Annons

Annons

KPMG i Sverige får enda Insights Center med 5G

Sverige blir det 17:e landet som får ett KPMG Insights Center. "Satsningen gör oss mer relevanta och utmanar vårt eget sätt att tänka och hur vi levererar uppdrag till våra kunder”, säger Ulf Borgcrantz, Chief Digital Officer (CDO) på KPMG. 

KPMG:s Insights Center ska fokusera på att utveckla nya affärsmodeller, stötta innovations processer och hjälpa kunder att vara i framkant avseende strategiska digitala mål. 

– Det är vanligt att företag har formulerat sin digitala strategi vad gäller hur de ska utnyttja adata som finns om till exempel deras kunder, produkter, och omvärlden. Men de vet inte riktigt hur de ska använda informationen konkret.  Tack vare det här centret kan vi hjälpa våra kunder att konkretisera deras mest strategiska frågeställningar genom att bygga och visa praktiskt på digitala lösningar, förklarar Ulf Borgcrantz, Chief Digital Officer (CDO) på KPMG.

Mitt i industri- och tekniknavet på Lindholmen i Göteborg får KPMG:s center en viktig placering. Insights Center är en del av KPMG:s globala initiativ inom Data & Analytics. Förutom i Göteborg finns dessa center i Amsterdam, Auckland, Chicago, Frankfurt, Hongkong, Lagos, London, Madrid, Melbourne, Milano, New York, Paris, Riyadh, Sidney, Tel Aviv, Tokyo, Vancouver och Zürich. 

Annons

Annons

 – På Lindholmen sker mycket av AI-utvecklingen, så vi engageraräven specialister när det behövs. Sedan ville vi också var del i det digitala ekosystemet på Lindholmen där både forskning och utveckling drivs i nära samarbete med näringslivet. Det passar perfekt för ett kunskapsföretag som KPMG, säger Ulf Borgcrantz.

På vilket sätt ska ni stötta innovationsprocesser i denna verksamhet?
 – Det finns flera sätt att stötta våra kunder beroende på var de är i processen. Det kan vara att sätta upp ett separat ”X-lab” för prioritering och kommersialisering av de goda idéer som redan finns inom företaget, men som inte har flugit ännu. Det kan även handla om att hjälpa företag att ta fram vilka trender som påverkar utvecklingen framåt för att säkerställa att man satsar på rätt saker eller att prova hur olika innovationsprocesser fungerar för olika verksamheter.

– Till sist handlar det naturligtvis om människor. Vi tror starkt på att sammanföra människor med olika bakgrund och kompetens för att skapa mest affärsvärde.

Centret ligger i framkant vad gäller den senaste teknologiska utvecklingen. Det blir det enda KPMG Insights Centret i världen som har tillgång till 5G.

 – Eftersom vi har 5G i vårt center är det naturligt att vi utvecklat lösningar med våra partners runt 5G. En av dessa är hur 5G kan utnyttjas i fabriker. Det är imponerande förbättringar som kan uppnås både vad gäller att utföra arbetet i produktionen, men även vad gäller insamling och utnyttjande av data för att förbättra prestationerna i operationerna. Vi har också tillgång till en liten ”laboratoriefabrik” där det finns fabriksrobotar som vi kan prova olika lösningar på. 5G inom produktion är väldigt efterfrågat just nu.

I januari sker den stora invigningen för kunder, medarbetare och andra intressenter men man har redan nu smygstartat med kundmöten.

 –  Detta center gör oss inte bara mer relevanta för våra kunder. Det utmanar också vårt eget sätt att tänka och hur vi levererar uppdrag till våra kunder.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons