De stora aktörerna inom nätdejting satsar på vänskap när målgruppen har ledsnat på trötta dejter lämnar plattformarna. Även nya uppstickare hoppar på vänskapstrenden.
Dejtingapparna dumpar kärlek och satsar på vänskap
Mest läst i kategorin
Efter pandemin har många av dejtingapparna fått känna av en kraftig nedgång i medlemmar. Nu satsar bolagen på vänskap.
Bumble, Muzz och Match Group lanserar produkter för att hitta vänner som en alternativ affärsmodell för traditionell matchmaking, skriver Financial Times.
Dejtingapp-trötthet
Bolagen hoppas kunna nå en yngre målgrupp som har drabbats av så kallad dejtingapp-trötthet.
”Möjligheten inom vänskap är ganska obegränsad för oss”, sa Lidiane Jones, vd på Bumble, nyligen vid ett investerarmöte.
Bumble, som även äger apparna Badoo och Fruitz, har kämpat med tillväxten inom traditionell dejting och hoppas nu att vänskap ska sätta fart på bolagets siffror.
Tinder satsar på vänskap
Även Match, ägare av dejtingappen Tinder, satsar på samma sak.
Match lanserade i februari appen Yuzu, som erbjuder både ett socialt läge samt en dejtingfunktion.
”Det här är ett testområde för oss”, sa Gary Swidler, finanschef på Match, vid en investerarkonferens i oktober. Han indikerade samtidigt om bolagets behov av att titta på nya marknader.
Grindr mot strömmen
En dejtingapp som, i motsats till Tinder och Bumble, fortsätter att växa i antal användare är gay-appen Grindr.
Nu sällar sig även de till bolagen som satsar på vänskap. För att ytterligare bredda kundbasen vill man testa att addera sociala funktioner för sådant och professionellt nätverkande.
Men det finns analytiker som är skeptiska till att dumpa kärlek till förmån för det här konceptet.
Betala för vänskap
Tinder, Hinge, Grindr och Bumble får framförallt sina intäkter via prenumerationer och analytiker är tveksamma om målgruppen verkligen vill betala för vänskap.
”Folk är mer villiga att betala för romantik än för vänner”, säger Ygal Arounian, analytiker på Citi.
Läs mer: Bumble rasar efter sänkt prognos. Realtid