GB har sedan många år hållit butiker med gratis glassfrysar, som bara får användas för GB-glass. Nu hotas GB av 100 miljoner i böter, sedan EG-domstolen slagit fast att förfarandet är olagligt.
Glasskrig trappas upp

Mest läst i kategorin
Livsmedelsjätten Mars har stämt Unilever Sverige, GB:s ägare, i Marknadsdomstolen. Mars anser att GB:s frysavtal hindrar dem att sälja sina glassversioner av godisbitarna Mars och Snickers i Sverige.
Mars vill därför att Unilever Sverige ska betala 100 miljoner i böter, om de inte släpper in andra glasstillverkare i sina boxar.
Bakom stämningen ligger en lång rad likadana rättstvister mellan Mars och Unilever. Tvister som har ägt rum över hela Europa. Och hösten 2006 beslutade EG-domstolen att Unilevers frysboxavtal på Irland strider mot konkurrensrätten.
Men Konkurrensverket, som väntat på att frågan skulle avgöras i EG-domstolen, har inte gjort någon egen utredning av om GB:s frysavtal strider mot konkurrenslagarna i Sverige.
– Det kan ta så lång tid, säger Mars juridiska ombud Stefan Wendén på Moll Wendén advokatbyrå i Malmö till Realtid.se.
Och det är enligt honom bråttom att få stopp på GB:s exklusiva glassboxar. Han har därför begärt ett snabbt, så kallat interimistiskt beslut, från Marknadsdomstolen.
Men när det gäller det höga bötesbeloppet, 100 miljoner kronor, så tycks han inte vara lika angelägen.
– Själva vitesbeloppet är egentligen ganska sekundärt. Det är en sanktion som kan bli aktuell först om ett åläggande inte följs, säger han.
Enligt Mathias Wastesson, som handlägger målet på Marknadsdomstolen så kan ett beslut var klart om en dryg vecka.
Alla är dock inte lika övertygade om att GB:s frysavtal är ett problem för Mars.
– Det är inget konstigt med avtalet. Det är en följd av att det inte finns något grossistled för glass, säger Anders Engwall som är inköpsansvarig för glass på Pressbyråkedjan till Realtid.se.
Den näst största glassleverantören, Diplom-is, har samma system. Det är genom Diplom-is som Mars säljer sin glass i dag. De flesta butiker har därför flera boxar, enligt Anders Engwall.
Men han medger att de exklusiva frysavtalen kan vara konkurrenshämmande i enstaka fall.
– Det kan naturligtvis bli ett problem om det bara finns en box i en butik. Men då tror jag att GB kan vara flexibla. En annan sak är om det då är lönsamt för Mars att distrubuera sin glass, säger han.
GB:s ägare, Unilever Sverige, vill inte kommentera tvisten.








