Att Castellum rankas som världens mest hållbara kontorsutvecklare kom knappast som någon överraskning. Bolaget har tagit tusentals sensorer och artificiell intelligens till hjälp för att optimera uppvärmningen i sina fastigheter.
Hemligheten bakom Castellums kraftigt minskade energianvändning

Mest läst i kategorin
Sen 2007 har Castellum minskat energianvändningen per kvadratmeter med 35 procent, och har idag en energianvändning som är 46 procent lägre än branschgenomsnittet, enligt Energimyndigheten. Nycklarna till framgångarna är sensorer – och en databas.
Castellums nya fastigheter har minst 5 000 sensorer för temperatur, rörelse och mycket annat. Många av dessa data matas in i bolagets nya, egenutvecklade, jättedatabas. Det säger Niclas Ingeström, digitaliseringschef på Castellum.
Han har arbetat med it och innovation på inom Stenakoncernen sedan 1989, men blev för snart tre år sedan ansvarig för digitaliseringen på Castellum.
– Vi matar databasen med data från våra fastigheter för att kunna göra analyser som minskar driftskostnaderna, men även som skapar mervärde för våra kunder, säger han.
Med hjälp av databasen går det att jämföra två byggnader med varandra för att minska energiförbrukningen eller för att öka beläggningen. Sensordata kommer dels från temperatursensorer och andra system som normalt används i fastigheten, men Castellum matar också in data om hur folk rör sig i fastigheten, hur vädret är utomhus och liknande. På så sätt kan bolaget bättre styra klimatet i fastigheten.
– Ta exemplet med mötesrum. Där vill vi jobba smartare mot de avtalstariffer som finns i dag. Mötesrum används sparsamt mellan maj och september, och på fredagseftermiddagarna används de knappt alls – oavsett säsong. Då kan vi sänka uppvärmningen de tiderna, vilket sparar pengar, säger Niclas Ingeström.
För att strukturera datamängderna som hämtas från fastigheterna i databasen använder Castellum den öppen källkodsbaserade standarden Real Estate Core, som är ett verktyg för att hantera data från olika källor och som knyter samman byggnadsinformationsmodellering, sakernas internet samt styr- och reglerteknik. Real Estate Core hjälper bolaget att bygga en begriplig struktur med dataflöden, som sedan kan användas i 3d-modeller för att övervaka fastigheterna i realtid.
Systemet ska även kunna användas för nyckelhantering genom integrering med Accessy, ett passerkortssystem som Castellum startade tillsammans med Akademiska Hus, Fabege, Humlegården, Vasakronan och organisationen Fastighetsägarna.
Castellums databas är rent tekniskt byggt på Microsofts Azure Data Lake och består av många olika moduler som kan utvecklas av såväl Castellum själva som av tredjepartsutvecklare. Niclas Ingeströms ambition är att lösningen ska inspirera och underlätta för fastighetens användare att göra val som är mer hållbara och jämställda.
– Det kan handla om att uppmuntra personer i våra fastigheter att ta trappan istället för hissen, eller att använda cykel istället för bil. En del användare vill få hjälp att göra automatiserade beställningar av olika slag eller bara bli påmind om viktiga saker. Vi vill helt enkelt kunna erbjuda en plattform som hjälper våra fastighetskunder i vardagen, säger Niclas Ingeström.
Bolagets ledning tror inte på någon kontorsdöd i spåren av coronapandemin, men tar höjd för att distansarbetet kommer att öka samtidigt som antalet kvadratmeter per kontorsanställd minskar. Som en del i Castellums kontorssatsning köpte företaget för två år sedan coworkingbolaget United Spaces, som hyr ut arbetsplatser på kontorshotell. Niclas Ingeström sitter med i styrelsen för United Spaces och han jämför dotterbolaget med Airbnb snarare än ett hotell.
– Historiskt sett har fastighetsbranschen varit oerhört trögrörlig med långa kontrakt, priser som sätts per kvadratmeter och närmast helt utan merförsäljning. Ja, du hör ju själv hur gammaldags det låter. Framöver tror jag mycket på fastighetsaktörer som fokuserar på fastigheter och exempelvis erbjuder färdigmöblerade kontor och annat som underlättar för hyresgästerna, säger han.
Castellum lutar sig särskilt mycket mot den nya databasen, men Niclas Ingeström säger samtidigt att det stora genomslaget kommer först framöver när databasen förses med artificiell intelligens.
– Att ta fram en ai-tjänst som fungerar är som att föda barn – det tar minst tre år. Samma sak är det här: För att få ett framgångsrikt ai krävs massor med historiska data och minst tre år, säger Niclas Ingeström.






