Realtid

"New Waves konkursrykten det sjukaste jag har hört"

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 jan. 2009Publicerad: 07 jan. 2009

UPPDATERAD (2) Yrkesklädes- och presentkoncernen New Waves huvudägare och styrelseordförande Torsten Jansson förstår inte orosryktena kring företaget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Vad tänker du på? Menar du för Orrefors? säger han när Realtid.se frågar om konkursryktena.

Glasproduktföretaget Orrefors Kosta Boda (OKB) ingår i New Wave, och har särskilda problem.

Nej, för hela New Wave?

– Det är så löjligt så det är inte ens värt att kommentera. Det var något av det sjukaste jag har hört.

– Jag vet inte hur man tänker när man pratar om konkursrykten för New Wave. Vi visar ju goda vinster.

Jansson pekar på att New Wave har ett bokfört eget kapital på 1,5-1,6 miljarder kronor, och vid behov kan ytterligare lån på 700-800 miljoner kronor tas.

– Vi har tjänat 1 miljard kronor totalt de senaste 3-4 åren.

Och det är fullt möjligt att fortsätta med det?

ANNONS

– Det kan jag inte kommentera, men vi går med vinst. Jag förstår ingenting av om det finns konkursrykten.

Men även om det egna kapitalet (tillgångar minus skulder) är bokfört till 1,5-1,6 miljarder kronor, så anser aktiemarknaden att marknadsvärdet på det understiger 0,5 miljarder kronor. Enligt Avanza är nämligen New Waves börsvärde 490,94 miljoner kronor vid en börskurs på 7,40 kronor för New Wave-aktien. Börsvärdet är antalet aktier i ett företag gånger börskursen på företagets aktie.

Har du någon kommentar till det, för tydligen anser inte aktiemarknaden att de bokförda värdena på New Waves tillgångar är riktiga?

– Det enda jag har hört är att det finns rykten om att vårt dotterbolag Cutter & Buck gått dåligt, och att vi därför kommer att tvingas skriva av goodwill för det företaget. Det är rykten jag har hört själv.

Finns det någon fog för det?

– Nej, det är bara att läsa New Waves senaste resultatrapport för tredje kvartalet år 2008. Där framgår det klart hur Cutter & Buck går. Vi är jättenöjda med det.

När man köper ett företag för ett högre pris än företagets bokförda egna kapital uppstår en bokföringsmässig ”goodwill” som bokförd tillgång hos det köpande företaget, och det är alltså New Waves goodwill för Cutter & Buck som diskuteras.

Hela New Wave omsatte nästan 5 miljarder kronor i fjol.

ANNONS

Det har varit tal om ansökan om statligt stöd, men det har inte avsett New Wave eller ens OKB, utan New Waves delägda bolag Glasriket Turism AB där några kommuner är huvudägare.

Det bolaget
har enligt Jansson aldrig visat några vinster eller värden, utan har som enda syfte att locka turister till ”glasriket” där OKB och andra glasbruk har sin verksamhet.

– Vi har aldrig varit inblandade i Glasrikets Turisms ansökan om statligt stöd, säger Jansson och hänvisar till det bolagets ledning.

Han anför att New Waves bokförda värde för ägarandelen där som mest handlat om ”några 100.000 kronor”, men vet inte om det är nedskrivet till noll nu.

Däremot bekräftar Jansson att det varit tal om att OKB ska sälja sin samling av glasprodukter till kommunerna i trakten.

– Det har varit tal om det sedan länge. Vi har gjort klart att vi ska sälja samlingen.

Dock är detaljerna för ett sådant upplägg inte klara, om exempelvis OKB ska sälja hela eller delar och behålla en del på ett eget museum.

– Det får vi se.

ANNONS

Men stämmer det som det pratas om att New Wave är hårt skuldsatt?

– Ja, det beror på vad man menar. Vår soliditet överstiger 30 procent i linje med vårt mål. Där har vi legat historiskt, och där ligger vi nu, så jag ser inget bekymmer med det.

Soliditeten är ett nyckeltal för att mäta ett företags skuldsättning, och utgörs av företagets egna kapital i förhållande till det bokförda värdet på företagets totala tillgångar. Ju lägre soliditet desto högre skuldsättning.

Så New Wave behöver inget kapitaltillskott?

– Det gör vi inte som det är idag. Om vi skulle göra något stort företagsköp eller liknande skulle vi behöva kapitaltillskott, men det är inte aktuellt i dagsläget. Vi har sagt att vi nu ska fokusera på att ”konsolidera” vår befintliga verksamhet. Vi behöver inga pengar för att driva den verksamhet vi har.

OKB står för 10-12 procent av hela New Waves årsomsättning på knappt 5 miljarder kronor.

Är det kris i OKB?

– Det beror på vad du menar med kris, men visst hade OKB stora förluster under tredje kvartalet. Men därför har vi minskat kraftigt på OKB:s kostnader.

ANNONS

Räcker det?

– Jag vet inte. Vi får se hur det utvecklar sig. Räcker det inte får vi fortsätta dra ned på OKB:s kostnader. Målet är givetvis att OKB ska gå med vinst liksom resten av New Wave.

Så det är inga jätteproblem då?

– OKB går ju med storförlust. Det är därför vi har dragit ned kostnaderna i en stor omgång, då vi varslade 100 anställda om uppsägning i september.

– Men OKB har fortfarande 400-500 anställda kvar. Med en dålig konjunktur får vi väl komma med ett nytt sparpaket om det behövs.

Så problemen har bara med konjunkturen att göra?

– Det är flera faktorer inblandade – dels har konjunkturen minskat försäljningen rejält, sedan har OKB lidit av att dollarn varit låg.

USA är den näst största marknaden för OKB efter Sverige, och står för cirka en fjärdedel av OKB:s omsättning.

ANNONS

Så det är inga problem med produkterna i sig?

– Nej, det tycker jag inte. OKB har ökat sin omsättning på många andra marknader.

Jansson understryker även att OKB inte har minskat USA-försäljningen räknat i dollar, men när dollarkursen sjönk blev det en negativ valutaeffekt.

Har OKB:s formgivare Ulrica Hydman Vallien riktat kritik mot dig som ägare till OKB?

– Nej, det har jag inte hört.

Totalt sett har New Wave skulder på 2,7 miljarder kronor. Jansson påpekar i samband med det att det egna kapitalets bokförda värde är 1,6-1,7 miljarder kronor, vilket kan tolkas som att skuldsättningen i relation till det inte är så hög.

Vem är det som har lånat ut de 2,7 miljarderna till er?

– Inga kommentarer.

ANNONS

Är det banker eller obligationsinvesterare?

– Det är banker.

Svenska eller utländska?

– Inga kommentarer.

Varför inte?

Vi lämnar inte ut vilka banker och så vidare vilka vi gör affärer med. Det har vi ingen anledning att göra.

New Wave har tidigare gjort storköp i USA av företaget Cutter & Buck. Hur har det gått?

– Det har varit jätteroligt, och har utvecklats fint. Cutter & Buck har gått jättefint. Det är väldigt kul.

ANNONS

Cutter & Buck står för cirka 20 procent av New Waves totala årsomsättning på knappt 5 miljarder kronor.

Är inte det märkligt att Cutter & Buck inte känner av lågkonjunkturen i USA?

– Jo, men det gör de. När vi köpte företaget flaggade vi för att vi skulle sänka Cutter & Bucks kostnadsnivå, och introducera deras produkter i Europa samtidigt med en introduktion av våra varumärken Clique och New Wave i USA.

– Det är klart att det hade kunnat gå ännu bättre med en bättre konjunktur, men man får ta sådana här svängningar. Det är upp och ned i konjunkturen.

Det ryktas att New Wave som helhet har stora osålda lager?

– Alla lager är per definition osålda tills de säljs, men det är vår strategi att ha produkter i lager. Samtidigt ska det förstås vara produkter som kunderna vill ha, som vi ska ha i lager. Vi vill inte ha lager med produkter som ingen vill ha.

Det har sagts att ni har produkter som har legat hur många år som helst i lager?

– Det är bara löjligt snack. Folk som säger så vet inte vad de pratar om.

ANNONS

New Wave har enligt Jansson en ”lageromsättningshastighet” på 1,1, vilket innebär att en produkt som ligger i New Waves lager i snitt säljs efter lite mindre än ett år.

– Vi vill öka lageromsättningshastigheten för att frigöra kapital till företagsköp bland annat.

– Det ligger alltså i vår affärsidé att ha stora lager, men visst kan vi få upp lageromsättningshastigheten något.

Det första etappmålet är att öka från 1,1 till 1,2.

När ska det vara uppnått?

– Det är svårt att säga, men förhoppningsvis under år 2009.

– Samtidigt är det viktigt att förstå att det är A och O att vi kan leverera till kunderna och vara pålitliga i kundernas ögon. Det är mycket viktigare än att öka lageromsättningshastigheten från 1,1 till 1,2.

I praktiken är det kassaflödena som är det viktiga för ett företag, snarare än bokföringsmässiga vinster. Hur går det med kassaflödena för New Wave? Får ni det att gå ihop?

ANNONS

– Vi räknar med att ha ett positivt kassaflöde i år.

Men kassaflödet var negativt år 2008?

– Det vet vi inte ännu.

Men de första nio månaderna år 2008 var det negativt?

– Vårt kassaflöde är säsongsmässigt alltid negativt de första nio månaderna ett år, eftersom vi gör mycket införsäljning till detaljhandeln för leverans under tredje kvartalet och det går ut mycket leveranser under fjärde kvartalet.

– På årsbasis har vi dock sagt att vi kommer att ha ett positivt kassaflöde år 2009.

Det som slukade mycket kapital år 2008 var enligt Jansson lageruppbyggnad i samband med lanseringen av Clique och New Wave i USA och Cutter & Buck i Europa.

– Exklusive nyetableringar och nysatsningar hade vi ett positivt kassaflöde.

ANNONS

Torsten Jansson själv äger 32-33 procent av New Wave.

Har du förändrat ditt aktieinnehav något på sistone?

– Nej, inget större. Jag tror att jag har köpt lite.

Har du belånat ditt aktieinnehav?

– Nej, det är helt obelånat.

Det skrivs om att du inte är miljardär längre på grund av att New Wave-aktien fallit, kommentarer till det?

– Jag tycker att det är helt ointressant om jag är miljardär eller inte. Jag äger lika mycket som jag gjort de senaste åren.

– Man kan alltid vända på siffror. New Wave är värt mer nu än för fem år sedan.

ANNONS

– Jag har inga planer på att sälja min ägarandel. Jag hoppas få vara med och äga New Wave under väldigt lång tid framöver. Så det spelar ingen roll vad mitt aktieinnehav är värt just nu.

– Däremot är det tråkigt för andra aktieägare i New Wave att aktiekursen har fallit, framför allt om man har lånat pengar till sitt aktieinnehav. För andra är det jättetråkigt, men för mig är det helt ointressant.

Vad tycker du om kursnedgången för New Wave-aktien?

– Jag har inga synpunkter på det sättet. Det är marknaden som sätter kursen. Så är det.

– Sedan var det många bolag vars aktier rasade förra året.

– Historiskt sett har vi varit med om fyra stora börsfall för New Wave. Det brukar gå upp igen. Det gör det säkert också.

Vad gäller New Waves skulder är låneavtalen inga som löper ut inom kort. Annars kunde det vara knepigt att teckna nya avtal till bra villkor med rådande finanskris.

– Vi släppte redan i höstas informationen att det var tre år kvar på löptiden för våra låneavtal. Så det finns inga behov att lägga om lånen de närmaste tre åren.

ANNONS

Jansson kör sin BMW i sina hemtrakter i Bohuslän när Realtid.se når honom på onsdagsförmiddagen. Han har ännu inte börjat jobba efter jul- och nyårshelgerna.

– Jag är ledig på torsdagen och fredagen och börjar jobba igen på måndag.

Behövs det inte jobbas om företaget är pressat nu?

– Nej, det är lugnt.

Jansson har figurerat som Ferrari-fanatiker.

– Men jag sålde mina Ferrari-bilar för 1,5 år sedan.

Hade du flera?

– Jag hade två, men fick aldrig tillfälle att använda dem. Det blir inte så när man har småbarn och så vidare. Men jag var väldigt nöjd med mina Ferrari-bilar.

ANNONS

New Wave stämplas förenklat som att yrkeskläder och arbetsuniformer är företagets huvudprodukt.

– Yrkeskläder med varumärkena Projob och Jobman är bara en del av verksamheten, påpekar Jansson.

– Cutter & Buck är som exempel inga arbetskläder.

Säljer de vanliga, privata kläder?

– Det är en blandning där de säljer ungefär hälften via privata sportbutiker och hälften till företag.

Den del som säljs till företag är dock inte yrkeskläder. Det är exempelvis golfkläder och fritidskläder som används som presenter.

New Waves långsiktiga strategi är enligt Jansson att fortsätta som tidigare att bygga vidare och etablera verksamheten i fler länder.

– Vi ska bredda sortimentet och fortsätta expandera in på nya marknader.

ANNONS

En fokuserad marknad är Asien och särskilt Kina. Exempelvis har Orrefors Kosta Boda öppnat 20 nya glasbutiker i Kina de senaste 1,5 åren.

– Asien är en prioriterad tillväxtmarknad för oss.

Än så länge omsätter New Wave kanske bara 40 miljoner kronor på årsbasis i Asien.

Finns det någon marknad där?

– Ja, det gör det. Det har gått riktigt bra. Vi är jättenöjda.

I Kina är det de större städerna som New Wave fokuserar på att etablera sig i.

– Så arbetar alla företag med lyxvarumärken. Det finns ingen marknad på landsbygden.

New Wave siktar på att ha 50-60 butiker i Kina.

ANNONS

– Från början tänkte vi ha det på 3-4 års sikt, men på grund av konjunkturnedgången tror vi att det kommer att gå snabbare för det är ont om bra affärslägen. Och det positiva är att det är enklare att hitta sådana affärslägen när många har problem.

Redan i dagsläget har New Wave tre butiker i Shanghai, två i Peking och även butiker i Nanjing, Kanton och Ningo.

Expansionen ska både ske i dessa städer och i andra städer.

– I Shanghai kanske vi inte kommer att ha mer än tre butiker, men i Kanton kommer det definitivt bli mer än en butik.

Tidigare ministern Ulrica Messing som nu är Janssons fru idkar också affärsverksamhet numera, men den verksamheten ligger inte inom New Wave.

Vilka företagsköp letar ni efter om det skulle bli aktuellt?

– Just nu är det inte aktuellt för oss med fler företagsköp. Vi ska konsolidera verksamheten under år 2009.

– Det jag sa var att om vi behövde mer kapital så skulle det vara om vi gjorde ett företagsköp, men vi behöver inga kapitaltillskott från New Waves ägare om vi inte gör företagsköp.

ANNONS

– Det kan öppnas många möjligheter till företagsköp framöver, men det kommer inte vi att dra nytta av just nu.

– Vi vill inte underskrida en soliditet på 30 procent, vilket vi haft som mål att ha minst. Det är ungefär där vi ligger nu, och det är inte aktuellt att öka skuldbördan.

Kan ni inte betala med egna aktier om ni skulle göra företagsköp?

– Det känns som vi ska fokusera på en konsolidering nu.

Så ni behöver inget kapitalltillskott?

– Nej, jag vet inte var det kommer ifrån.

– Läser man vår resultatrapport för tredje kvartalet, så redovisade vi en vinst före skatt på 200 miljoner kronor. Vi hade ett eget kapital på drygt 1,5 miljard, en soliditet på 30 procent, och vi har visat vinst varje år i 17 år.

– Jag vet inte var krisryktena kommer ifrån. Det måste vara rykten från någon som inte kan läsa.

ANNONS

Men samtidigt har ni väl en krisberedskap?

– Vi har en beredskap att vidta kraftiga åtgärder, och vi har redan vidtagit kraftiga åtgärder.

– Men det enda bolaget där jag inte varit nöjd med utvecklingen, är Orrefors Kosta Boda. Och det har vi också redovisat öppet.

Och om det ändå inte skulle bli någon förbättring för OKB?

– Då får vi vidta ytterligare åtgärder.

Det blir att skära kostnader med osthyvels-principen?

– Ja, det får man väl gissa. Det blir en spekulation även från min sida då.

Är det inte aktuellt att sälja eller lägga ned verksamheten då?

ANNONS

– Vi tror långsiktigt på OKB. Vi tror på de varumärkena. OKB är inte till salu.

Vad är idén med att ha glasvaser och arbetskläder i samma koncern?

– Många av våra produkter säljs till samma marknad. Det är samma återförsäljare för en stor del av företagsmarknaden. Vi vill bygga upp en närvaro på företagsmarknaden.

Längs ned i det segmentet ligger produkter som pennor och tändare, och längst upp finns jubileumspresenter och liknande från OKB som används vid exempelvis avtackningar.

Även inom segmentet som säljs via detaljhandeln finns gemensamma nämnare.

– Vi vill hitta produkter och varumärken som vi kan distribuera på båda kanalerna – företags- och detaljhandelsmarknaden. Det finns några undantag, men det är väldigt få.

Så du är nöjd med den struktur och de verksamheter som finns inom New Wave idag?

– Idag finns det inga planer på att sälja något.

ANNONS

Är New Wave-aktien köpvärd?

– Det får jag inte uttala mig om, det vet du. Jag får inte uttala mig om aktien bör köpas eller säljas enligt börsavtalet.

Men ser du en lika stor potential med New Wave som du alltid har gjort?

– Ja, jag känner mig jättenöjd.

Jansson pratar med utpräglad dialekt, och är själv uppvuxen i Bohuslän.

På senare tid har han bosatt sig i ”glasriket”.

– OKB som ligger där är New Waves största uppsida och potential, men också den del där vi har problem.

– Det är också bra kommunikationer från glasriket. Man tar sig till Köpenhamns flygplats på mindre än två timmar ända fram till flygterminalen.

ANNONS

Sina ledigheter spenderar Jansson dock i hemtrakterna i Bohuslän. Han har flera båtar och gillar att fiska.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS