Realtid

NBA skjuter in sig på Indien

Realtid.se
Uppdaterad: 31 maj 2011Publicerad: 31 maj 2011

Den amerikanska proffsligan i basket, NBA, försöker skapa samma succé i Indien som i Kina.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

NBA ska offentliga ett partnerskap med Indiens största mediebolag Times Group idag, enligt Financial Times.

Samarbetet innebär bland annat att Times of India skapar en särskild webbsektion med nyheter kring ligan. Denna når tolv miljoner läsare per månad.

Tanken är att kopiera succén i Kina och göra samma sak i Indien. NBA:s stora popularitet i Kina har mycket med att göra den 2,29 meter långa centern Yao Mings framgångar i Houston Rockets. Och än så länge har ingen från Indien spelat i NBA. Dessutom är den indiska befolkningen helt galna i cricket

Samarbetet inleds samtidigt som NBA-filerna mellan Dallas Mavericks och Miami Heat lett av superstjärnan Lebron James inleds idag, tisdag. Indiska journalister från just Times Group reser till USA för att rapportera om NBA-finalerna.

Matcherna sänds också live i Indien på Ten Sports, vilket utgör en del av ligans försäljning av tv-rättigheter till ett land med hela 1,15 miljarder invånare.

Basketen uppfanns i Masschussets 1891 och har blivit en olympisk sport som har inspirerat till uppkomsten av olika ligor över hela världen. Sporten är mest populärt i USA, där NBA genererar omkring 4 miljarder dollar dollar per år, medan de internationella intäkterna står för tio procent av NBA:s totala intäkter. Mycket tack vare framgångarna i Kina, där ligan både har blivit en del av kulturen samt genererat lukrativa affärer i form av försäljning av tröjor, tv-rättigheter och samt utveckling av olika sportarenor:

– Det finns en likhet hos marknaden i termer av hur mycket du älskar spelet oavsett om du tar ett fan i Shanghai, ett fan i Barcelona eller ett fan i New York, säger Heidi Uberroth, vd för NBA:s internationella verksamhet till Financial Times.

Enligt tidningen vill ligan gärna betona sin multinationella spelarlista med 86 icke-amerikanska spelare från 40 länder, varav flera av dessa spelar i årets final.

ANNONS

Men NBA har skickat superstjärnor som Orlando Magics center Dwight Howard för att träna det indiska landslaget samt arbete med lag från Mahindra NBA Challenge, ett samfund där NBA har hjälpt till med att med att etablera förgreningar i olika indiska städer.

NBA har även skickat ett basketboll-kit till 500 indiska skolor med förhoppningen att kultivera en ny generation av fans, enligt Financial Times.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

sju
Spela klippet
Realtid TV

Sju bolag äger en tredjedel av svenskarnas kapital

07 dec. 2025
han
Spela klippet
Realtid TV

Han vill stoppa pajkastningen – med svensk teknik

06 dec. 2025
ANNONS
ANNONS