Realtid

Tinder tappar användare – svajpar fram drastisk förändring

Tinder
Tinders drastiska förändringar sker i en tid då många unga singlar upplever att dejtingappar har tappat sin spontanitet och blivit mer av en syssla än något roligt. (Foto: Realtid)
Gabriella Lahti
Gabriella Lahti
Uppdaterad: 08 feb. 2025Publicerad: 08 feb. 2025

Tinder lanserar två stora nyheter i ett försök att förbättra användarupplevelsen och stoppa den minskande trenden av aktiva medlemmar. Men appens desperata drag går emot vad användarna vill ha – är detta början på slutet?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt färre använder dejtingappen Tinder.

Appens aktiva medlemmar har minskat med mellan 8 och 10 procent de senaste månaderna, vilket oroar företaget och dess ägare Match Group, skriver Techcrunch.

Missa inte: Dejtingapparna dumpar kärlek och satsar på vänskap. Realtid

Med nya dejtingkategorier och en satsning på AI-baserad matchning hoppas företaget på en nystart – men frågan är om det räcker.

Håll koll på det senaste – allt från Musk till Minusräntor.
Följ vårt nyhetsbrev!

Skräddarsytt för att hitta ”the one”

Den mest omedelbara förändringen är de nya kategorierna i utforskningsläget, där användare kan välja att sortera profiler efter vad de söker i en relation – exempelvis ”Seriös dejtare”, ”Långvarig relation” eller ”Avslappnat och kortsiktigt””, skriver The Verge.

Enligt Tinder ska detta göra det lättare att hitta någon med samma ambitioner och minska risken för missförstånd.

ANNONS

Kontoret – i stället för Tinder?

Kampen för att få medarbetarna tillbaka till kontoren blir alltmer intensiv. Nu kommer Stockholms handelskammare med det slutliga argumentet.

För vissa kategorier finns dock krav. För att synas som ”Seriös dejtare” måste användaren ha en utförlig profiltext, minst fyra bilder och ha angett sina relationsmål.

Tinder verkar alltså vilja styra mot mer genomtänkta profiler – något som kan gynna den som söker seriösa relationer men samtidigt avskräcka den som föredrar en mer spontan upplevelse, skriver tidningen.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Högersvajpar ny AI-funktion

Parallellt satsar Tinder på AI för att förbättra hur användare får förslag på potentiella dejter.

Genom att använda teknik för att skapa mer personligt anpassade förslag hoppas företaget kunna erbjuda ett bättre alternativ till den klassiska svepfunktionen, skriver Techcrunch.

Missa inte: Svensk kvinna lurades av “Tindersvindlaren”. News55

Ekonomichefen Gary Swidler betonar att AI-funktionen inte ersätter svepfunktionen, utan ska fungera som ett komplement.

ANNONS

”Vi vill se att många testar funktionen… och att den verkligen leder till bättre matchningar”, sade han efter företagets senaste kvartalsrapport.

Början på slutet?

Tinders drastiska förändringar sker i en tid då många unga singlar upplever att dejtingappar har tappat sin spontanitet och blivit mer av en syssla än något roligt – vilket kan försvåra företagets hopp om fler användare.

Dessutom finns en växande skepsis mot att använda AI i kärlekssammanhang, särskilt kring frågor om säkerhet och äkthet, skriver Techcrunch.

Tinder: Ny funktion låter mamma välja partner åt dig

Brukar du be vännerna eller din mamma om kärleksråd? Nu kan du involvera dina nära och kära när du ska dejta på Tinder.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Lär dig av AI-experterna

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig.

Boka här
ANNONS