Realtid

Hajpen avslöjad – AI har ingen effekt

hajpen
De som inte anpassar sig riskerar att halka efter, menar en expert. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 21 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

AI beskrivs ofta som en revolution för arbetslivet. Enligt en ny studie från Danmark syns få konkreta resultat än så länge: ”Inte haft någon betydande effekt.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots AI:s snabba intåg på arbetsmarknaden och intensiva debatt om dess effekter, pekar ny forskning från National Bureau of Economic Research på en överraskande modest inverkan.

Enligt en färsk studie som bygger på data från 25 000 anställda i Danmark – ett land med liknande anställningsmönster som Sverige – har införandet av AI inte haft någon signifikant påverkan på vare sig löner eller arbetade timmar, rapporterar Fortune.

Missa inte: Techbolagens stora miss – värdet av mänsklig kontakt. Realtid

Ekonomerna Anders Humlum och Emilie Vestergaard, som står bakom studien, konstaterar att anställda i snitt sparade tre procent av sin arbetstid. Endast 3–7 procent av dessa produktivitetsvinster återspeglades i högre lön.

”AI-chatbottar har inte haft någon betydande effekt på inkomster eller arbetstid i något yrke”, skriver forskarna.

Kris hos Apple och ingen ny Siri att fråga

Apple fortsätter misslyckas inom AI.

”En Iron Man-dräkt”

Samtidigt framhåller Business Insider att AI redan påverkat arbetsmarknaden på flera sätt.

ANNONS

Mark Quinn, tidigare ansvarig på ett AI-företag, säger att hans jobb försvann när tekniken blev mer självgående.

”Min kompetens och det jag anställdes för behövdes inte längre”, säger han.

Iron Man
En tidigare chef på Starbucks jämför AI med en Iron Man-dräkt. (Foto: Richard Drew/AP/TT)

I dag arbetar han med att kvalitetssäkra AI-svar på Pearl, en plattform som kombinerar AI med mänsklig expertis.

Adam Brotman, tidigare digital chef på Starbucks och numera medgrundare till Forum3, menar att AI inte nödvändigtvis ersätter jobb, men förändrar dem radikalt.

”Det kommer bli som en Iron Man-dräkt – du kan göra mycket mer”, säger han till Business Insider.

Läs även: Microsoft programmerar sin egen ersättning. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Kompetensutveckling behövs

ANNONS

Forskningen pekar också på att AI:s verkliga effekt kan dröja. Nobelpristagaren Daron Acemoglu har tidigare uppskattat att AI kan öka BNP med 1,1 till 1,6 procent under det kommande decenniet – långt ifrån de mest optimistiska prognoserna.

”Produktivitetsvinster kräver organisatoriska förändringar och satsningar på kompetensutveckling”, skriver han i Fortune redan i höstas.

När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen?

AI är ett ämne som blir mer och mer vanligt i vår vardag. Här kommer vetenskapen och svaren om vilka jobb som blir påverkade

Ett återkommande tema i både forskning och branschbedömningar är att AI:s påverkan inte handlar om att hela yrken försvinner, utan om att enskilda arbetsuppgifter förändras eller försvinner.

”Tänk i uppgifter, inte jobb”, råder Quinn och varnar för att de som inte anpassar sig riskerar att halka efter.

Missa inte: ”Hellre datavetare än soldater” – AI blir ny frontlinje i svenskt försvar. News55

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS