Dags att agera kring ett digitalt standardiserat amorteringsunderlag!

Taggar i artikeln

Bolån
Pontus Holgersson, vd på Lånekoll.
Publicerad
Uppdaterad

”Konsumenter måste få tillbaka makten över sitt bolån och enklare kunna flytta sitt bolån om de önskar. En förutsättning för detta är standardiserat amorteringsunderlag som kan inhämtas digitalt. Varför finns detta inte tillgängligt år 2022 när vi lever i en digital värld? Vi är för självreglering men nu är det faktiskt dags att Finansinspektionen agerar och kräver att bolånebankerna vidtar åtgärder.” Det skriver Pontus Holgersson, vd på Lånekoll.

Realtid.se

I februari 2021 var Finansinspektionen delaktig i debatten om amorteringsunderlaget och beskrev situationen kring amorteringsunderlaget med följande ord: ”Förbättras inte situationen kan FI komma att skärpa reglerna”. Hur kan det komma sig att det nu nästan 1,5 år senare fortfarande inte hänt något? Lånekoll kräver att frågan kommer upp på bordet igen och att fokus riktas mot en lösning. Genom samtal med över 10 000 bolånekunder under året har Lånekoll definierat ett digitalt standardiserat amorteringsunderlag som nyckelfaktor för en fungerade rörlig bolånemarknad. Det som måste göras är att:

  • Finansinspektionen behöver kräva att Bankföreningens parter enas om en standard för digitala amorteringsunderlag som förenklar och möjliggör att fler, enklare kan flytta sina bostadslån. Genom detta får bolånekunderna en ökad möjlighet att få en bättre överblick över sina alternativ och möjligheten att sänka sina boendekostnader och förbättra sin privatekonomi ökar. Givet att inget händer i frågan måste det till skärpta regler från FI, så att förändringen verkligen kommer till stånd. Som det är nu är detta ingen prioriterad fråga hos bankerna, därav händer det inget och de som kommer i kläm är kunderna. FI måste återta ägandeskapet i frågan och driva igenom en förändring som i slutändan gynnar kunderna.
  • Återge konsumenten makten över sitt bolån. Bolånekunderna är de som främst kommer i kläm givet den omständliga processen för att få ut sitt amorteringsunderlag. På en fungerande rörlig marknad ska en kund enkelt kunna få kolla på sina alternativ och även enkelt kunna byta till det alternativet som är bäst. Som det är nu skapas möjligheter för bankerna att hantera amorteringsunderlaget som de själva vill vilket inte ger kunderna de förutsättningar som borde finnas för att kunna göra ett bra val och framför allt vara trygg i att man har gjort ett bra val.
  • Förbättra rörligheten på bolånemarknaden och öka konkurrensen. Tröskeln att flytta sitt bolån höjs enormt av bankernas hantering av amorteringsunderlaget. Idag måste kunderna kontakta banken personligen för att få ut ett amorteringsunderlag vilket ger en flaggning hos bankerna att kunden ser sig omkring. Bankernas fördröjda hantering av amorteringsunderlaget är också något som påverkar kunden negativt och den enda rimliga förklaringen av tidshanteringen är att bankerna önskar vinna tid för att kunna behålla kunden. Amorteringsunderlaget blir ett medel för bankerna att hålla kvar sina kunder vilket försämras konkurrensen.
  • Utnyttja dagens teknik och standard för ett digitalt standardiserat amorteringsunderlag. Det finns idag tekniska lösningar som relativt enkelt kan appliceras för att lösa problemet. Statliga banken SBAB är ett bra exempel på en marknadsledande bolåneaktör som under flertal år erbjuder sina kunder att digitalt få ut sitt amorteringsunderlag. Genom sin lösning kan en privatperson, som ska jämföra sina alternativ på bolånemarknaden, enkelt få ut amorteringsunderlaget digitalt. Lösningen är mycket uppskattad av kunderna och förenklar för alla parter i hela processen.

Lånekolls bild av svenska bolånemarknaden är att den behöver demokratiseras. Bolånemarknaden har i decennier styrts av ett fåtal banker som dominerat och genom sin storlek i princip monopoliserat bolånemarknaden.

Intressekonflikten är påtaglig och utan Finansinspektionens påtryckning verkar det svårt att få till en lösning.

Annons

Pontus Holgersson
Vd, Lånekoll

Annons