Realtid

Konsumenter förlorar miljarder på juridiska misstag

Juridisk
Det är svårt att få kompensation gällande köp av misslyckade juridiska tjänster. (Foto: Canva/Viktoria Bank/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Konsumenter drabbas hårt av misslyckade köp av juridiska tjänster – inte minst ekonomiskt. Branschen har en av de lägsta chanserna till kompensation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

sociala medier
Spela klippet
Realtid TV

Sociala medier – där finansbedrägerier gror

16 juni 2025
Spela klippet
Realtid TV

Mutbrottslingarna blir yngre – och djärvare

13 juni 2025

Under 2024 förlorade svenska konsumenter omkring 1,5 miljarder kronor på misslyckade köp av juridiska tjänster. Det visar en ny rapport från Konsumentverket som kartlagt de branscher där konsumentskadorna är som störst.

Den juridiska sektorn placerar sig på femte plats i listan – med särskilt låg grad av kompensation för drabbade kunder.

Missa inte: Börsbolag fälls – straffas med vite för sen insiderinformation. Realtid

Enligt Konsumentverkets sammanställning uppgick den totala konsumentskadan på den svenska marknaden förra året till cirka 40 miljarder kronor.

Denna summa speglar de kostnader som konsumenter drabbats av efter kompensation, inklusive tidsspill och andra följdkostnader.

Så snabbt har AI erövrat juridiken

Användningen av AI är på väg att förvandla i första hand affärsjuridiken.

Enstaka kostsamma köp

Inom juridiska tjänster har skadorna varit särskilt märkbara – inte bara i pengar, utan även i hur svårt det är att få rätt.

ANNONS

”Skälet till att juridiska tjänster hamnar så högt upp är att det är en sällanköpstjänst där kompensationen för de drabbade är liten”, säger Andreas Gårdlund, analytiker på Konsumentverket, till Dagens Juridik.

Stockholms tingsrätt
Stockholms tingsrätt. (Foto: Magnus Andersson/TT)

Han framhåller att det ofta handlar om enstaka men kostsamma köp, där varje fall kan bli en stor förlust för den enskilde konsumenten.

Dessutom får endast fyra procent av de drabbade någon form av kompensation – jämfört med exempelvis livsmedelsbranschen, där hela 55 procent av konsumenterna ersätts.

Läs även: Börsbolag fälls – straffas med vite för sen insiderinformation. Realtid

ANNONS

”Svårt påvisa vad som gått fel”

”De flesta handlar någon form av livsmedel nästan varje dag och går man tillbaka till butiken med en dålig avokado är det hög sannolikhet att man får en ny. Det är sannolikt svårare och mer tidskrävande för genomsnittskonsumenten att förstå och påvisa vad som har gått fel vid köp av en juridisk tjänst”, säger Gårdlund vidare.

Konsumentverket har tidigare övervägt att göra juridiska tjänster till ett särskilt fokusområde för tillsyn, men har valt att inte införa det.

ANNONS

1,2 miljoner saknas från Jerrys arv – jurist lurade familjen

Ett hus såldes, ett arv skulle fördelas – men pengarna kom aldrig fram.

Myndigheten har dock inlett förbättringsarbeten för att stärka tillsynen över marknadsföring och avtalsvillkor.

För konsumenter som är missnöjda med juridiska tjänster finns möjligheter att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd, beroende på om det gäller en jurist eller advokat.

Läs även: Domstol stoppar dolda kostnader i DNB:s billeasing. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS