Det går bra för den omåttligt populära foppatoffeln. Den svenska agenturen Pforce har mer än tredubblat sin omsättning det senaste året och vinsten rakar i höjden. Men det finns orosmoln.
Rekordår för foppatoffeln

Mest läst i kategorin
Foppatoffeln är kontroversiell – men älskad också, och brukar nå sin spridningstid under sommarhalvåret. Då kan man se turistande familjer som har på sig tofflorna. De säljs också som arbetsskor, till exempel till sjukhus.
Men det finns tecken på viss avmattning och nu siktar bolaget alltså på andra modeller. Till skorna finns även ett tillbehör som kallas jibbitz och är små smycken av plast eller gummimaterial som är gjorda för att fästas i de speciella hålen som finns på tofflorna.
– Vi har haft en stark uppgång på de etablerade produkterna. Vi jobbar nu med nya spännande modeller för att stärka varumärket, säger marknadschef Peter Nordenqvist till Realtid.se.
Det första räkenskapsåret, som sträcker sig från mars 2005 till september 2006, omsatte bolaget med 14 anställda 54 miljoner kronor med en vinst på närmare 8 miljoner. Enligt det senaste bokslutet som sträcker sig till och med år 2007, är omsättningen 168 miljoner kronor och vinsten drygt 16 miljoner.
Visserligen är siffrorna mellan de båda räkenskapsåren inte helt jämförbara. Det första året omfattade 18 månader och det senaste 16 månader, eftersom bolaget gått från brutet räkenskapsår till kalenderår.
— Det ser ljust ut och vi ser positivt på framtiden med de nya modellerna, säger Peter Nordenqvist.
Crocs är börsnoterat i USA och växte till att bli landets femte största skotillverkare. Men framgångssagan har tagit rejält stryk. Inte bara av piratkopiering. På Nasdaq nådde Crocs under förra året i oktober en toppkurs på 75,20 dollar. I går låg aktien på 4,46 dollar.
I april i år tvingades företaget både vinstvarna och stänga ned delar av produktionen.
– Det vill jag inte lämna någon kommentar på det, säger Peter Nordenqvist
Anledningen kan vara att aktiekursen har blåsts upp på grund av extremt höga förväntningar på bolaget.
Foppatofflorna heter egentligen Crocs, efter det amerikanska företag som tillverkar skon. Crocs grundades 2002. Foppatoffeln som egentligen heter Cayman är designad av Scott Seaman.
Den färgglada Foppatoffeln finns i 250 färgnyanser. Peter ”Foppa” Forsberg upptäckte toffeln under sin första sejour i NHL-laget Colorado Avalanche.
Eftersom de importeras till Sverige av Pforce i Umeå som drivs av hockeystjärnan Peter Forsberg, har den också döps efter honom. Han startade senare upp importfirman Pforce år 2005 och säljer skon i Skandinavien. I fjol flyttades lagret från Umeå till Göteborgsområdet. Skälet var staden ligger bättre till för den skandinaviska marknaden. Huvudkontoret med marknadsavdelningen är dock kvar i Umeå.
Samtidigt har tillverkningen och plagieringen av foppatoffeln ökat i världen. Förra året upptäckte Crocs att Intersportbutikerna i Sverige sålde snarlika kopior av plastdojorna. En stämningsansökan lämnades in till Marknadsdomstolen. Crocs krävde miljonbelopp i vite om inte piratförsäljningen upphörde.
– Intersportmålet är ännu inte avslutat. Piratkopior är ett stort problem för oss, säger Peter Nordenkvist.





