Realtid

Metro hjälper blufföretag lura ungdomar

Helene Rothstein
Uppdaterad: 27 aug. 2008Publicerad: 27 aug. 2008

Rensa fisk i Norge och tjäna 150.000 kronor, stod det i en annons i Metro. Problemet är att varken jobbet eller företaget finns.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Annonsen som kom ut i Metro i mitten av augusti var ganska rak.

”Vi söker rensare i Norge i 3 månader och kan säga det att det är inget för den som inte kan jobba hårt! Vissa dagar kan man jobba 18 timmar och sen hem och sova typ 4-6 timmar sen upp och jobba 18 timmar igen, men då kommer du att tjäna före skatt på 3 månader 150.000 kr sen kommer du att ha bra resten av året.”

Efter att ha anmält sig kom det hem ett illa formulerat brev från blufföretaget Mandi Utveckling som signalerar att det råder hård konkurrens om jobbet och att mottagaren har blivit utvald.

”Vi har glädjen att meddela att du är antagen till FISK RESNING i Tromsö.”

”Om du inte antar din plats måste du omgående meddela oss per telefon. ”

Men det angivna telefonnumret, tillhörande ett kontantkort, är avstängt vid uppringning.

”För att antagningen skall äga giltighet måste Du bekräfta detta genom att sätta in en avgift på 200 kronor på Mandi Utvecklings bankkonto”.

För tre månader ska man även betala in 9.600 kronor för boende och mat. Frukost, lunch och middag ingår.

ANNONS

”Arbetare” bekostar själv resan till Norge men hyggligt nog står det i brevet att den som är född efter 1983 betalar ungdomspris hos SJ. ”Viktigt att tänka på!!!!!!!”

Men Mandi Utveckling saknar F-skattesedel, är inget företag utan en ideell förening med adress Föreningsgatan 28 i Malmö.

Harald Runge på Malmöpolisens bedrägerirotel suckar. Hittills har han bara fått in ett tips och frågor från journalister angående Mandi Utveckling.

– Men med tanke på vad jag känner till om de här personerna är det ren bluff, säger Runge.

– Det här ska man aldrig gå på! Man ska aldrig betala något i förskott. En av de här personerna är ingen mammas pojke.

Tvärtom är han kändis på bedrägeriroteln i Malmö sedan flera år tillbaka.

Har han riktat in sig på ungdomar tidigare?

– Det vet jag inte men just det här är en ny affärsidé. Jag sticker gärna ut hakan och säger att det är bluff. Är det fel får de motbevisa mig men det tror jag inte att de kan.

ANNONS

Hur kan man stoppa ungdomar från att betala?

– Vi kan gå ut och varna i massmedia. Men man får inte vara hur godtrogen som helst. Det är tyvärr så att om folk hade varit lite mer vaksamma skulle vi inte ha så mycket att göra. Man sätter inte in en så stor summa pengar till något man inte ens vet vad det är. Dessutom är detta en ideell förening och de sysslar inte med sånt här.

Med tanke på alla ärenden som trillar in på bedrägeriroteln i Malmö är detta inget högprioriterat, säger Harald Runge.

– De som betalar in pengarna får räkna med att de är borta. De kommer aldrig att få igen dem.

Och bluffarna går också fria ur det här?

– Ja, de kommer ju komma med invändningar om att de hade kontakt med någon. Tanken var aldrig att det kulle vara något skumt utan det råkade bara bli så här.

Metros försäljningsdirektör Magnus Kepinski har inte hört talats om annonsen. Realtid.se upplyser honom om det som har stått i media tidigare och frågar vilket ansvar Metro tar kring bluffannonser.

– På nya kunder gör vi en kreditupplysning. Sen kan det också komma in tips som gör att i bestämmer oss för att någon inte får annonsera.

ANNONS

Varför har den här annonsen slunkit igenom?

– Jag måste titta vidare på det här. Men våra rutiner är att vi tar en kreditupplysning på alla nya företag.

Kan ni ha missat att göra det på de här?

– Det vet jag inte just nu. Det måste jag titta på.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS