Realtid

Storägare bekräftar budrykte om Autoliv

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 juli 2008Publicerad: 25 juli 2008

Realtid.se kontaktades under torsdagen av två amerikanska storägare i krockkudde-tillverkaren Autoliv. De ville veta mer om budryktet kring bolaget, och berättade att rykten är i svang. "Continental skulle uppnå stora synergier av att köpa Autoliv", säger en kapitalförvaltare i USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Storägarna hörde av sig via e-post oberoende av varandra. Åtminstone den ena tillhör Autolivs tio största aktieägare.

– Det har förekommit rykten i flera års tid om att Continental ska köpa Autoliv, säger en kapitalförvaltare på amerikanska västkusten när Realtid.se når honom per telefon. Han vill inte gå ut med sitt namn i en artikel.

Förvaltaren ville ha en översättning av den artikel Realtid.se publicerade under torsdagen om ryktet om att tyska däcktillverkaren Continental vill köpa Autoliv. Uppgiften om ryktet i artikeln kom från en källa inom Autoliv.

– Jag såg en uppgift för några år sedan om att Continental ville köpa Autoliv för 70 dollar per aktie.

Det motsvarar 411 kronor med nuvarande dollarkurs. Autoliv-aktien slutade i 234 kronor på torsdagens Stockholmsbörs och 37,76 dollar på torsdagens New York-börs.

Hur mycket behöver Continental bjuda för att få igenom ett bud?

– Minst 55 dollar. En budkurs på 60 dollar skulle accepteras, säger kapitalförvaltaren.

Han ser goda motiv för en affär:

ANNONS

1) Om bolagen slås ihop kan centrala kostnader skäras ned.

2) Det finns positiva konkurrenseffekter och möjligheter att sälja produkter gemensamt.

3) Materialkostnaderna kan sänkas genom rabatter vid gemensamma inköp.

– Continental skulle uppnå stora synergier av att köpa Autoliv. Det ser anständigt ut.

Kapitalförvaltaren anser att Autoliv-aktien ger mycket värde för pengarna vid nuvarande börskurs, och pekar på att bolaget genererar goda kassaflöden.

– Vi talar om en intjäning på 5 dollar på årsbasis per aktie trots att branschförutsättningarna är svåra nu. Det ger en stor uppsida för aktien.

Han bedömer att Continental kan betala en multipel på upp till 12 gånger årsintjäningen för Autoliv, men inte mer.

Synergieffekterna antas öka Autolivs rörelseresultat med minst 10 procent eller 90 miljoner dollar per år.

ANNONS

– Det ger ett ytterligare årligt tillskott på 0,85-1 dollar per aktie, så totalt får vi 6 dollar per aktie. Då kan man motivera en budkurs på 60 dollar.

Kapitalförvaltaren uppger att han själv pratade med Autolivs vd Jan Carlson på telefon efter bolagets resultatrapport i tisdags.

– Jan Carlson är konservativ och tror på en vinst per aktie på minst 4,50 dollar per aktie för i år.

– Med en aktiekurs på 39 dollar ser det rätt billigt ut. Aktien värderas till 8,5 gånger årsvinsten.

Den andra storägaren är baserad på amerikanska östkusten.

– Vi är mycket intresserade av den här artikeln om budryktet kring Autoliv. Det finns en logisk passform mellan Continental och Autoliv, säger hon.

– Jag läste en annan artikel nyligen där det stod att Continental skulle konkurrera bättre ihop med Autoliv.

När storägaren ska återkomma med information om artikeln, justerar hon sin uppgift.

ANNONS

”Här är den artikel från Reuters som jag menade. Den nämner inte Continentals konkurrenskraft, utan jämför värderingen av aktierna i Continental, Autoliv och andra underleverantörer till bilindustrin”, skriver hon i ett mejl.

Reuters-artikeln var från 17 juli och handlade om Schaefflers bud på Continental.

Där nämns att Continentals börsvärde med tillägg för skulder, värderades till 7,5 gånger rörelseresultatet före Schaeffler-budet.

”Det var grovt sett i linje med andra europeiska bilkomponentsleverantörer som Michelin, Brembo, Autoliv och Valeo”, står det i artikeln med hänvisning till Equinet som källa.

”Innan din artikel hade jag inte hört några rykten om att Continental vill köpa Autoliv”, står det i mejlet.

Båda storägarna låter upphetsade över budryktet. Stämningen i USA beskrivs inte ha varit på topp efter Autolivs resultatrapport i tisdags, då aktiekursen föll kraftigt.

– Vi har ägt Autoliv-aktier i ett antal år, och nu blev vi verkligen besvikna på företagsledningen, säger kapitalförvaltaren från amerikanska västkusten.

Vad blev ni besvikna på?

ANNONS

– Företagets kommunikation. De har tidigare gett lite missledande guidning.

– Autoliv har gjort ett mycket dåligt arbete med att kommunicera med investerare. Det är många här i USA som känner så. Folk är frustrerade.

Bör företagsledningen bytas ut?

– Det är inte nödvändigt, men Autoliv måste bli bättre på att kommunicera. Det har varit frustrerande.

– Visst har situationen för bilbranschen försvagats, men kursfallet har även att göra med att Autolivs kommunikation.

– Amerikanska företag är bättre på att kommunicera. Autoliv är ett bra företag, men dåliga på kommunikationen.

– Det finns ett ”kommunikationsgap”. Det är svårt att tolka vad företaget menar ibland.

Enligt förvaltaren har Autoliv i flera kvartalsrapporter i rad nedjusterat sin tidigare guidning.

ANNONS

– Investerare har slutat att tro på de vinstprognoser som Autoliv försöker ge.

– Siffrorna har ändrats tre, fyra gånger. Folk ser ingen trovärdighet i det längre.

– Folk har fått nog och säljer sina Autoliv-aktier.

Autoliv kanske helt enkelt försöker kommunicera sina framtidsutsikter på bästa möjliga sätt vid varje tillfälle?

– Visst har utvecklingen med branschen att göra. Och det här är inget problem med Autolivs företagsledning, men det är ett kommunikationsproblem.

– I stället för att hela tiden ge felaktiga prognoser, skulle företaget kunna presentera flera olika alternativa framtids-scenarier. Vi föreslog det för Autoliv-ledningen när vi pratade med dem häromdagen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS