Närmare sex av tio svenska företag anser att de ökande kraven på regelefterlevnad framförallt skapar byråkrati utan motsvarande nytta. Samtidigt lägger nästan hälften av företagen minst tio procent av sina resurser på compliance-arbete. Det visar Realtids senaste undersökning.
"Meningslös byråkrati" – företagen rasar mot regelkraven


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- Nästan 6 av 10 företag anser att ökade regelkrav främst skapar byråkrati utan motsvarande affärsnytta.
- Nästan hälften lägger minst 10 procent av sina resurser på regelefterlevnad – och trenden pekar mot växande complianceavdelningar.
- Trots AI:s framsteg är det få företag som använder tekniken i compliancearbetet. Nästan hälften använder det inte alls.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
Medan svenska företag tvingas lägga allt större resurser på att efterleva en växande mängd regelverk, ifrågasätts allt oftare om nyttan verkligen motsvarar kostnaderna.
I Realtids undersökning som har besvarats av 186 personer i företagsledande roller framträder en tydlig bild: 58,2 procent anser att de ökande regelkraven främst skapar byråkrati utan motsvarande nytta.
Missa inte: Experten: ”De tre T:na som bygger framtidens företag”. Realtid TV
Endast 19,8 procent menar att regelverken i första hand skyddar samhälle och företag från risker, medan blygsamma 5,5 procent anser att de skapar värde för verksamheten.
”Genom att reglerna utformas som ramlagstiftning eller annars bygger på svårtolkade bestämmelser blir tillsynsmyndigheternas makt alltför stor och förutsägbarheten alltför låg”, skriver en av respondenterna i undersökningen.
Tio procent går till regelverk
Samtidigt visar siffrorna att compliancearbetet tar stora resurser i anspråk.
Nästan hälften (47 procent) av de tillfrågade uppger att deras företag lägger minst tio procent av sina resurser på regelefterlevnad.
Närmare var femte företag (18,6 procent) använder mer än en femtedel av sina resurser till detta.

Regelverk bromsar företagens affärsutveckling
Krångliga regelverk sätter käppar i hjulet.
Senaste nytt
Compliance växer
Trenden pekar dessutom på att situationen förvärras. Mer än hälften (52,8 procent) av företagen har utökat sin compliance-avdelning de senaste åren – 27,2 procent ”väsentligt” och 25,6 procent ”något”.
Endast 1,7 procent har kunnat minska denna funktion.
Läs även: Prisad affärsjurist: Svenskar måste träna mer på etik. Realtid
”Regelverket inom flyg har exploderat sedan 2003, tack vare EU. USA har inte förändrat något de senaste 30 åren, utan avkall på säkerheten”, skriver en respondent.
Hållbarhetsrapportering toppar listan över de mest utmanande regelområdena (31,3 procent), följt av penningtvättsbekämpning (21,8 procent) och dataskydd/GDPR (20,7 procent).
Tekniken ännu inte till hjälp
Trots den digitala utvecklingen och framstegen inom artificiell intelligens har tekniken ännu inte kommit till bred användning för att effektivisera compliancearbetet.
Endast 1,6 procent av företagen använder AI i stor utsträckning för detta ändamål, medan 48,4 procent inte använder det alls.
”Penningtvättsregleringen är att sila mygg och släppa kameler, så länge man inte inkluderar allt vad kryptovaluta är i regelverket”, konstaterar en respondent.

Företagarna: ”Du har fel, Musk”
Företagarnas expert talar om ”haveri i USA”.
Sektorerna som har svarat
Banker och finansinstitut utgör 22,1 procent av respondenterna i Realtids undersökning, medan tjänstesektorn står för 35,9 procent.
Tillverkningsindustrin representeras av 19,9 procent, offentlig sektor av 12,7 procent och juridik av 9,4 procent.
Missa inte: Explosion av förfalskade dokument: ”Man blir chockad”. Realtid
Den stora majoriteten av de svarande (62,9 procent) tillhör ledningsgrupp eller befinner sig på C-nivå i organisationen. Detta ger undersökningen tyngd som ett uttryck för hur beslutsfattare ser på balansen mellan regelkrav och affärsnytta.
Resultaten väcker frågor om hur framtidens regelverk bör utformas – för att både skydda samhället och ge företagare rimliga spelregler.

EU:s nya krav mot fintechbolag: ”Ingen kommer undan”
Svenska fintechföretag står inför sin största utmaning hittills.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.