Realtid

Galen groda drar in miljoner

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 juni 2005Publicerad: 03 juni 2005

130 miljoner kronor har mobilföretaget Jamba dragit in på ringsignalen The Crazy Frog. Nu toppar singelversionen den engelska singellistan. "Så jäkla kul är den inte", säger Erik Wernquist, svensken bakom den galna grodan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det började med att den då 17-årige göteborgaren Daniel Malmedahl lärde sig härma en tvåtaktsmotor och spelade in ljudet på datorn. Ljudfilen började cirkulera på nätet och nådde slutligen Erik Wernquist.

– Jag tyckte ljudet var roligt och bestämde mig för att göra en animation där karaktären mimade till ljudet. Jag lade ut den på nätet och den började cirkulera.

Det tyska bolaget Zed som säljer mobiltjänster fick upp ögonen för den mimande grodan som Erik Wernquist döpt till The Annoying Thing.

– Vi inledde förhandlingar som drog ut på tiden, och innan vi hade skrivit på avtalet hade Daniel Malmedahl redan kontaktats av mobilföretaget Jamba.

Nu är The Crazy Frog den mest populära ringsignalen på jamba.se och grodljudet har blivit en singel som till mångas förtret toppar den engelska singellistan. Coldplay, rockbandet som ligger tvåa på listan, har talat ut i kvällstidningen The Sun.

– Jag kan inte fatta att vi fått stryk av den där vidriga saken, säger Johnny Buckland, bandets gitarrist till The Sun.

Och kvällstidningen sympatiserar uppenbarligen med Coldplay. När Daniel Malmedahl skulle lansera Crazy Frog-singeln i England blev han förföljd under en hel dag av en reporter utklädd till groda. Reportern bar med sig en bergssprängare som spelade crazy frog-låten. Till slut gav göteborgaren upp.

– Nej, nu flyger jag tillbaka till Sverige för att få lite lugn och ro, sade han till en Expressen-reporter.

ANNONS

Erik Wernquist, och företaget Kaktus Film, har bland annat gjort musikvideon till Crazy Frog-singeln.

Vågar du själv åka till London efter Malmedahls traumatiska upplevelse?

– Jag var faktiskt där i förrgår. Jag satt med några kollegor och diskuterade affärer i en taxi. Chauffören hörde att vi nämnde Crazy Frog och han sa att han var skitirriterad på den. Engelsmännen blir bombarderade med Crazy Frog och de hatar det. Jag förstår dem, så jäkla kul är det inte.

Hur mycket har du personligen och företaget Kaktus Film tjänat på the Crazy Frog?

– Jag vill inte nämna några siffror, men jag kan säga att det är mer än vad vi brukar tjäna.

Du har fortfarande rättigheterna till karaktären The Crazy Frog. Hur tänker du tjäna pengar på grodan i framtiden?

– Jag vet inte riktigt. Det känns som att The Annoying Thing, eller The Crazy Frog, har blivit kraftigt överexponerad. Men det kan bli i princip vad som helst, en docka till exempel.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS