Realtid

Sverige frontar internetannonsering

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 maj 2008Publicerad: 26 maj 2008

Annonsmarknaden i Västeuropa rakar i höjden igen efter en nedgång – och Sverige går i bräschen för internetannonseringen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det säger reklamjätten WPP:s koncernchef sir Martin Sorrell.

– Aprils annonsintäkter var väsentligt bättre än i mars, säger han till brittiska tidningen The Guardian.

Mars var en annorlunda månad, meddelade han Reuters Global Technology på ett telekom-toppmöte i New York via en videolänk från London.

– April påminde mycket mer om januari och februari.

Aktier i WPP som äger annonsbyråerna JWT och Ogilvy & Mather samt mediabyråer som Mediacom och Mindshare, sjönk kraftigt i april efter nedgången i marshandeln.

Samtidigt menar Martin Sorrell att dynamiken inom reklamen håller på att förändras.

– I år blir Sverige det första landet där internetannonseringen går om televisionen. Nästa år kommer Google att bli en större annonsör i Storbritannien än ITV. Internetannonseringen kommer också slå internet i Storbritannien, sa han på toppmötet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS