Realtid

100 miljoner i bonus – men kan Meta behålla sina nya AI-stjärnor?

Meta
Mark Zuckerberg har säckvis med pengar som han gärna delar ut till rätt kompetenser. (Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 04 juli 2025Publicerad: 04 juli 2025

Med signeringsbonusar på upp till 100 miljoner dollar försöker Meta bygga världens främsta AI-team – men motståndet växer både internt och externt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En handfull av världens mest framstående AI-forskare har lämnat OpenAI för att ansluta till Metas nya superintelligenslabb.

Den aggressiva rekryteringen skakar Silicon Valley och väcker frågor om pengar, prestige – och kulturkrockar.

Missa inte: Frustrerad Zuckerberg värvar AI-entreprenör för 140 miljarder. Realtid

”Jag känner en fysisk reaktion, som om någon brutit sig in i vårt hem och stulit något”, skrev Mark Chen, forskningschef på OpenAI, i ett internt meddelande, enligt Wired.

Uttalandet kom efter att Meta lockat över flera nyckelpersoner från hans team.

Hemlig lista

Minst tio forskare har hittills lämnat OpenAI för Meta, däribland profiler som Lucas Beyer, Alexander Kolesnikov och Xiaohua Zhai.

Enligt The Information växer listan snabbt. Trapit Bansal, medskapare till OpenAI:s resonemangsmodell ”o1”, är en annan rekryt – liksom forskare från Google och Anthropic.

ANNONS
Sam Altman
OpenAI:s vd Sam Altman tycker att Mark Zuckerbergs enorma bonusar är ”helt galet”. (Foto: Eric Risberg/AP/TT)

Bakom värvningsvågen står ett personligt initiativ från Mark Zuckerberg.

Efter en haltande lansering av Llama 4 ska han ha sammanställt en hemlig lista med världens främsta AI-talanger och tagit en aktiv roll i att locka dem till sitt superintelligensprojekt.

Målet: att bygga ett team kapabelt att skapa äkta AGI – artificiell generell intelligens.

Läs även: Jobben försvinner – nu slutar vd:arna hymla om AI. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

Pengar är inte allt

Det kräver inte bara kompetens, utan också enorma summor. Enligt källor till TechCrunch och Bloomberg har Meta erbjudit signeringsbonusar på upp till 100 miljoner dollar.

Totala kompensationspaket kan nå 300 miljoner över fyra år, rapporterar Business Insider.

ANNONS

Metas AI-dröm: Spås mångmiljardintäkter

Metas AI-satsning ser ut att bli en riktig pengamaskin.

Men pengar är inte allt, menar Helen Toner, tidigare styrelsemedlem i OpenAI.

”Det kommer bli svårt för Meta att lyckas med de här rekryteringarna. Andra företag kommer försöka locka tillbaka dem från dag ett”, säger hon enligt Business Insider.

Toner menar att utmaningen handlar mer om intern politik än resurser.

”Att lyckas kräver att man kan säga nej till mäktiga personer i den egna organisationen”, säger hon.

”Inte en kultur som håller”

Det är också oklart om pengaregnet främjar en hållbar kultur.

”Det är galet. Att locka folk med garanterad lön istället för uppdraget – det är inte en kultur som håller”, sa OpenAI:s vd Sam Altman nyligen i brorsan Jacks podcast Uncapped.

ANNONS

Samtidigt som detta pågår i USA lider Europa av ett växande teknikunderskott.

”Det går så fort i Silicon Valley att jag inte tror att Europa kan hänga med”, säger entreprenören Thomas Odenwald till Wall Street Journal. Ekonomer som Mario Draghi varnar för att kontinentens tillväxtmodell hotas om inte framtidsteknik prioriteras.

Läs även: ”Indoktrinering” – techentreprenörer ratar universitetet. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS