Den amerikanska proffsligan i basket, NBA, försöker skapa samma succé i Indien som i Kina.
NBA skjuter in sig på Indien
Mest läst i kategorin
NBA ska offentliga ett partnerskap med Indiens största mediebolag Times Group idag, enligt Financial Times.
Samarbetet innebär bland annat att Times of India skapar en särskild webbsektion med nyheter kring ligan. Denna når tolv miljoner läsare per månad.
Tanken är att kopiera succén i Kina och göra samma sak i Indien. NBA:s stora popularitet i Kina har mycket med att göra den 2,29 meter långa centern Yao Mings framgångar i Houston Rockets. Och än så länge har ingen från Indien spelat i NBA. Dessutom är den indiska befolkningen helt galna i cricket
Samarbetet inleds samtidigt som NBA-filerna mellan Dallas Mavericks och Miami Heat lett av superstjärnan Lebron James inleds idag, tisdag. Indiska journalister från just Times Group reser till USA för att rapportera om NBA-finalerna.
Matcherna sänds också live i Indien på Ten Sports, vilket utgör en del av ligans försäljning av tv-rättigheter till ett land med hela 1,15 miljarder invånare.
Basketen uppfanns i Masschussets 1891 och har blivit en olympisk sport som har inspirerat till uppkomsten av olika ligor över hela världen. Sporten är mest populärt i USA, där NBA genererar omkring 4 miljarder dollar dollar per år, medan de internationella intäkterna står för tio procent av NBA:s totala intäkter. Mycket tack vare framgångarna i Kina, där ligan både har blivit en del av kulturen samt genererat lukrativa affärer i form av försäljning av tröjor, tv-rättigheter och samt utveckling av olika sportarenor:
– Det finns en likhet hos marknaden i termer av hur mycket du älskar spelet oavsett om du tar ett fan i Shanghai, ett fan i Barcelona eller ett fan i New York, säger Heidi Uberroth, vd för NBA:s internationella verksamhet till Financial Times.
Enligt tidningen vill ligan gärna betona sin multinationella spelarlista med 86 icke-amerikanska spelare från 40 länder, varav flera av dessa spelar i årets final.
Men NBA har skickat superstjärnor som Orlando Magics center Dwight Howard för att träna det indiska landslaget samt arbete med lag från Mahindra NBA Challenge, ett samfund där NBA har hjälpt till med att med att etablera förgreningar i olika indiska städer.
NBA har även skickat ett basketboll-kit till 500 indiska skolor med förhoppningen att kultivera en ny generation av fans, enligt Financial Times.





