Svenskar gillar att uttrycka sin åsikt genom att bojkotta produkter. Och dessutom mer än andra länder i Europa. Detta visar en undersökning från European Social Survey (ESS).
Svenskar tycker till genom anti-köp

Mest läst i kategorin
Var tredje svensk har bojkottat produkter det senaste året. Därefter följer Finland, Danmark, Schweiz och Norge. Sammanlagt ligger de nordiska länderna över det Europeiska genomsnittet på 16,7 procent.
– Stor orsak till att Sverige ligger högt kan vara att svenskar vid flera tillfällen använt bojkottning som påtryckningsmedel. Ett exempel är när vi bojkottade franska varor, inte minst viner, år 1995 och 1996 när fransmännen provsprängde kärnvapen i Mururoa-atollen, säger Anders Nyman vd för konsumentsajten Cint till Realtid.se
– Svenskar har en stor medvetenhet i grunden och vet att det är bland de mest effektiva medel som kan användas för att påverka något i rätt riktning, fortsätter Ander Nyman.
I Norden är det ganska utbrett att rata produkter, medan man i Öst- och syd Europa inte ens förstår problemställningen. I Portugal är bojkott nästan ett främmande ord, där har endast 2,1 procent bojkottat produkter det senaste året. Länder som också ligger lågt är Slovenien, Estland, Polen och Grekland.
Undersökningen bygger på intervjuer med 40.000 människor i 20 länder.






