M&A

EQT köper spanskt medieföretag

Riskkapitaljätten EQT förvärvar spanska Freekpik, som tillhandahåller grafiskt innehåll gratis på nätet. 

Publicerad 2020-05-28

EQT har förvärvat en majoritetspost i bolaget från dess grundare och ledningsgrupp som blir kvar som minoritetsägare, enligt ett pressmeddelande. Medgrundarna  Alejandro Blanes, Pablo Blanes och Joaquin Cuenca stannar kvar i bolaget.

Bolaget arbetar utifrån en så kallad freemiummodell och tillhandahåller grafiskt material som ikoner, vektorgrafik, foton och mallar. Företaget har 32 miljoner månatliga besökare på över 200 marknader. Det har tre varumärken –  Freepik, Flaticon och Slidesgo.

Enligt EQT har företaget potential. Underliggande megatrender som talar för är det ökade skiftet mot digital reklam, demokratiseringen av innehåll online genom social media och den snabba uppgången för mobilt och datorspel online.

EQT ska hjälpa Freepik på dess tillväxtresa genom att hjälpa till med sitt digitala kunnande, sektorsexpertis, sin globala plattform och utbredda expertnätverk.

Freekpik grundades 2010 i Málaga i Spanien. Bolaget siktar nu på en expansion till USA och Australien.

Transaktionen ska vara slutförd i juni. Parterna vill inte avslöja priset.

EQT har använt Allen & Overy som legal rådgivare, Freshfields för skattefrågor, BCG för kommersiell rådgivning, KPMG som finansiell rådgivare och Liontree för M&A. 

Frrekpiks rådgivare har varit Drake Star Partners, Deloitte och Callol, Coca & Asociados.

Platsannonser