Det blir ingen lag om förbud mot könsdiskriminerande reklam.
Ingen lag mot diskriminerande reklam

Mest läst i kategorin
Regeringen har lagt betänkandet med lagförslaget till handlingarna, heter det i ett pressmeddelande. Skälet är att lagförslaget kan komma att stå i strid med yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.
”Jag vill inte inskränka en grundläggande mänsklig fri- och rättighet för en lagstiftning vars effektivitet jag ifrågasätter. Så vinner vi inte slaget om jämställdheten,” säger jämställdhetsminister Nyamko Sabuni enligt pressmeddelandet.
Lagförslaget var resultatet av en utredning som hade i uppdrag att kartlägga förekomsten av könsdiskriminerande reklam samt föreslå åtgärder för att motverka den. Utredningen tillsattes av den förra regeringen och den presenterades av särskilda utredaren Eva-Maria Svensson, professor i rättsvetenskap, i januari.
Till skillnad från riksdagens lagutskott anser inte Eva-Maria Svensson att det krävs ändringar i grundlagen för att kunna förbjuda könsdiskriminerande reklam. Detta eftersom kommersiella meddelanden, det vill säga reklam, inte omfattas av yttrandefriheten.
Därför är LiseLotte Olsson (v), riksdagsledamot och ledamot av civilutskottet nu både förbryllad och kritisk.
– Det är väldigt konstigt, om man tittar i utredningen så säger den att det här faller utanför tryckfrihetsförordningen. Nyamko Sabuni verkar inte ha förstått vad som står i utredningen, säger hon.
– Det här är försvarbart för demokratin ur kvinnoperspektiv. Varför ska kvinnokroppar använda i försäljningssyfte?
Redan när lagförslaget kom var regeringspartierna splittrade i frågan.
Moderaterna var emot fler lagar och ville i stället satsa på självsanering i branschen. Även centern och folkpartiet var emot ett lagförbud medan kristdemokraterna var för.
Både vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna var positiva till en ny lag.







