Realtid

”USA-marknaden börjar se intressant ut”

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 jan. 2010Publicerad: 11 jan. 2010

Nu börjar tampongtillverkaren Ellen ABs vd Monica Wallter tala om USA och breddat sortiment.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se får tag på Wallter via telefon.

Hur länge har du varit vd på Ellen?

– Jag började i januari 2008.

Vad gjorde du innan?

– Jag har en lång bakgrund inom läkemedelsbranschen bakom mig.

– Jag jobbade med Nicorettes globala varumärke under den tiden vi expanderade den affären.

– Sedan har jag varit globalt ansvarig för Pharmacia & Upjohns hud-, hår- och kvinnoprodukter under perioden 1995-2000.

– Och åren 2000-2003 var jag vd för Probi som är ett annat företag inom bioteknik och probiotika.

ANNONS

Vad är Ellens produkt?

– Vår teknik bygger på en plattform av kunnande inom probiotika.

– Det är en probiotisk produkt vi säljer i form av en tampong.

– Kvinnor som har problem i underlivet får mer problem när och efter de haft mens.

– Det är en anledning till att applicera våra bakterier via tampong. Dessutom är det praktiskt med en kombinationsprodukt.

– Kvinnor använder regelbundet våra tamponger för att förbättra den mikrobiella balansen i underlivet.

Är det er egen kunskapsplattform?

– Det är vår egen plattform av kunnande inom probiotika.

ANNONS

– Vi har patent på de probiotiska bakterier vi använder i vår blandning.

Vad för bakterier är det?

– Det är flera sorters lactobaciller som är mjölksyraproducerande.

– När mjölksyra produceras, så sjunker ph-värdet i underlivet.

– Det gör att de bakterier som inte ska vara där, trivs sämre.

– Det är många kvinnor som har problem med underlivsbesvär som klåda, irritation och flytningar.

– Det finns många skäl till det.

– Och det har hänt ganska mycket under de senaste 50 åren.

ANNONS

– Kvinnor lever ett annat liv nu än förr.

– På 50-talet lanserades antibiotika för att bota många sjukdomar.

– Men antibiotikan tar även kål på lactobacillerna – de ”goda” bacillerna.

Lactobaciller finns naturligt på tre ställen hos kvinnor; i munnen, i tarmarna, och i underlivet.

Hos männen är det bara på två ställen; i munnen och i tarmarna.

Även användningen av kyl och frys tar kål på lactobacillerna, i det fallet lactobaciller i livsmedel.

– Vi får alltså inte i oss mjölksyraprodukter längre, genom att allt numer är kliniskt förvarat och kylt.

– Det är en anledning till att probiotiska produkter har blivit storsäljare i livsmedelsbranschen och i form av kosttillskott.

ANNONS

– Titta på Proviva eller Actinel som är andra probiotiska produkter.

– De har en ökande och väldigt intressant försäljningsutveckling.

– Det vi har i våra tamponger är bakterier som är speciellt utvalda för att passa till kvinnor.

Hur har ni fått tag på dem?

– De är tagna ur friska kvinnors underliv.

– Och vi har ett flertal bakterier i vår blandning, eftersom alla kvinnor inte kan ta emot alla bakterier.

Hur många kvinnor har ni som lämnar bakterier?

– Det vågar jag inte säga.

ANNONS

– Det är ett antal friska kvinnor.

– Vi har valt ut de bakterier som har bäst möjlighet att stanna kvar i underlivet.

– För tanken är inte att de ska tillföras och sedan dö, utan helst ska bakterierna leva kvar under en längre tid.

Var finns kvinnorna ni får bakterierna från?

– Lactobacillerna är tagna från kvinnor i Europa.

Är det ni själva som har utvecklat den här idén med bakterie-tillförda tamponger?

– Ja, Ellens grundare startade den här aktiviteten under 90-talet.

– Och själva bolaget Ellen bildades år 2000.

ANNONS

När börsnoterades Ellen?

– Ellen listades under 2006 på NGM.

Har ni fått fart på intäkterna ännu?

– Ja, vi ökar omsättningen årligen.

– Vi har etablerat ett antal kontrakt med distributörer i Europa.

– Under andra halvåret 2009 skrev vi två nya avtal; ett i Italien och ett i Ungern.

– Så vi finns på ganska många marknader; nio stycken i Europa nu.

– Lanseringen av vår tampong har relativt nyss startat i ett antal länder.

ANNONS

– Och vi kommer att starta i Italien och Ungern under första halvåret 2010.

– Sammantaget har våra intäkter haft en rätt trevlig ökningstakt.

– Intäkterna till och med tredje kvartalet 2009 ökade med 35 procent eller så, jämfört med i fjol.

– Och vi har en långsiktig strategi.

– När vi lanserar vår produkt i ett land, så vill vi gärna att gynekologer och sjukvården informeras i den initiala fasen.

– Så innan vi gör reklam riktad direkt till kvinnorna, har vi lagt något år eller två på utbildning av läkare, gynekologer och apotek.

– Det är alltså en rätt långsiktig strategi.

– Men det är klart att ju fler länder och marknader som vi lanserar på, desto snabbare får vi in nya intäkter.

ANNONS

Som ett mål ska Ellen börja visa positivt kassaflöde under 2010 eller i början av 2011.

– Vår verksamhet kräver ju ganska stora investeringar.

– Vi har exempelvis precis satt igång ett dotterbolag i Kina som är ett ”joint venture” med ett företag med lång erfarenhet av den kinesiska marknaden.

– Vårt dotterbolag i Asien skrev ett större distributörsavtal med en av Kinas ledande läkemedelsaktörer bara för någon månad sedan.

– Så vi kommer att satsa en hel del resurser i Kina framdeles.

Hur mycket?

– Vi håller fortfarande på att utreda de bitarna.

Hur länge kommer ni att göra stora investeringar i Kina?

ANNONS

– Från vår sida är det framför allt investeringar på forskning och den medicinska delen.

– Sedan har vi en distributör som tar hand om marknadsföring av produkten på den kinesiska marknaden.

– Och nu är det en fantastiskt bra timing för oss.

– Det kinesiska hälsodepartementet har precis sedan 2009 satt igång en enormt stor utbildningssatsning för Kinas gynekologer.

– De ska utbilda 100.000 till 120.000 gynekologer under ett antal år, just med fokus på vaginal hälsa.

– Vaginal ohälsa är ju ett stort problem som var fjärde kvinna har.

Just i Kina eller generellt i världen?

– Generellt.

ANNONS

I hela världen finns det kring sex miljarder invånare.

– Och cirka hälften av dem är ju kvinnor, så det blir enorma tal.

– Det finns definitivt stor potential för vaginal probiotika.

– Men vi har valt att göra detta som en långsiktig och strategiskt genomtänkt satsning.

Finns det konkreta forskningsstudier som har undersökt effekten av era tamponger?

– Ja, det finns ett antal studier av våra bakterier och produkter.

– Det har gjorts sådana studier i Sverige.

– Och vi har byggt upp en stabil försäljning i Sverige, och har lojala kunder här.

ANNONS

Vilken effekt har era tamponger på kvinnorna med underlivsproblem? Lindras problemen eller försvinner de helt?

– Har man en infektion ska man självklart kontakta läkare eller gynekolog.

– Då är det antibiotikakur och särskild behandling som gäller om man har en svampinfektion.

– Våra tamponger är mer ett sätt för kvinnorna att ge dem den naturliga bakteriefloran tillbaka, och är ett naturligt sätt att skydda sig mot kommande besvär.

På själva tampongerna märks ingen skillnad mellan Ellens produkter och vanliga tamponger.

– Våra tamponger är torra precis som vanliga tamponger.

– Bakterierna som finns i våra tamponger, aktiveras då tampongerna används.

Som tumregel kostar en Ellen-tampong dubbelt så mycket som en vanlig tampong.

ANNONS

– Det är klart att man betalar för att våra tamponger är probiotiska.

– Men jämfört med andra produkter som verkar mot mikrobakteriell obalans, får man oftast betala långt över 100 kronor för sådana produkter.

– Så fortfarande tycker jag att våra tamponger innebär ett väldigt bra erbjudande för kvinnor.

Var tillverkas era tamponger?

– I Slovenien.

Varför där?

– Det finns ett antal fabriker i Europa som kan göra bra tamponger.

– Vi har valt den här, och har ett gott samarbete med dem.

ANNONS

Så de är en utomstående undeleverantör?

– Ja, precis.

I vilka länder säljer ni era tamponger nu?

– I Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike, samt snart då även i Italien och Ungern.

– Och i Kina startar vi under 2010 marknadsföringen mot framför allt läkarkåren, den medicinska världen och apoteken.

När börjar ni sälja era tamponger i Kina till slutkunderna, kvinnorna?

– Det vågar jag inte riktigt uttala mig om.

– Vi är hellre lite försiktiga om sådana tidpunkter.

ANNONS

– Men vi har ambitionen att starta försäljningen till kvinnor i Kina i år.

Hur marknadsför ni era produkter? Genom tv-reklam?

– Kvinnor är duktiga. De är känsliga för det här med underlivsproblem, och söker själva information om det på internet.

– Om de har svårare besvär går de till läkare.

– Så vi har i huvudsak inriktat oss inledningsvis på att informera kvinnor via internet och i kvinnotidningar, men även via sjukvården och apotek.

Utgör alla kvinnor er målgrupp, eller bara dem som har besvär?

– Jag tror att man som kvinna om man har haft underlivsbesvär, inte vill ha det igen.

– Man känner sig lite ofräsch med problem i underlivet.

ANNONS

– Och våra tamponger är ett sätt att undvika problem och försöka få ett naturligt skydd i kroppen, i stället för att använda läkemedel om och om igen.

– Antibiotika och svampmedel fungerar bra, men återfallsfrekvensen är väldigt hög.

– 60-70 procent av de som behandlats med antibiotika eller svampmedel, kommer tillbaka och behöver ny behandling inom ett antal månader.

– Här finns det möjlighet för kvinnor att använda tamponger med probiotiska bakterier, så att man kan bygga upp ett eget självförsvar.

– Så därvidlag är det kvinnor som har haft eller har underlivsproblem, som vi först tittar på som målgrupp att börja använda våra tamponger.

– Om kvinnorna sedan känner att de får hjälp med våra tamponger, så kommer kvinnorna kanske att fortsätta använda dem även när de är friska.

– Många kanske börjar använda våra tamponger efter att ha fått tips från någon kompis eller väninna, eller råd av läkare att börja använda tampongerna.

Så det är alltså inte alla världens kvinnor som är er målgrupp?

ANNONS

– Nej, det är inte rimligt.

– Vår målgrupp är främst kvinnor som har problem i underlivet.

– Men det är i alla fall 25 procent av kvinnorna som har problem.

– Det är utifrån det man kan räkna och ha rimliga föreställningar om vår potential.

Har ni uppnått er potential i Sverige nu?

– Vi har kommit ganska långt här.

– Det är det land där vi uppnått den högsta andelen kvinnor som använder våra tamponger.

– Men det finns fortfarande en potential att höja andelen.

ANNONS

Till hur mycket?

– Det varierar från land till land.

– Delvis beror det på att olika länder har olika kulturer.

– I katolska länder i Europa använder kvinnorna inte tamponger lika mycket som i andra länder.

– Så det går inte att säga generellt.

Men vilken andel har ni kommit upp till i Sverige?

– Jag vill inte ge exakta siffror på det.

Och går det för er att uppnå lika hög andel kvinnor som använder era tamponger i Kina, som i Sverige?

ANNONS

– Man ska vara medveten om att Kina är en väldigt stor marknad.

– Vi kommer inte att marknadsföra våra tamponger i hela Kina på en gång.

– Till att börja med kommer vår distributör att fokusera på större städer, och välutbildade kvinnor som har möjlighet att gå till läkare om de har underlivsproblem.

Har ni funderat något på att lansera era tamponger i USA?

– Ja, det är faktiskt intressant att notera att den amerikanska marknaden för probiotiska produkter har utvecklats väldigt väl sedan ett år.

– Så vi kan åtminstone börja lyfta blicken västerut.

Det ligger ganska långt fram i tiden?

– Vi kommer inte att göra något där på kort sikt i alla fall.

ANNONS

– Men den amerikanska marknaden börjar se intressant ut.

Wallter äger själv 110.000 aktier i Ellen värda totalt nästan 300.000 kronor vid en börskurs på 2,60-2,70 kronor.

Har du tagit fasta på att Ellen på sistone blivit så populärt bland aktieinvesterare på börsen?

– Ja, det gör man.

– Men på börsen är det aktieinvesterarna som sätter vår börskurs oavsett vad vi tycker.

– Sedan har vi ju skrivit tre viktiga avtal det senaste halvåret, och är nöjda med det.

Det finns inte risk att det blivit en ”bubbla” med Ellen-aktiens börsuppgång?

– Kursen har tidigare varit högre än nu och den ligger på en stabil nivå sedan en tid tillbaka.

ANNONS

– Men jag är inte den som ska bedöma vår börskurs.

– Det får aktieinvesterarna göra.

Kommer Ellen att kunna bibehålla nuvarande höga tempo för utvecklingen av bolaget?

– Vår plan är att göra en offensiv satsning, och kommer att ingå nya distributörskontrakt även i framtiden.

– Vårt mål är att utöka antalet samarbetspartners successivt.

Vilken är den långsiktiga visionen för Ellen?

– Min långsiktiga vision är att Ellen ska utgöra ett naturligt och bra komplement för kvinnor som har eller har haft underlivsbesvär, för att få dem att känna sig friska.

– Det kommer både män och kvinnor till fromma.

ANNONS

I dagsläget har Ellen bara fem anställda.

– Men vi växer, och kommer väl att växa under 2010.

– Vi får se hur utvecklingen ser ut.

– Och vi har många konsulter som jobbar för oss.

– Det är ett sätt för små bolag att hålla kostnaderna nere, och att få tillgång till spjutspets-kompetens.

Vad har ni för lönsamhetsmål?

– Vi jobbar med kostnadskontroll och att öka våra intäkter.

Men ni går fortfarande med förlust?

ANNONS

– Ja.

– Och något annat har vi inte utlovat.

– Men vi får se hur 2010 utvecklas.

– Nu hoppas vi uppnå positivt kassaflöde i slutet av 2010 eller början av 2011.

Kommer Ellen att behöva kapitaltillskott från aktieägarna?

– Ja, vi har informerat aktiemarknaden om att vi kommer att göra en emission i början av 2010; under första kvartalet.

Hur stort kapitaltillskott är det ni kommer att begära in då?

– Företrädesemissionen som planeras kommer att inbringa maximalt 23,6 miljoner kronor.

ANNONS

Är det bolagets grundare som är storägare i Ellen?

– Ja, vi har ett antal långsiktiga ägare som har varit med i många år.

Finns det några kända namn bland dem?

– Samtliga styrelseledamoter har investerat i Ellen aktier.

– Vi har desutom ett antal långsiktiga aktieägare som storägare.

På hemsidan framkommer att Mikael Lövgren är storägare och styrelseledamot i Ellen.

Finns det möjligheter för Ellen att bredda produktsortimentet?

– Det finns möjligheter till det.

ANNONS

– Nu fokuserar vi på att lansera våra probiotiska tamponger internationellt.

– Men visst kan man tänka i termer av en bredare ”terräng”.

Ni kan komma att lansera liknande men andra typer av produkter?

– Vi har ett antal produkter i vår ”pipeline” som vi jobbar med, inom området underlivshälsa.

– Det kommer mer information om det vad det lider. Nu fokuserar vi på tamponger.

Kan man tänka sig att det även kan fungera med probiotiska dambindor?

– Ja, det skulle det kunna.

Det kan även finnas stor potential för Ellen med att istället för att bara utveckla egna produkter med egna varumärken, även ingå avtal med de stora tillverkarna av tamponger och liknande – om att de kan få sälja sina produkter med Ellens bakteriefiness.

ANNONS

Då skulle Ellen exempelvis kunna få royaltyintäkter på den försäljningen.

– Vi är givetvis öppna för att titta på alla samarbeten, säger Wallter.

– Det som är bäst för Ellen får vi bedöma från fall till fall.

Finns det konkurrenter som har liknande produkter som ni?

– Vi har patent som gör det omöjligt för andra att göra sanitetsskydd med probiotiskt innehåll.

– Så vi har ensamrätt på den typen av produkter.

Men det finns ju många typer av probiotiska bakterier. Konkurrenter kan väl tillverka tamponger med andra bakteriefloror som fyller samma funktion?

– Nej, vi har patent som gäller generellt för tamponger med probiotiskt innehåll.

ANNONS

Namnet Ellen kommer av förkortningen ”LN” som är en förkortning av LactoNaturel, Ellens bakterieblandning som används i Ellens tamponger.

– Vi kunde ju inte heta LN, men alla pratade om Ellen så då fick det bli Ellen AB.

– Det var så det kom fram, och det namnet har fungerat väldigt bra på de flesta marknader.

– Det är inget dåligt val.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS