta så kommer det märkas”, säger Sofia Ulver, docent vid ekonomihögskolan i Lunds universitet, till DN.

USA presenterar sämsta kvartalet på tre år
Prognoserna och företagsledarna har redan varnat för det – men siffrorna talar nu klarspråk.
Amerikanska konsumenter reagerar helt annorlunda på det begynnande handelskriget – de hamstrar varor som förväntas stiga i pris, enligt ECB:s studie.
Skillnaden i reaktionsmönster kan öka klyftan i en redan ansträngd transatlantisk relation.
Läs även: Trumps industridröm – bara ett luftslott? Realtid

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.