Litorina säljer klädmärket efter tre år.
EQT köper Eton
Mest läst i kategorin
EQT köper genom sin sjunde fond svenska skjortmärket Eton från riskkapitalbolaget Litorina och ett antal minoritetsägare.
Eton säljs på 1.300 platser i 43 olika länder och EQT planerar nu att klädmärket ska växa både genom att ta marknadsandelar på befintliga marknader och genom vidare internationalisering.
Parterna har kommit överens om att inte avslöja köpeskillingen.
Eton grundades 1928 och har de senast fem åren dubblat försäljningen av skjortor och accessoarer till över en miljon produkter.
Litorina gick in som ägare 2012.
– Under vår tid som ägare har vi primärt fokuserat på att tillföra resurser och stötta ledningen i att finslipa och realisera tillväxtplanerna. Omfattande investeringar har genomförts i organisation, marknad och online, viket bl.a. inneburit att Eton idag har högre lönsamhet och 90% fler anställda än vid investeringstillfället, säger Litorinas Harold Kaiser.
Nordea, Sundling & Wärn, Mannheimer Swartling och PwC var säljarnas rådgivare i affären. Catella var EQT:s rådgivare.







