Ny allians skapar hårdare konkurrens för Millicom.
Millicom kan få det tufft i Latinamerika

Mest läst i kategorin
NEW YORK Fusionen mellen indiska Reliance Communications och sydafrikanska MTN Group sprack.
Men en ny allians mellan MTN och mexikanska América Móvil, kontrollerat av Carlos Slim, världens näst rikaste man, kan skapa en ny global mobiljätte och hårdare konkurrens för Millicom.
– Vi föredrar snabbväxande marknader som Sydafrika, sa Daniel Hajj i en telekonferens med analytiker på måndagen enligt Bloomberg Business News.
– Frågan är bara om priset är rätt, sa Hajj, vd för América Móvil, världens femte största mobila nätoperatör med 152 miljoner kunder och nummer ett i Latinamerika.
Hans kommentar kom efter att det stod klart att affären mellan indiska Reliance Communications och Sydafrikas MTN Group (se Realtid 16 juni) gått i stöpet.
América Móvils finanschef Carlos Garcia Moreno sa vid samma telefonkonferens att företaget inte har bråttom, utan att en investering utanför Latinamerika förutsätter att det ”är rimligt finansiellt”. Enligt en analytiker som citeras av Bloomberg är MTN Group ”alltmer desperat” i sin jakt på en mobil-partner.
América Móvils lokala operator i Mexiko har över 70 procent av den mobila marknaden. Företaget verkar i sexton länder i Nord-, Syd- och Mellanamerika, samt den karibiska övärlden.
Om företaget får ett fotfäste i Afrika genom att gå samman med MTN Group kan Stenbecksfärens Millicom International få känna av hårdare konkurrens på två av sina tunga marknader. Millicom verkar i sexton länder, inklusive sju i Afrika, dock inte Sydafrika.
Sett ur MTN Groups perspektiv skulle ett samgående med América Móvil innebära att de kommer in på den Latinamerikanska marknaden.
– Det skulle bli nästa stora intresseområde för MTN, säger Frost & Sullivans analytiker Lindsey McDonalds till Reuters.
Realtid.se har sökt América Móvil för en kommentar, men har inte fått något svar när detta skrives på tisdagsnatten New York-tid. En taleskvinna för MTN Group säger till Reuters att talet om en affär med América Móvil är en ”ren spekulation” men att de fortsatt tittar på nya möjligheter att skapa värde.






