Realtid

Elitens lyxbilsköp år 2009

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 jan. 2010Publicerad: 28 jan. 2010

Stjärnkocken Erik Lallerstedt och SSAB:s vd Olof Faxander hör till dem som förnyade sin bilpark i fjol.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

2009 må ha varit ett ”skitår” för Sven-Otto Littorin, som i december 2008 yttrade sin bevingade profetia.

En och annan har dock unnat sig en prestigevagn, visar Realtid.se:s rigorösa kartläggning av bilregistreringar under 2009. Ingen möda har sparats för att gå till botten med denna del av näringslivet: i stort sett obegränsade redaktionella resurser har avdelats för att skapa en såväl bred som djup bild av det förnämsta Sveriges bilpark av idag.

Anmäl dig till Finans och Försäkring-nyhetsbrevet som kommer ut på fredagar.

Så: till resultatet – här är de som förgyller Sveriges vägar, som ger allmänheten något att vända sig om efter.

En av de tre som sålde Gant för några år sedan och cashade hem rejält var Staffan Wittmark i Saltsjöbaden. Den 23 oktober slog han till på en Ferrari California av 2010 års modell.

Affärsmannen Joakim Christiansson, känd för sina fastighetsprojekt i Åre och sin inblandning i Allokton, köpte samma modell – fast ett år äldre – kanske för transporter mellan Åre och bostaden på Strandvägen i Stockholm.

Martin ”Max Martin” Sandberg fick nyligen åtnjuta publicitet tack vare sin lägenhet i det av en bitter fejd med hyresgästen Belgiska Ambassaden härjade Kreugerpalatset på Villagatan, en bostad som såldes via fastighetsmäklaren Ulrika Wrede. Under fjolåret köpte stjärnproducenten en – just det, Ferrari California.

Rachid Lahyani, vd i omdiskuterade Aktietorgetbolaget Eurovip, har liksom småbolagsklipparen och affärspartnern Jesper Stevrin investerat i Xtranet under året. På egen hand har Lahyani placerat pengar i en Maserati M145 GranTurismo av 2009 års modell. Nypris: ca 1,4 miljoner. Kanske vinkar han om han möter den ena av Max-hamburgerbröderna, Christoffer Bergfors, ute på vägarna: han köpte en likadan. Även plastbaronen Erik Tiblom köpte Maserati, och lyckades därmed kvalificera sig till spalterna när Realtid.se:s Ian Hammar bloggade från Båstad i somras.

ANNONS

Att mäkla bostadsrätter kan vara lönsamt, att döma av Skeppsholmens Nicklas Schechter, som tituleras Projektledare Nyproduktion på jobbet. Via sitt bolag N. Schechter AB har han köpt en Porsche Cayenne (från 2008).

Några av prestigefordonen är tjänstebilar. Efter Spykers köp av Saab står det klart att bolaget inte har några planer på att byta reklambyråer, utan både Valentin & Byhr och Lowe Brindfors blir kvar. Alldeles efter att Koenigseggs köp hade spruckit i november övergav hur som helst Lowe Brindfors tankarna på Saab för en stund, och köpte en Porsche Cayenne Diesel av 2009 års modell i början av december.

En som tycks ”leva sitt varumärke” är 43-årige Mats Gustafsson, ägare till byggkonsultföretaget Upgrade Living och bosatt vid vattnet på Djurgårdsvägen i Stockholm. Att han själv inte deklarerade någon inkomst – däremot en kapitalförlust på 2 miljoner – och bolaget inte hade någon omsättning under 2008 hindrade inte Gustafsson från att 2009 uppgradera sitt liv genom att köpa såväl en Ferrari 612 från 2007 som en ny Range Rover.

Fastighetsföretagaren Tommy Nordin i Djursholm köpte tillsammans med frun Karin Mattsson Nordin, dotter till fastighetskungen John Mattsson och författare till en bok om compact living-inredning, barockslottet Sandemar söder om Stockholm på väg mot Dalarö häromåret. 2009 köpte Tommy en godsfähig Land Rover Discovery.

Sven Dahlin är i egenskap av vd på fastighetskonsulten Leimdörfer med på listor över unga makthavare (han sitter även i Alpcot Agros styrelse). Fem dagar efter att Leimdörfer i mars 2009 gick ut med att Sven och övriga nyckelpersoner köpte tillbaka bolaget från kraschade isländska Glitnir köpte han en Porsche Carrera 4S Coupé 2008.

När Erik Lallerstedt öppnade Gondolen i juni 1994 var restaurangen nedsliten. Med åren har dock Lallerstedt blivit känd kock och för att han varit med om att lyfta Stockholms krogliv till internationell nivå. I slutet av december kunde vi läsa att dottern Anna Lallerstedt tar över två av krogarna, Bakfickan på Östermalm – och Gondolen. Krögaren själv drog till med en Range Rover i augusti.

– Jag behöver den. Jag bor på landet och då är det bra med en fyrhjulsdriven bil, säger han till Realtid.se.

Förutom den lilla papegoj-arten Parakit brukar hans två ryska vinthundar, rasen Borzoi, få åka med.

ANNONS

– Tsaren brukade ha den rasen till att jaga varg med, säger Lallerstedt.

Men du jagar inte varg?

– Nä, knappast. Jag jagar ingenting.

Lallerstedts första bil var ”en Folka såklart”.

– Det var det billigaste man kunde komma över på sextiotalet.

Men fjolårets Range Rover kostade runt miljonen.

Är det den enda bil du har?

– Nej, jag har en Morgan också. Det är en klassisk engelsk bil som är hur opraktisk som helst. Men nåt kul ska man ha.

ANNONS

Vilken färg är din Morgan?

– British racing green.

Fotbollsstjärnan Marcus Allbäck köpte i mars 2009 en Range Rover Sport från 2008.

– Jag har just landat i Göteborg, säger han på väg från Landvetter.

Allbäck vill inte kommentera sina bilaffärer.

– Nej, jag har inte tid att prata om det nu. Jag har massa folk som jag ska ringa.

Däremot pratar Allbäck gärna lite fotboll, och har precis tillträtt sin nya roll som ”players’ manager” i landslaget.

– Nu har vi haft två landskamper då jag varit med i Oman och Syrien, och jag har just kommit tillbaka från det.

ANNONS

Var du nöjd med hur det gick?

– Ja, det var jag.

Det blev 1-1 mot Syrien och 1-0 till Sverige mot Oman.

– Vi har spelat med framför allt unga spelare utanför den normala truppen, men som ändå är väldigt intressanta.

– Det är förhoppningsvis
killar vi kommer att få se mer av i framtiden.

Nästa hållpunkt är EM-lottningen i Warszawa nästa helg, och en landskamp mot Wales i mars på bortaplan.

– Jag tittar mycket nu på spelare vi vill titta lite närmare på inför den landskampen.

I augusti köpte också finansmannen och Ferrarifantasten Sven-Olof Johansson en Ferrari F141(599). Enligt vad Realtid.se erfar älskar han att köra sin Ferrari.

ANNONS

Inför fjolårets Valborg passade advokatbyrån Gernandt & Danielsson på att fira in våren med en Jaguar XFS 3LD Premium Lux av 2009 års modell. Bilen är leasad från Danske Finans och rullade ut på gatorna för första gången den 30 april i fjol.

Jaguar XF var fjolårets mest populära Jaguar, med 275 hästkrafter och vridmoment på 600 Nm.

Johan Ryttinger är försäljningschef för Scanauto, Göteborg.

Vilka är det som köper Jaguar?

— Det är väldigt trevliga människor. Jag har sålt andra märken också men sällan träffat så många trevliga människor. Man är stolt över sin Jaguar, säger Ryttinger.

Vad jobbar köparna med?

– Det är många egenföretagare och advokater.

Varför väljer advokaterna Jaguar?

ANNONS

– De vill sticka ut hakan litegrann – speciellt Stockholmsadvokater – det har du väl sett?

För snart ett år sedan dömdes spelkungen och maffialedaren Rade Kotur till fjorton års fängelse för att bland annat ha beordrat mord. Advokatnotan vid Göteborgs tingsrätt slutade på nästan 17 miljoner kronor.

En av målets 14 advokater var Pia Liljeblad Ryberg som fick en ersättning på drygt en miljon kronor för sitt försvar av en 28-åring göteborgare. Han dömdes till samhällstjänst för medhjälp till grovt dobbleri, vapenbrott, skattebrott, dopingbrott, förberedelse till brukande av falsk urkund, men friades på tre punkter. Pia Liljeblad Ryberg börjar året 2010 med en Jaguar CC9 (Jaguar XF), årets modell.

Innan jul slutade Åsa Fröberg som programpresentatör i TV4. Då hade hon haft sin nya fyrdörrars Porsche Panamera 970 i nästan två månader. Hon var tidigare gift med H&M-miljardären Stefan Bengtsson som hon fick två söner med. År 2006 kraschade Bengtsson en Koenigsegg. Även äktenskapet kraschade och skilsmässan var ett faktum våren 2007. Åsa Fröberg flyttade från den fyra hektar stora hästgården vid havet ute på Ingarö till den återuppförda Gamla Prästgården på Värmdö. Gården byggdes upp i samma stil vid vattnet, nära Värmdö kyrka. Fröberg köpte den för 14,9 miljoner kronor 2007. Taxeringsvärdet är 5,3 miljoner, och fastigheten är belånad för 4,9 miljoner kronor.

Själv slog Stefan Bengtsson till på en Maserati M145 Granturismo, som ovannämnda finans- och hamburgerkillar alltså, samt liksom exhustrun den nya fördörrarsmodellen Porsche Panamera, men en Turbo, och en vecka efter Fröbergs köp.

Stålbolaget SSAB:s aktie hade en botten kring 50 kronor i slutet på 2008, men sedan dess har aktien gått mer eller mindre rakt upp till nuvarande nivå kring 120 kronor.

SSAB:s vd Olof Faxander valde för sin del att köpa en Porsche Cayman S i juni 2009.

Stålbolaget presskontakt Tommy Löfgren svarar i telefon.

ANNONS

Går det att få tag på Faxander och fråga om hans Porsche?

– Den förfrågan lägger vi i högen av andra förfrågningar, säger Löfgren.

– Det är inget som jag prioriterar på stubinen.

– Det kan du ha klart för dig.

– Den förfrågan lägger vi långt ner i högen.

Ska man tolka det som att det går bra för SSAB när vd köper sig en Porsche?

– Det får du väl tolka som du vill.

Löfgren hör senare av sig via e-post:

ANNONS

”Vår policy är att inte svara på frågor av privat karaktär och jag går inte vidare med den här.”

En person på listan är Eva Margareta Isabella Dalenson som köpte en ny Range Rover Sport i november.

– Det är min fru, säger Theodor Dalenson.

Han är styrelseordförande i klädföretaget We och i investmentbolaget Novestra som båda är börsnoterade.

Enligt Theodor Dalenson är det frun som använder och kör bilen.

Har du själv åkt i den?

– Ja, det har jag.

Hur är den?

ANNONS

– Den är bra som många andra bilar.

Den är väl perfekt nu när det varit snöstorm?

– Det är extra bra.

Kör ni långa sträckor med bilen?

– Det är väl mest att hämta och lämna barn i skolan, och jag tror den används till att köra sonen till hockey och fotboll och så.

– Vi har den när det inte är så lätt att åka kommunalt.

– Det är mest det.

Kalmariten Lars-Johan Jarnheimer fyller snart 50. Han var tidigare vd för Tele2 men sedan i fjol är han ledamot av Apoteket AB:s styrelse. Därtill är han förbundsstyrelseordförande i Barnens rätt i samhället, Bris. I juni slog han till med en Porsche Carrera 4 Coupé.

ANNONS

Narvavägsbon Mattias Köling, känd för att ha tjänat pengar på barndomskompisen Niklas Zennströms Skype, köpte både en Ferrari 612 och en Porsche Carrera 4 under året.

En annan nybliven Porsche-ägare är Brummers vd Klaus Jäntti. I mitten av december köpte han sig en ny Porsche Targa 4S i julklapp, via sitt bolag KJJ Invest AB.

SEB:s New York-chef Christian Dahlberg blev avlöst på sin post i augusti i fjol. Nu bor han i Gamla Stan och är verksam i bland annat Schuylkill Partners tillsammans med H&M-arvingen Jan Bengtsson (som köpte en Cadillac Escalade). Dahlberg köpte en Porsche 911 Turbo Cabriolet av 2004 års modell i månadsskiftet oktober/november.

Lars Weigl är affärsutvecklare åt storföretag på Ernst & Young. Numera kan han komma susandes till kundmötena i sin nya Ferrari F430 Scuderia, som han köpte i december 2008 men inte lät registrera förrän i april i fjol.

Karin Jimfelt-Ghatan berättade i mars 2008 om hur hon efter flera knackiga år nu njuter av de pengar hon tjänar på Odd Molly, som hon är designchef vid och en av grundarna av. ”Jag tycker att pengar är härliga, det är faktiskt så”, sade hon bland annat. I juli 2009 köpte Karin en Jaguar XF – premium lux-versionen. Hennes Odd Molly-innehav, runt 11 procent av bolaget, har sedan dess fördubblats i värde (aktien har kommit tillbaka till de nivåer den hade när Karin var med i Expressen) och börjar närma sig niosiffriga belopp.

David Zaudy är storägare i det likaledes börsnoterade men jämfört med Odd Molly inte lika ekonomiskt framgångsrika AIK Fotboll, i vars styrelse han även sitter. I december köpte han en ny Range Rover Sport (även kallad Land Rover LS).

– Jag hoppar att kommentera det, säger han.

– Jag har stor respekt för att du ringer och frågar, men det känns inte så spännande att prata om.

ANNONS

Vilken ägarandel har du i AIK numera?

– Om det är ok så hoppar jag även kommentarer om det.

– Jag är gärna behjälplig, men nu inväntar vi den kommande fotbollssäsongen.

Anders Ydergård är utvecklingschef för lastbilar på det börsnoterade AB Volvo. I hans lyxvilla i Askim utanför Göteborg brukar det stå två Volvo-bilar, men i augusti köpte han en Porsche Carrera 4S Coupé. Och Porsche ingår ju i Volkswagen-koncernen som även äger Volvos lastbilsrival Scania.

– Anders är inte här, och han kommer inte att ha tid att prata för vi ska till operan, säger hans fru Elisabeth.

Han själv nås dock på ett annat nummer, men är fåordig.

– Jag jobbar på Volvo och vill inte synas med ett annat varumärke.

– Det är lite känsligt.

ANNONS

– Det är bara det jag är orolig för.

– I och för sig jobbar jag på lastbilssidan .

– Men det sker en sammanblandning över huvud taget.

– Det är så det är, så jag är tacksam om du hittar någon annan .

Realtid.se får tag på Porsches Sverigechef Bo Jansson som berättar lite om Porsche Cayman S, den bilmodell som ståljätten SSAB:s vd Olof Faxander har köpt:

Vad tycker du personligen om den modellen?

– En riktigt rolig sportbil med mittmotor, som trots att den är tvåsitsig har bagageutrymme både fram och bak, säger Jansson.

Vad är det som gör den speciell?

ANNONS

– Mittmotorn gör bilen mycket välbalanserad med närmast perfekt fördelning av bilens vikt 50/50.

Hur skiljer den sig från den vanliga 911:an?

– Mittmotor-konstruktionen för Cayman-modellen gör att den känns smidigare än 911:an att köra, och är dessutom lättare och billigare

Var det så att 911:an hur hyllad den än är, i grund och botten inte är en optimal konstruktion för att motorn sitter bak, och att Porsche därför lanserade Cayman med mittmotor?

– Nej absolut inte. Cayman lanserades som en kupéversion av Porsche Boxster, och till ett lägre pris än 911:an.

– Att 911:an alltid varit en bra konstruktion visar väl historien med tillverkning sedan 1964 till dagens datum.

– Äldre 911:or hade mer vikt över bakhjulen vilket kunde medföra lite lynnigare uppträdande när bilen kördes på gränsen av väggreppet.

– Numera är alla 911:or utrustade med PSM – Porsche Stability Management, vilket gör att det går utmärkt att köra även en bakhjulsdriven 911:a med 385 hästkrafter året runt.

ANNONS

– Jag kör själv en Carrera 2 som bruksbil, och de senaste veckorna har man ju blivit tvungen att gräva ut bilen när man skall åka till kontoret.

När lanserades Cayman från början?

Bilen lanserades 2005 som modellår 2006

Hur pass populär har den varit?

– Mycket populär. Den och Boxster står för cirka 15 procent av vår modellmix.

Har den bättre väghållning än 911:an?

– Det går inte att säga om den har bättre eller sämre väghållning, då båda bilarna är kända för att ha de bästa köregenskaperna i sin klass.

– Dessa båda modeller har bara olika karaktärsdrag i sitt uppförande, mycket tack vare motorplaceringen i chassit.

ANNONS

Vilka varianter av Cayman finns det? Vad skiljer dem åt?

– Cayman och Cayman S. Det som skiljer är främst motorn.

– I Cayman sitter en 2,9-liters Boxer-sexa på 265 hästkrafter, medan det i Cayman S sitter en 3,4-litersmotor på 320 hästkrafter.

Vad kostar en Cayman S?

– Priset på en Cayman är 549.000 kronor i grundpris, och för Cayman S är priset 678.000.

Realtid.se

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS