Realtid

"Vi ska alltid kunna gå med vinst"

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 jan. 2010Publicerad: 12 jan. 2010

Lastbilsjätten Volvo bemöter aktieexperten Peter Malmqvists pessimism, och pekar på att Volvo ska anpassa verksamheten till att kunna visa god lönsamhet oavsett efterfrågeläge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det berättar Volvos presstalesperson Mårten Wikforss för Realtid.se

Realtid.se skrev tidigare under tisdagen en artikel där aktieexperten Peter Malmqvist uttalade sig om att aktiekurserna i en del verkstadsbolag – just de som går med förlust – kan ha stigit lite för mycket. Han bedömde även att lastbilsmarknaden inte alls egentligen har vänt uppåt.

Realtid.se får tag på Volvos presstalesperson Mårten Wikforss som skrattar lite åt att Malmqvist uttalar sig om Volvo.

– Malmqvist har uttalat sig om oss i många år nu, säger Wikforss.

Wikforss pekar på att de senaste siffrorna som Volvo släppte var antalet levererade lastbilar i november.

Den månaden levererade Volvo drygt 12.000 lastbilar, vilket var 37 procent sämre än november 2008.

– Men 2008 var ett ohyggligt starkt år, säger Wikforss och tonar därmed ned den kraftiga minskningen mellan november 2008 och november 2009.

– Jämför man förändringen från oktober 2009 till november 2009, så var det en minskning med 7 procent.

ANNONS

– Men oktober 2009 är inte heller en bra jämförelsemånad eftersom den var förhållandevis stark.

Wikforss anser därför att september 2009 är en bättre jämförelsemånad:

– Jämför man våra leveranser under september 2009 med november 2009, var det faktiskt en ökning med 10 procent.

I årstakt hade Volvo alltså i november en leveransvolym på 140.000-150.000 lastbilar.

Vilken nivå behöver ni för att börja gå med vinst igen? 160.000? 180.000?

– Vi försöker inte att ha sådana volymmål.

– Vi ska kunna gå med vinst vid alla volymnivåer.

– Vi ska kunna tjäna pengar i alla typer av marknadslägen, och måste anpassa oss till den efterfrågan som finns.

ANNONS

– Man ska inte ha en verksamhet som förutsätter att det måste säljas ett visst antal lastbilar för att gå med vinst.

Det finns väl fasta kostnader som det inte går att göra något åt?

– Det är ett företags uppgift att anpassa sig, så att man alltid är lönsam oavsett marknadsläge.

– Ska man driva företag, kan man inte bygga det på att förutsätta en viss efterfrågenivå.

– Fast just nu är det ju förstås i och för sig en extremt låg efterfrågenivå.

– Det finns inget annat för oss att göra än att anpassa oss.

Wikforss pekar på att Volvo tidigare sagt att det krävs att efterfrågan i lastbilsbranschen ökar med 40 procent för att komma tillbaks till ”en normal lågkonjunktur”.

Det låter som att ni är väldigt flexibla, och kan anpassa er så att ni går med vinst även i nuvarande marknadsläge?

ANNONS

– Det är självklart målet.

Volvo har sedan tidigare sjösatt ett besparingsprogram som innebär att koncernen ska spara 21 miljarder kronor per år.

Programmet genomfördes under 2009, och får genomslag under 2010.

Det blir dock inte ett fullständigt genomslag under 2010 eftersom det är en viss eftersläpning.

Nästa hållpunkt är Volvos resultatrapport för fjärde kvartalet 2009. Rapporten presenteras den 5 februari.

Hur är det med kapitaltillskott? Kommer ni att behöva be aktieägarna om det?

– Vi har inget nytt att säga om det. Senast uttalade vi oss i den frågan i resultatrapporten för tredje kvartalet, och då bedömde vi inte att vi behövde något kapitaltillskott.

Ni har ju en skuld på 50 miljarder kronor. Är inte det väldigt mycket?

ANNONS

– Det är inte den totala skuldnivån som styr om det är mycket eller lite.

– Det beror på hur kassaflödena ser ut och hur verksamheten går i övrigt.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS