TV3 har stämt mobiloperatören 3 för varumärkesintrång. Nu får TV3 stöd av Stockholms Handelskammare: 16 procent förknippar TV3:s logga med 3, visar en marknadsundersökning.
TV3 får stöd i fajten om 3:an

Mest läst i kategorin
Det var sommaren 2003 som TV3:s moderbolag MTG stämde mobiloperatören Hi3G för varumärkesintrång. Detta då Hi3G i konsumentledet blivit ”3”.
TV3 ville att Stockholms tingsrätt skulle förbjuda Hi3G att använda sig av 3:an vid vite om 300 miljoner kronor. Dessutom ville kanalen ha skadestånd på 50 miljoner kronor.
Vid årsskiftet 2003/2004 skärptes skadeståndskravet till 100 miljoner kronor. Men Hi3G har inte gett efter, och några förhandlingar mellan parterna försiggår inte längre.
Nu får TV3 stöd av Stockholms Handelskammare, som i en marknadsundersökning funnit att 16 procent av de svarande förväxlar TV3:s logga med mobiloperatören 3, eller i alla fall med mobiltelefoni i största allmänhet.
Handelskammaren finner ”att utredningen berättigar till slutsatsen att figurmärket är inarbetat i varumärkeslagens mening”. Det vill säga: TV3 bör få vara ensam om sin trea. Utlåtandet har TV3 lämnat in till Stockholms tingsrätt.
Enligt TV3 förlorar kanalen licensintäkter genom denna förväxling. Det är de förlusterna skadeståndskravet grundar sig på. Därmed blir också kravet större och större över tiden.
– Ja, men nu är det så gjort att tingsrätten först i en mellandom prövar om det har förekommit intrång, säger TV3:s ombud advokat Ola Hansson.
– Först senare tar rätten ställning till skadeståndskravet. Därför har huvudmannen inte gjort någon ny utredning om vad skadeståndskravet kan hamna på.
Men vid årsskiftet var det 100 miljoner kronor, och det handlar om betydligt större summor nu, enligt Ola Hansson.
– Ja det gör det, eftersom det beräknas på en viss tidsperiod. Det stiger för varje dag och för varje timme som går. 100 miljoner är passerat för länge sedan.
I den nya inlagan till tingsrätten har TV3 också låtit juristprofessor Ulf Bernitz titta på Handelskammarens utlåtande. Enligt professorn är siffran 3, när den förekommer i en logotype, ett inarbetat kännetecken för TV3.
Att det rör sig om varumärkesintrång är också klart, enligt professorn, eftersom 3:s produktutbud till viss del liknar TV3:s (rörliga bilder).
Hi3G:s användning av 3-an medför ”en urvattning” av kännetecknet, enligt professorn.






