… som tillsammans med sin syster Anna Borgeryd tar över familjeföretaget Polarbröd. <pufftextlänk>Växte du upp med tanken på att ta över bolaget från dina föräldrar?</pufftextlänk>
Karin Bodin

Mest läst i kategorin
– Nej, jag är journalistutbildad i botten och tänkte arbeta som det. Men ett skäl till att mina planer ändrades var när min pappa slutade som vd, och Ola Rönnqvist kom in som ny vd, som det ändrades. Han hade en förmåga att fråga mig och min syster om hur vi ville bidra till Polarbröd. Arbetet fick oss att inse hur oerhört intressant det är med bröd. Det är roligt med en konsumtionsvara och folk äter bröd varje dag.
Vad gjorde du på Polarbröd då?
– Jag jobbade som informationschef och gjorde även interntidning och ansvarade för hemsidan.
Hur länge hade ni planerat generationsskiftet?
– Under några år. Det var mina morföräldrar som startade Polarbröd för 30 år sedan. Som ung hjälpte jag dem i deras konditori och sålde bullar. För Polarbröd var jag med på nån mässa nån gång.
Hur kommer Polarbröd att förändras med dig och din syster som huvudägare?
– Förändringen kommer inte vara så stor hoppas vi. Vi vill fortsätta den framgång som vi sett under drygt 30 år och hoppas kunna erbjuda arbetstillfällen i små norrländska orter och erbjuda spännande produkter även i fortsättningen. Mina föräldrar finns kvar i styrelsen och som minoritetsägare. De är ett väldigt stöd och vi tar del av deras erfarenhet. Dessutom känns det roligt att våra kusiner, Erik och Rikard Singh, kommer in som delägare. Det är ju också barnbarn till grundarna.
Hur har de senaste årens hälsotrender påverkat försäljningen?
– Det har varit lite tufft eftersom många missuppfattat färgen på bröd med nyttighet. Vi gör bröd på rågmjöl som är vitt. Och vitast av allt är vårt bröd. Men Rågkaka 30-pack, har lika mycket fibrer som andra storsäljare och kan jämföras med exempelvis Pågens Lingongrova. Folk har lurats lite så där har vi tappat försäljning. Men å andra sidan har vi Polarkraft som är mörkare och säljer bättre. Och produkten Extrem är en raket på försäljningslistan.
När började ni baka det grövre brödet?
– Vi har haft produktserien Polarkraft sedan 2001. Extrem kom förra hösten. Vi ser ju trender och måste anpassa oss. Men vi är stolta över Polarkraftssortimentet, det är ju en norrländsk innovation.
Vad händer i Polarbröd i år?
– Vi fortsätter med en offensiv produktutveckling. Folk vill ha nya smaker och grejer och då ger vår duktiga organisation dem det. Vi lanserar ett mjukt bröd med 100 procent fullkorn utan tillsatt socker, för att se hur långt vi kan gå åt det hållet. Sen kom en ny frukostbulle förra veckan, Morgonsund. De är ofta en lite luftigare sak av vetemjöl men vi har gjort en mörk bulle.
Vad händer för dig och din syster i Polarbröd?
– Jag är mamma med en femmånaders flicka, men jag ska börja jobba mer och mer och då som vd för moderbolaget Polinova. Det låter lite flashigt, men det är ju mer av en strategisk position. Jag har inget personalansvar. Men det är en utmaning att lotsa det här framåt och se till att bli tagen på allvar som ung tjej.
– Min syster Anna är vice vd och hon kommer fortsätta att arbeta med varumärkena i Polarbrödskoncernen.
Polarbröd sponsrar bland annat fotbollslaget Umeå IK…
– Ja, de är norrländska pärlor som passar utmärkt för oss. De står för positiva värden, friskhet och fräschör. Det känns självklart att sponsra så kapabla idrottstjejer. Eftersom vi har norrländsk image är det kul att stå bakom en del kultur också.






