Per Grankvist har startat en nyhetsblogg med konkreta tips om hur socialt och miljömässigt företagande ger klirr i kassan.
Pengaklirr i företagsblogg

Mest läst i kategorin
Nyhetsbloggen CSR i Praktiken.se, som startades i november förra året, har blivit populär bland små- och medelstora svenska företag.
Enligt Per Grankvist är den en av de tjugo mest besökta bloggarna i Sverige, inom området ekonomi, företagande och juridik. Förutom han själv så drivs den ideellt av en grupp skribenter och kommunikatörer. De intäkter som kommer från annonsering och Google-länkar går till att finansiera det tekniska underhållet av bloggen.
– Vi är nu uppe i 1.000 unika besökare per månad och ökar med 25 procent i månaden, säger Per Grankvist till Realtid.se.
Vad har gjort den så populär?
– Vi upplever att det är många som jobbar på företag som vill bidra till samhället men har svårt att veta var de ska börja och det försöker vi skriva om. De känner sig frustrerade och saknar konkreta exempel.
Bloggen är späckad med handfasta exempel som ska ge ökad lönsamhet. En av länkarna går till New York Times, som förklarar hur lågenergilampor funkar rent tekniskt. I tidningen berättas också om en butikskedjas strategi för att sälja mer av den varan i sina butiker.
En annan artikel förklarar fördelarna med att anställa handikappade.
– Ett företag kan ta större ansvar för det samhälle som de verkar i, både miljömässigt och socialt, och att det dessutom är en god affär för dem, säger Per Grankvist.
Han säger också att banker ska jobba för att kunderna ska bli mer bevandrade i privatekonomi eller att hjälpa entreprenörer med tips om ekonomi och finansiering när de ska starta företag.
Till vardags är Per Grankvist marknadschef på den svenska kafékedjan Waynes Coffee.
Har du förändrat något på din arbetsplats?
– Ja, när vi övergick till rättvisemärkt kaffe, så ökade försäljningen genast. Vi började också med ekologisk mjölk. Det blev en fullträff när Seven Eleven följde våra exempel. Att vi blev kopierade är den bästa formen av smicker.






