Realtid

Dags se på digitalisering långsiktigt, inte som tillfällig ”transformation”

Philip Carl, Nordenchef på it-tjänsteföretaget Endava.
Philip Carl, Nordenchef på it-tjänsteföretaget Endava.
Realtid.se
Uppdaterad: 19 apr. 2023Publicerad: 19 apr. 2023

Digital transformation är bättre än ingen digitalisering men leder tanken fel. I stället behöver företag se digitalisering som en löpande och långsiktig process, som på sikt ger bättre utfall för företag. Det är dags för fler företag att anamma ”digital acceleration”! Det skriver Philip Carl, Nordenchef på it-tjänsteföretaget Endava

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många företag ser den digitala omvandlingen som ett engångsprojekt. Ordet transformation innebär ett tydligt slut, men företagens digitala resor tar egentligen aldrig slut. Ny teknik, förändrade affärsvillkor och konkurrenstryck innebär att företagen alltid måste gå framåt och förändra sina digitala egenskaper. Vi menar att företagen behöver se digitalisering som en pågående process som aldrig slutar.

Digital teknik bör användas för att löpande lösa affärsbehov och förverkliga affärsmöjligheter. Det ska inte som en svepande, digital omvandling vid ett tillfälle, utan som ständigt pågående ”digital acceleration”.

Digital acceleration skiljer sig från traditionell digital omvandling eftersom digital transformation utgår från att företagen redan är digitaliserade i viss mån. Själva termen ”acceleration” antyder en ständig rörelse framåt. I takt med att affärsmålen förändras måste även den teknik som behövs för att uppnå dem förändras.

Digital omvandling görs ofta projektvis, vilket anses vara billigare och mer hanterbart. Sådana förändringar kan vara isolerade, kortsiktiga och kanske inte överensstämma med de övergripande affärsmålen. Det finns också en risk att bristande planering innebär att kostnaderna skjuter i höjden.

Digital acceleration bygger på en blandning av kort- och långsiktig planering, vilket gör det möjligt för företag att planera och genomföra de mest genomförbara lösningarna utifrån sina resurser.

Delar av svensk detaljhandel är bra exempel på digital acceleration. Jag tycker att en stor del av den svenska detaljhandelsbranschen har gjort stora framsteg inom digitala betalningar, inklusive köp nu, betala senare-tjänster som inte bara handlar om Klarna. Inom logistik finns flera spännande projekt, inklusive robotar i lagerlokaler.

Företag behöver noga överväga förändringar för att förbättra tjänster och erbjudanden, genom löpande innovationer snarare än att försöka ersätta allt på en gång. Det handlar om att bygga vidare på det de har, vara redo för kontinuerliga förbättringar och förstå fördelarna med snabbhet och flexibilitet i sin digitala resa. Det är viktigt att hålla jämna steg med teknikens utveckling för att ha förmågan att reagera på oförutsedda problem och händelser, där covid-pandemin är ett bra exempel.

Det är mycket vanligt att företag inte utrustar digitala team med tillräckliga resurser eftersom de är osäkra på var eller hur de ska börja bygga sin tekniska infrastruktur. Omvänt riskerar en del företag att spendera för mycket pengar för att ligga före konkurrenterna.

ANNONS

Digital transformation eller digital acceleration, spelar det någon roll vilket uttryck man använder sig av? Ja, det tycker vi eftersom det sannolikt avgör hur företag tar sig an digitalisering, inklusive olika projekt och hur man organiserar sig. Det är viktigt att både vara snabbfotad och att ha en långsiktig syn på digitalisering, även när de ekonomiska tiderna är tuffa. Det kan till och med ge bra förutsättningar att ta marknadsandelar om konkurrenterna sparar sig igenom kärva tider, med en långsiktig syn på digitalisering – digital acceleration.

Philip Carl
Nordenchef, Endava

 

 

 

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS