Nätmäklaren vill ta steget till marknader som Asien efter att Europasatsningen är färdig.
Degiro tar sikte utanför Europa
Mest läst i kategorin
Holländska nätmäklaren Degiro, uppstickaren som försöker ta större marknadsandelar genom att erbjuda lägre priser för aktiehandel, planerar att ta klivet utanför Europa efter det här året.
Det uppger bolagets vd Gijs Nagel till Realtid.se.
Lansering av plattformen i ytterligare två europeiska länder är det som återstår att göra på kontinenten 2015.
– Når vi 20 länder i Europa så räcker det för oss. Sedan vill vi börja titta på större marknader utanför, som Asien bland annat, säger han.
När exakt steget tas är inte klart ännu men nätmäklaren är nu igång med att analysera relevanta marknader med en historia av många aktiva investerare. Hittills har Asien och länder som Kanada, Mexiko och Japan identifierats, säger Niels Klok, en av Degiros medgrundare tillsammans med Nagel.
Degiro lanserade sin tjänst i Sverige i slutet av januari. Som Realtid.se tidigare rapporterat var antalet kunder ganska stort redan från början men bristen på ett investeringssparkonto gjorde att handeln var minimal.
I juni introducerades ett ISK och Nagel uppger att handeln på den svenska marknaden nu stadigt ökar men är fortfarande ganska litet.
– Det såg vi i andra länder som har liknande upplägg också men upplevde inte samma sak i exempelvis Tyskland som inte har ISK-systemet. Där var det bara att gå live och sedan växte kundvolymen. Men vi väljer alltid att lansera oss först på varje marknad och sedan undersöka vad exakt kunderna vill ha från oss. Annars är risken att vi etablerar tjänster som sedan inte behövs, säger Nagel.
Degiro ser dock Sverige som en av dess viktigaste marknader i Europa framöver, på grund av att svenska investerare är så pass aktiva.
I september kom även nyheten att Degiro lanserar en mindre plattform för gratishandel som döpts till Deziro, en tjänst som främst ska finansieras genom en reklambaserad intäktsmodell.
Den är fortfarande i startfasen vilket innebär att mäklaren samlar in intresseanmälningar innan ett beslut tas om vilket land blir det första som får tjänsten.
– De kunder som anmäler sitt intresse nu blir också de första som får handla via tjänsten, uppger Nagel.






