Försäljningen av interrailkort har fördubblats jämfört med i fjol. Till skillnad från åttiotalet är hälften av tågluffarna vuxna.
Dubbelt så många tågluffar
Mest läst i kategorin
– I maj hade försäljningen gått upp med 260 procent jämfört med samma månad i fjol, säger Sven-Ingvar Håkansson, informatör på SJ.
Trots att försäljningen av interrailkort har fördubblats under årets första halvår jämfört med samma period i fjol är det långt kvar till åttiotalets toppnivåer.
Bara under juni månad såldes 13.000 tågluffar-pass men säsongen sträcker sig fram till september och många resenärer väljer att åka senare, enligt Sven-Ingvar Håkansson.
Att tågluffandet skulle göra come back kommer knappast som en blixt från klar himmel.
– Det är klimatsmart och smidigt, säger Sven-Ingvar Håkansson och passar på att rada upp fördelar med att ta tåget ut i Europa som att man rullar rakt in i stan, att tåget får resenärer att stressa av och att man kan passa på att titta på landskapet utanför.
Ännu har SJ inte hunnit analysera vilka som väljer att tågluffa men Håkansson antar att en del av ökningen är resenärer som åkte när de var unga och som har hittat tillbaka till tågen.
För till skillnad från åttiotalet är ungefär hälften av interrail-resenärerna vuxna.
SJ har under våren fått utstå en del kritik för att deras biljettalternativ inom Sverige inte bara blivit dyra utan också ter sig lika oöverskådliga som en meny på en indisk restaurang där det finns ett sjuttiotal kombinationer att välja bland.
Interrailresenärer har det dock lite lättare. Här finns åtta alternativ och grundpriserna varierar från nästan 2.400 kronor, för fem dagar i andra klass, till 7.500 kronor för en månads resande i första klass.
Men obligatoriska tilläggskostnader för platsbiljett kan driva upp priset avsevärt.
Till skillnad från Sverige finns en hel del nya moderna snabbtåg ute i Europa och på en del sträckor har priserna drivits upp rejält.
Den som till exempel vill åka nya tunneln mellan Paris och London får – interrailkort till trots – lägga till drygt 1.500 kronor för en tur och retur. Dessutom kräver dessa Eurostar-tåg att resenärer faktiskt checkar in före avgång.
Andra dyra sträckor är till exempel nattågen mellan Frankrike och Spanien där en obligatorisk avgift på 740 kronor tillkommer.
Förutom att tågluffa kan man åker på tågcharter. Något som Fritidsresor började med förra året och som Ving startade i år.
Annika Heinmetz marknadsdirektör på Ving säger att de kommer att fortsätta att satsa på tågcharter även nästa år.
– Det passar dem som vill ta det lite lugnt och som vill att resan blir en del av upplevelsen.
Är det billigare än flygcharter?
– Nej, det finns ingen prisfördel i att ta tåget utan det handlar mer om att man vill resa på det sättet.







