Realtid

Marlboro köper Match-konkurrent

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 sep. 2008Publicerad: 05 sep. 2008

USA:s största cigarettföretag Altria som äger Marlboro, är på väg att köpa Swedish Match-konkurrenten UST för att komma åt tillväxt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skrev New York Times under torsdagen.

UST som äger snusmärkena Skoal och Copenhagen för enligt tidningen långtgående samtal med Altria om en affär, med hänvisning till anonyma källor med insyn.

Affären skulle ge Altria en marknadsandel på 60 procent av den amerikanska snusmarknaden som totalt uppgår till 23,5 miljarder kronor per år, och växer med 6-7 procent per år. Samtidigt faller cigarettmarknaden med 3,5 procent per år.

– Kombinationen är logisk, och är i enlighet med Altrias affärsstrategi, säger Matthew Kaufler enligt Bloomberg. Han jobbar på kapitalförvaltaren Clover Capital Management.

Han sålde dock sina Altria-aktier under andra kvartalet.

– Kärnfrågan för Altrias aktieägare är hur stor budpremie Altria måste betala för att kunna ta kontrollen över UST, säger Kaufler till Bloomberg.

Spekulationerna om affären tilltog då UST:s vd Murray Kessler plötsligt avvek från en konferens arrangerad av amerikanska investmentbanken Lehman Brothers.

Altria knoppade i mars av sin verksamhet utanför USA. Den enheten svarade för två tredjedelar av Altrias rörelseresultat på 84 miljarder kronor i fjol.

ANNONS

För Altria återstår nu att leta efter merförsäljning på en marknad där hälsomedvetna konsumenter röker mindre eller skär ner på tobakskonsumtionen då skatter höjer cigarettpriserna.

Före avknoppningen deklarerade Altria avsikten att ge sig in på snusmarknaden, genom att utveckla eget snus och att göra företagsköp.

Altria har redan gjort konsumenttester i flera amerikanska städer.

UST:s snusmärken Skoal och Copenhagen dominerar snusmarknaden i USA.

Reynolds American är en annan konkurrent på den amerikanska snusmarknaden, med snusmärken som Kodiak och Grizzly. Reynolds som är USA:s näst största tobaksföretag, köpte snusföretaget Conwood år 2006 och säljer även snus med varumärket Camel.

Reynolds omsättning på snus uppgick till drygt 4 miljarder kronor i fjol, motsvarande en marknadsandel på 18 procent.

Även om snusmarknaden i USA uppgår till 23,5 miljarder kronor per år, och växer, är den ännu liten jämfört med cigarettmarknaden i USA som uppgår till 445 miljarder kronor per år.

Konkurrenternas produktrabatter gjorde att UST:s resultat sjönk under andra kvartalet. Resultat sjönk 1 procent till knappt 900 miljoner kronor, motsvarande 94 cent per aktie. Aktien står i 54 dollar.

ANNONS

Swedish Match är Europas största snusföretag ökade sin försäljning av snus i USA under andra kvartalet, lett av snusmärket Red Man.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS