… vd för nystartade analysföretaget Smallcap.se som inriktar sig på bevakning av små- och medelstora bolag. Hur ska ni kunna konkurrera med de etablerade analyshusen?
Martin Lagerholm

Mest läst i kategorin
– Bevakningen av smallcap-bolag är oerhört eftersatt och den främsta konkurrenten är analysföretaget Redeye, som också riktar in sig på små- och medelstora företag. Vi kommer att konkurrera med priset och genom att vara mer tillgängliga för placerarna. Det faktum att vi är nätbaserade ser vi som en fördel.
Martin Lagerholm har tillsammans med två stycken Peter Nilsson grundat bolaget. Det är Peter, som blivit utsedd till Sveriges främsta tekniska analytiker av Staf, Sveriges tekniska analytikers förening, och Peter som sköter det tekniska. Sedan ett par veckor tillbaka äger Aktietorget Holding 20 procent av aktierna i Smallcap.se.
Martin kommer direkt från universitetsstudierna. Peter, teknisk analytiker och makroanalytiker, har bland annat arbetat som förvaltare och valutahandlare på Handelsbanken. Tillsammans med Johnny Torssell har han dessutom skrivit tre böcker, bland annat Tradinghandboken och Boken om teknisk analys.
Smallcap.se:s analyser är gratis för placerarna. Hur ska ni tjäna pengar?
– Bolagen betalar för sina egna analyser. Vi kallar det sponsorbevakning. Vi gör både fundamentala och tekniska analyser. Det handlar om löpande bevakning men även om bolagsvärdering inför börsnoteringar.
Hur ska ni kunna garantera en objektiv och kritisk analys av era egna betalande kunder?
– Vi måste vara objektiva, annars faller hela affärsidén. Förlorar sajtens besökare förtroendet för oss, förlorar också bolagen intresset för att köpa våra tjänster.
Enligt grundarna är hela idén med Smallcap.se att, har väl en bevakning av ett bolag inletts, ska alla händelser kommenteras.
– Det finns en viss bevakning av smallcap-bolag. Den har blivit något intensivare i takt med att intresset bland placerarna har vuxit, och handelsvolymerna på till exempel Aktietorget ökat, men den är fortfarande väldigt sporadisk.
Hur många unika besökare har Smallcap.se?
– Vi kommer att ha cirka 8.000 den här månaden.
Är det tillräckligt för att bolag ska vara intresserade av att köpa era tjänster?
– Det är det. Vi har fått mycket positiv respons och för idag samtal med flera företag som är intresserade av att köpa våra tjänster.
Har ni några betalande kunder?
– Vi har arbetat gratis under ett år ungefär för att etablera varumärket. För knappt två veckor gick vi ut med ett pressmeddelande om att vi finns.
Hur ska ni vinna placerarnas och företagens förtroende?
– Till exempel med hjälp av vår modellportfölj med aktier som följer placeringsrekommendationerna. Sedan starten den 16 februari har modellportföljen gått upp med 43 procent vilket är betydligt bättre än OMXS30.
Men ni kan inte gärna använda ett index med 30 stora börsbolag som jämförelseindex. Smallcap-bolag ska ju gå bättre i tider av börsuppgång.
– När man talar om börsen i dagligt tal syftar man ofta på OMXS30. Det vore förstås lämpligare att jämföra med ett småbolagsindex eller ett IT-index, men det vore även fel att jämföra med till exempel Carnegie småbolagsindex. Vi definierar smallcap som bolag med ett börsvärde under 500 miljoner kronor. Carnegie har en mycket vidare definition. Det bästa vore att ta fram ett gemensamt index för exempelvis Aktietorget och NGM, men det är helt enkelt för arbetskrävande.






