Realtid

Kaeser krossar Atlas Copco på hemmaplan

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 apr. 2008Publicerad: 10 apr. 2008

Tyska kompressortillverkaren Kaeser tar stora marknadsandelar från svensk industris flaggskepp Atlas Copco som kontrolleras av familjen Wallenberg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ingen på Atlas vågar kommentera saken.

– Tyvärr så finns det inte mycket att säga eftersom Atlas Copco inte ger kommentarer om konkurrenterna, säger Love Liman som är Atlas Copcos tillförordnade presschef.

Saken är känslig eftersom kompressorerna historiskt varit juvelen inom Atlas Copco med bäst ekonomisk utveckling över tiden bland koncernens affärsområden.

Kaeser själva skräder inte orden. Både i annonser och på sin svenska hemsida går Kaeser vitt och brett ut med information om att ”Kaeser Kompressorer går om Atlas Copco”.

En kompressor är en maskin som blåser komprimerad luft, oftast som drivkälla för exempelvis tryckluftsdrivna borrmaskiner.

I Kaesers annons hänvisas till en undersökning av TNS–Gallup/Nomina enligt vilken Kaeser nu är större på kompressorer i Skåne än Atlas som tidigare var störst där.

Kaeser marknadsandel i Skåne anges nu vara uppe i 42 procent jämfört med Atlas Copcos andel på 18 procent. Marknadsandelarna avser kompressorer som sålts till privata, tillverkande företag.

Atlas köpte kompressorbolaget Alup där skånska återförsäljaren Bend Trycklyft i Staffanstorp ingick.

ANNONS

Men när affären var klar valde de flesta anställda hos återförsäljaren att sluta och börja hos Kaeser istället. Det var bara ”spillror” kvar av Skånebolaget.

– Atlas Copco är ett mycket starkt bolag och gynnas av sin storskalighet, medan vi är väldigt entreprenörsinriktade och mera snabbfotade, säger Kaesers Sverigechef Torsten Granberg.

Totalt på Atlas Copcos hemmamarknad Sverige är Atlas och Kaeser numera ungefär jämnstora med 30–40 procents marknadsandel var.

– Vi räknar med att Atlas kommer att kämpa emot när vi försöker ta fortsatta andelar. Det blir en ädel kamp, säger Granberg.

Kaeser använder nu Sverige som en testmarknad inför en större, global attack mot Atlas Copco i andra länder.

Det är precis som när tyska lastbilstillverkaren MAN:s chef Håkan Samuelsson använde Sverige som testmarknad för att inleda en internationell offensiv mot svenska lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

Kaeser har än så länge starka fästen i Tyskland, Schweiz, Österrike och Polen.

– Och det kommer bara att bli mer och mer, säger Granberg.

ANNONS

Kaeser inledde sin verksamhet i Sverige 1973, och hade fram till och med 2004 byggt upp en marknadsandel på 18 procent då Atlas hade 43.

1 januari 2005 kom Torsten Granberg från gasbolaget Aga och började som Kaesers Sverigechef och då började det hända saker.

Kaeser har börjat dra särskild fördel i Sverige av att företaget i princip är klart med uppbyggnaden av ett rikstäckande nät som kan ge kunderna bra service.

Utöver den avhoppade personalen från Bend Tryckluft i Skåne, har Kaeser nyligen köpt företaget Biab som har återförsäljning och service av kompressorer i Dalarna.

Om man skulle jämföra kompressorer med bilmärken anser Granberg att en kompressor från Atlas är som en ”Volkswagen” medan en Kaeser är som en ”BMW”.

Han menar att Kaesers kompressorer är mer välgjorda med rostfria rör där Atlas kompressorer har gummislangar, och att Kaeser har en enklare, mer genomtänkt konstruktion på sina kompressorer än Atlas.

– Vi satsar på kvalitet medan Atlas satsar på kvantitet, säger Granberg.

Han utpekar energiförbrukningen som Kaesers vassaste vapen.

ANNONS

– Våra kompressorer drar 10 procent mindre energi än Atlas. Över 10 år svarar energikostnaden för 75 procent av en kompressors totalkostnad, påpekar Granberg.

Som exempel sparade finska stålbolaget Ovakos stålverk i Hofors 1 miljon kronor per år i energikostnad när de gick över till Kaesers kompressorlösning.

– Det var Atlas som tidigare var Ovakos kompressorleverantör. Ovako hade inte sparat dessa pengar om de fortfarande anlitat Atlas, säger Granberg.

Han anger att det
är sådana faktorer som gör att Kaeser kan ta 10–15 procents högre pris än konkurrenterna på kompressorerna och ändå ha god efterfrågan, säger han.

När kompressorn just var uppfunnen lyckades Atlas Copco få en av licenserna för att använda patenten. Kaeser blev utan licens och var därför tvungna att konstruera en alternativ kompressor bakvägen.

– Genom en annorlunda konstruktion lyckades vi komma fram till en bättre lösning än den ursprungliga, med lägre energiförbrukning, säger Granberg.

Ett annat strategiskt utspel är att Kaeser har börjat ta betalt av kunderna per kubikmeter använd tryckluft i stället för att ta ett inköpspris på kompressorerna.

Den typen av fakturering står redan för över 10 procent av Kaesers omsättning och växer kraftigt.

ANNONS

– Kunderna älskar sådana erbjudanden. Vi är ensamma på marknaden om att ta betalt av kunderna på det sättet. Konkurrenterna verkar ligga och sova, säger Granberg.

Aktienalytikerna är än så länge ganska försiktiga i sina slutsatser om Kaesers framryckning.

– Kaeser har bra produkter och kan säkerligen ta andelar på specifika delmarknader. Det är bara naturligt. Men några stora skiften tror jag inte det kommer att bli globalt, säger en aktieanalytiker som vill vara anonym.

Han har rekommendationen ”öka” för Atlas Copco-aktien som ligger i drygt 100 kronor.

Analytikern har själv pratat en del med företrädare för Kaeser, och brukar träffa dem då och då.

Enligt honom saknar Kaeser så kallade ”oljefria” kompressorer där Atlas är starka.

Oljefria kompressorer är byggda på ett speciellt sätt så att det inte finns några oljepartiklar i den tryckluft som kompressorn blåser ut. Då kan de användas i läkemedelsindustrin, sjukhus och livsmedelsindustrin.

Kaeser bygger sina kompressorer med lite annan teknik, och säger att de har kompressorer som är lika oljefria som Atlas.

ANNONS

En annan analytiker kommenterar saken med att Kaesers statistik egentligen inte betyder så mycket för Atlas Copco i siffror.

– Det är mer en prestigefråga. Kaeser kanske har en bra produkt, och menar att om de kan nå så här långt i Sverige kanske de kan göra det även på andra håll, tänker han.

– Det här är mer en frågeställare som gör att man kanske börjar fundera över lilla Kaeser och om de kanske trots allt är starkare än vad vi har trott, säger analytikern.

– Kanske är det så att att Atlas hur fullt upp med att leverera till andra kunder och just nu inte kan prioritera hemmamarknaden? frågar han sig också.

Kaeser är helt privatägt av familjen Kaeser. Nu är det familjens tredje generation i form av Thomas Kaeser, 55 år, som äger hela bolaget.

Bolaget är baserat i tyska staden Coburg där svenska kungen Carl Gustafs mor Sibylla kom ifrån. Coburg ligger i norra Bayern.

Kompressorerna svarar för cirka hälften av Atlas Copcos totala omsättning.

Atlas Copco har expanderat till alla möjliga och omöjliga produktområden vid sidan om kompressorerna, medan Kaeser är stenhårt fokuserat på kompressorer.

ANNONS

– Vi ser det som en fördel för oss jämfört med Atlas att vi fokuserar bara på kompressorer, säger Granberg.

Men han tillägger att det samtidigt kan vara en fördel för Atlas med andra affärsområden där de har andra kunder som Atlas också kan sälja kompressorer till.

Atlas använder även sina egna kompressorer som komponenter i egna, vidareförädlade produkter såsom gruvmaskiner och hela monteringssystem för fabriker.

Kaeser har en årsomsättning på drygt 8 miljarder kronor totalt i världen, vilket enligt Kaeser är ungefär en tredjedel av Atlas Copcos motsvarande årsomsättning på sina kompressorer.

Atlas själva anger att omsättningen för sina kompressorer var nästan 32 miljarder kronor i fjol, vilket skulle vara fyra gånger så stort som Kaeser.

Mittemellan Atlas och Kaeser i storlek ligger amerikanska kompressortillverkaren Ingersoll-Rand som dock är svaga i Europa och starkast i USA.

– Det är inte omöjligt att Ingersoll-Rand skulle vara intresserat av att köpa Kaeser för att stärka sig i Europa, säger Granberg.

Den svaga dollarn och sämre konjunktur i USA kan dock göra att Ingersoll avvaktar ett tag med det. En svag dollar gör det dyrare för amerikanare att handla utomlands.

ANNONS

Kaeser omsatte 60 miljoner kronor i Sverige 2005. I fjol hade det ökat till drygt 140 miljoner kronor. För 2008 budgeterar bolaget med en ökning i Sverige på över 20 procent. Inom fem år räknar Kaeser med att omsätta ”en bra bit över 200 miljoner kronor”.

Trots den kraftiga expansionen har inte Kaesers lönsamhet blivit lidande. Marginalerna har snarast ökat.

Familjen Wallenberg kontrollerar Atlas Copco via sitt maktbolag Investor som äger drygt 15 procent av Atlas Copco.

Jacob Wallenberg är vice ordförande i Atlas Copcos styrelse.

Familjens överhuvud Peter Wallenberg spenderade en stor del av sitt yrkesliv som säljare åt Atlas Copco i Sydafrika.

Det lär ha varit baserat på sina erfarenheter därifrån som han 1994 gjorde följande kontroversiella uttalande:

”Det är absolut klart att svarta inte klarar sig utan vita. De är ungefär på den nivå vi var på för 150 år sedan.”

Kaeser sponsrar idrottsklubben AIK:s fotbollslag i allsvenskan.

ANNONS

– Precis som AIK siktar vill vi etablera oss som nummer ett i Sverige, säger Kaesers Sverigechef Torsten Granberg.

Kaesers logotype sitter på AIK-spelarnas shorts, vilket kostar knappt en halv miljon kronor för en säsong.

En logga på spelarnas strumpor hade kostat 25.000 kronor för en säsong, och på tröjorna kostar det 1 miljon.

– Men byxorna är väl spenderade pengar. Undersökningar visar att 4 miljoner personer såg AIK-spelarnas byxor i fjol, säger Granberg.

Ian Hammar

[email protected]

08-545 87 151

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS