Efter flera påstötningar från missnöjda kunder överväger Forex Bank att slopa sin rabatt på valutor, som uppgår till stötande beskedliga 0,24 procent.
Slut på valutarabatter på Forex Bank?
Mest läst i kategorin
Forex Bank delar ut rabattkuponger rubricerade ”RABATT PÅ VALUTA” till sina växlingskunder. Genom att fylla i kontaktuppgifter och lämna fram kupongen vid växling ska rabatter utverkas.
När en förhoppningsfull Realtid.se-läsare använde sig av kupongen, som han fått av sin kompis, visade det sig dock att rabatten var minst sagt beskedlig: köp av 3.100 tjeckiska koruner inför en Pragresa häromhelgen kostade 1.294 svenska kronor med rabatten. Utan den hade kalaset gått på 1.297 kronor – tre kronors rabatt på hela summan alltså, eller 0,24 procent.
– Det känns lite snopet, säger läsaren, en stockholmsbaserad civilekonom och it-konsult som, rädd att framstå som en lurad dummerjöns, vill vara anonym.
Läsaren säger sig införstådd med att det ”inte kan vara så stora marginaler på valutahandel”, något som intygas av Tom Friberg, kommunikationschef på Forex Bank och son till grundaren Rolf Friberg. Marginalen på valutor (skillnaden på den kurs Forex själva köper valutan för och det den säljs för, dvs inte spreaden mellan butikernas köp- och säljkurser) varierar enligt honom mellan 0,5 och 2,5 procent. Spreaden, skillnad mellan köp- och säljkurs gentemot Forexkunderna är högre, och uppgår för närvarande till 6,65 procent för till exempel den tjeckiska korunen.
– Forex Banks rabatter räknas som en del av marginalen, varför de ibland inte blir särskilt fördelaktiga, uppger Tom Friberg till Realtid.se.
– Flera missnöjda kunder har hört av sig om att det är så låga rabatter, så vi diskuterar att slopa den. Senast förra veckan var det uppe på ett ledningsmöte. Vi har ju redan lägsta pris-garanti på våra kurser.
Så detta är inte representativt för vad man som Forexkund ska förvänta sig angående vad er reklam utlovar?
– Nej, naturligtvis inte. Vi vill se oss som en utmanare på en etablerad bankmarknad. Du är välkommen att jämföra våra andra produkter, till exempel vårt lönekonto med 4,01 procents ränta, högst i Sverige.
– Gör vi som marknadsledare något oschysst får vi det tillbaka snabbare än kvickt.
I det finstilta på rabattkupongerna står att kundinformation från de kunder som utnyttjar den lilla rabatten kan komma att användas för marknadsföringsändamål.
Är det det som är meningen med alltihop?
– Nej, men jag önskar att vi var bättre på att samla och lagra namn på kunder och sedan kommunicera med dem. Den sortens aktiviteter ska vi förbättra, exempelvis genom ett kundlojalitetsprogram som vi ska starta snart, där kunder ska kunna få relevanta erbjudanden.
Vem sköter kundlojalitetsprogrammet?
– Det är en egen produkt, det är onödigt att gå ut på stan och köpa något så enkelt.






