"Delbetalning i en större affär."
Dagens Ferrari

Mest läst i kategorin
Det är tidig vårmorgon då en grå Ferrari svänger in mot Danviks Sjukhem i Stockholm.
Enligt Transportstyrelsen är det en Ferrari 550 Maranello från 1997.
Bilen har en 5,5-liters V12:a på 485 hästkrafter.
0-100 kilometer i timmen går på 4,4 sekunder, och toppfarten är 320 km/tim.
På Blocket kostar en sådan här bil idag 600.000-700.000 kronor för en 1997:a.
Ferrari 550 Maranello tillverkades åren 1996-2001. Den följdes av modellen Ferrari 575M Maranello åren 2002-2006, och sedan Ferrari 599GTB Fiorano från och med år 2006.
Ferrari 599GTB Fiorano har en V12:a på 6 liter som ger 620 hästkrafter. 0-100 går på 3,7 sekunder och toppfarten är över 330 kilometer i timmen.
Nedan är ett videoklipp på Youtube där brittiska tv-programmet Top Gear provkör en grå Ferrari 550 Maranello (precis som den i den här artikeln), när den var ny 1997.
– Även om jag är världens största Ferrari-fan, är mitt första intryck av den här bilen inte så bra, säger programledaren Jeremy Clarkson i klippet.
Han klagar på för mesigt motorljud och trist inredning med onödigheter som CD-växlare, luftkonditionering och elsäten. Clarkson tycker även att Ferrari-modellen är ful och liknar en Toyota Supra.
Däremot hyllar han bilens V12-motor och väghållning.
Stänger man bara av antisladdfunktionen blir bilen rent av ”sensationell” att köra anser Clarkson, och hänvisar till att den utvecklats av F1-stjärnorna Michael Schumacher och Niki Lauda som båda tidigare har kört F1 för Ferrari-stallet.
Ferrari 550 Maranello blev populär bland musiker som Eric Clapton, Chris Rea, Rod Stewart och J.K. som alla köpte varsin enligt Clarkson.
Realtid.se får tag på Martin Nelson som är försäljningschef på svenska Ferrari-återförsäljaren Autoropa.
Vi skriver om Ferrari 550 Maranello, och dagens motsvarighet till den är väl modellen Ferrari 599GTB?
– Jaa, den nya heter ju Ferrari 599GTO nu.
Är inte GTO bara en specialversion av GTB?
– Jo, det är det. Men det är den sista versionen av 599 som är en utgående Ferrari-modell.
Man kan alltså inte längre köpa en ”vanlig” Ferrari 599GTB?
– Nej.
Är Ferraris tanke med 599:an och dess kommande efterföljare, att vara ett mellanting mellan sportbil (Ferrari 458) och gubbracer (Ferrari 612)?
– Enkelt förklarat så är det ju så att..
Plötsligt avbryter sig Nelson.
– Nu ska vi se här. Dröj en sekund bara, säger han och försvinner ett tag från telefonsamtalet.
– Fick du tag på trailern? hör man Nelson säga i bakgrunden.
– Jag har snackat lite med henne och hon skulle ringa, svarar en kille.
– Ok, svarar Nelson.
– Så där. Ursäkta mig, säger Nelson när han återkommer till telefonsamtalet.
– Vi har ju stor invigning här på fredag så det är full fart, säger han.
Nelson är nere i Malmö och berättar att Autoropa ska ha stor invigning där på fredag av sin nya stora bilhall .
Kommer det att bli kändisparty med speciellt inbjudna och allt då?
– Det kommer nog bli lite så av det, ja. Det tror jag.
Har ”Bindan” fått uppdraget att arrangera det?
– Nej, det är vi själva ihop med en leverantör. Men jag kan inte lämna några detaljer kring det ännu, utan det kommer efter helgen.
Nelson fortsätter om Ferraris modellprogram:
– Vad gäller Ferraris sortiment så har de ju sina ”GT-vagnar” där de har modellen Ferrari California med V8 och 2+2 säten, och så har de precis släppt nya Ferrari FF som är ersättaren till Ferrari 612. Det är ju så att säga ”Gran Turismo-bilar”. Båda är fyrsitsiga bilar.
– Sedan har Ferrari sina sportmodeller som så att säga är mera ban-anpassade. Det är tuffare och hårdare modeller. Och där har du ju Ferrari 458 och Ferrari 599.
Och hur ska man särskilja de två?
– Det är ju naturligtvis att 458:an är Ferraris V8-modell medan 599:an är en V12-modell. 458 har en mittmonterad V8 och 599 har en frontmonterad V12:a.
Hur skiljer de sig vad gäller prestanda och vägegenskaper?
– Ja, det beror ju på lite. Du kanske undrar lite vilken som är snabbast, och en 599:a är en brutal bil med jättemycket kraft. 458:an är en lättare och nättare bil. Kör du på en liten knixig bana eller väg, så kanske du har lättare att köra med en 458. Kan du sträcka ut mer och använda kraften av en V12:a, så har du mer nytta av den.
Det är ungefär som om man ska köra på F1-banan i Monaco (kurvig) eller F1-banan i Hockenheim (långa raksträckor)?
– Jo, precis. Så är det ju. Så kan man beskriva det. Så kan man beskriva det.
Hur mycket kostar en ny 599:a idag?
– Oj, det vet jag faktiskt inte ens.
2-3 miljoner kronor?
– Nej, i och med att vi säljer i euro så har alla våra produkter blivit ofantligt mycket billigare eftersom den svenska kronan ju har stärkt sig så.
– En ny 599 GTO som är den här sista limited edition-modellen som har varit aktuell – de brukar väl kosta runt 300.000 euro.
Det motsvarar 2,6 miljoner kronor.
Är tanken att det snart ska lanseras en efterföljare till Ferrari 599?
– Det kan jag inte svara på, men Ferrari ligger inte på latsidan i Italien.
De har inte sagts något officiellt om det?
– Nej, det finns inget officiellt.
Den grå Ferrari 550 Maranello-modellen i den här artikeln, är registrerad på en Michael Derk, 48 år, som svarar i telefon:
– Derk?
Ja, hejsan. Hör du mig?
– Ja, jag hör dig.
Vi brukar skriva om bilar ibland, och det var någon som sa att du har en fin Ferrari. Stämmer det?
– Ja, det stämmer.
Är det ok att fråga lite om den?
– Ja, absolut. Vilken tidning ringer du ifrån sa du?
Realtid.se.
– Jaha, men då vet jag vilken det är. Det händer väl att jag läser er lite då och då.
Hur länge har du haft Ferrarin?
– Jag har bara haft den i något år.
Vad var bakgrunden till att du köpte den?
– Njaa, anledningen var att jag tycker den är väldigt snygg. Det var egentligen enda anledningen. Det är en ungdomsdröm.
Var någonstans köpte du bilen? Hos Ferrari-återförsäljaren Autoropa eller på Blocket?
– Jag köpte den faktiskt på Blocket.
Vågar man köpa sådana här fina bilar där?
– Jaa. Det var en rejäl karl som sålde den.
Var ligger priserna för den här typen av Ferrari? 700-800-900.000?
– Någonstans från 600.000 upp till 800-900.000 kronor.
Kollade du på flera eller var det här den första du såg?
– Nej, jag har tittat på många och har gått och suktat efter en sådan här Ferrari i många år.
Varför valde du då just den här? Var den i bäst skick av alla du har sett?
– Naa, den var i väldigt bra skick, och så gick det att göra en väldigt bra affär med den rediga karln som sålde.
Hur mycket var du tvungen att betala?
– Det ingick lite byten och grejer i det där så jag har ingen direkt uppfattning. Den var en del i en annan affär så att säga.
Får man fråga hur? Lämnade du in en annan bil i inbyte?
– Nej, det var helt och hållet en…Ja, det kan man säga.
Du vill inte berätta hur exakt?
– Nej, men det var en större affär och det där var bara en liten delbetalning i den.
Kan du precisera närmare?
– Nej. Det är lite konfidentiellt. Det var en fastighetsaffär. Men du kan säga att jag köpte bilen av en god vän.
Var det upplagt så att du utförde byggarbeten åt honom? Eller var det någon fastighetsaffär?
– Nej. Nejnej, jag köpte en…Alltså låt det bara vara så där. Det är en…ja.
Före Michael Derk var Ferrarin registrerad på en Mathias Persson, 30 år, från Skåne.
Stämmer det att du är stor affärsman i fastighetsbranschen också?
– Naaeej, stor vet jag inte, säger Derk.
Men du är verksam i den branschen i alla fall?
– Ja, det stämmer. Det stämmer. Ja.
Det finns något som heter Derk Ingenjör och Arkitektkontor AB. Är det ditt bolag?
– Nej, det är min gamle fars.
Söker man på internet verkar det som att du har någon koppling till det stora fastighetsbolaget Fabege?
– Naa, jag har haft uppdrag åt Fabege tidigare, men det var på konsultbasis. Jag har ett fastighetskonsultbolag.
Stämmer det som alla säger att det är så hett det kan bli nu på svensk fastighetsmarknad?
– Ja, det är nog ganska hett nu ja. Det kan man nog säga.
Är det någon speciell typ av fastigheter som du är inriktad på?
– Neaa, kommersiella fastigheter främst.
Och din Ferrari, hur är den att köra egentligen?
– Den är ganska lättkörd faktiskt. För att vara en Ferrari så är den lättkörd.
Har den manuell växellåda?
– Den är manuell, ja. Det är en sexväxlad manuell låda.
Har du gjort några långresor med bilen?
– Neej. Nej, det har jag inte gjort. Det finns bekvämare bilar att åka långt i.
Den är inte så bekväm då?
– Jo, det är den väl i och för sig. Eller, nja, nej. Det är mer en racerbil än en långfärdsbil för en gammal rygg.
Har du testat att köra Ferrarin så fort det går?
– Neee, det har jag inte gjort. Inte med den där. Jag har inte varit nere på de vägarna än va.
Har du kommit upp i några högre hastigheter?
– Joodå, det har jag gjort. Jo, den ligger fint på vägen.
Stämmer det att Kungen har en likadan Ferrari?
– Neej, jag tror att han har en 456:a.
Du har en nyare modell alltså?
– Nej, det är bara olika modeller.
Tänker du behålla din Ferrari, eller vill du byta upp dig till en ännu modernare?
– Nej, den här ska jag behålla. Sedan får mina söner överta den någon gång i framtiden.
Är bilen dyr i drift nu när oljepriset är så högt?
– Naa, ehhm. Starka kroppar kräver mycket energi.
Hur mycket drar den? Är det uppåt 2 liter milen?
– Det beror på hur man kör.
Men det är en 12-cylindrig motor i?
– Det är en 12:a på 485 hästar.
Hur är motorljudet?
– Italienskt, maffigt.
Nu pratas de om bilars koldioxidutsläpp också. Det vågar man inte tänka på med sådana här bilar?
– Jag tror att vi spar den diskussionen till ett annat forum.
Du kan ju köpa utsläppsrätter som kompensation?
– Ja, men det gör jag redan. Och så kan du skriva i artikeln att jag inte kör så mycket med bilen.
– Vem var det som hade sett mig? Är det någon jag känner?
Det var en annan medarbetare på Realtid.se som hade kommit med buss in mot stan och sett dig svänga in vid sjukhemmet.
– Jaja. Jag åker ju den vägen in på morgnarna ibland.
Finns det bilder på dig vi kan använda?
– Ja, det gör det nog. Jag tror till och med att det finns någon i Fabeges arkiv.
– Om du gågglar på bilder så tror jag att det finns lite bilder. Men det finns en amerikan som har samma namn.
– Jag tror att det finns någon färsk bild där jag sitter tillbakalutad i en fåtölj.
Har du blå skjorta?
– Ja, och en grön-randig slips. Glasögon och ljushårig.
Det finns en bild där du står bredvid en kvinna ?
– Ja, det är Anneli Alhanko.
Det är balettdansösen.
Vad kom det sig att ni var med på samma bild? Har ni något samarbete?
– Jag hjälpte henne att bygga en dansstudio. Klicka på bilden så kan du läsa hela artikeln från Fabege.
I artikeln (som är från maj 2010) betecknas Michael Derk som ”chef för Verksamhetsstöd på Fabege”.
Det står att Fabege har ordnat en skräddarsydd lokal åt Base 23/Stockholm Dance Academy där Alhanko är ”konstnärlig ledare”.
Enligt artikeln ger hon Fabege betyget ”med beröm godkänt” för samarbetet.
– Det här har varit en satsning med hjärtat, som präglats av stimulerande dialog och en väldig massa entusiasm. Våra sätt att tänka har förenats i något som blivit mycket kreativt, säger Michael Derk i artikeln som finns på Fabeges hemsida.
– Jag kan inte tänka mig en bättre hyresgäst än Anneli Alhanko och hennes medarbetare. Hon borgar ju verkligen för att detta är en långsiktig satsning och investering, vilket alltid är intressant ur en förvaltares synvinkel. Att vi dessutom genom detta projekt kunnat bidra till att sprida glädjen som dans ger, är ju ytterliggare ett plus i kanten, säger Derk vidare i artikeln.
Vid nuvarande aktiekurs kring 70 kronor är fastighetsbolaget Fabege värt totalt 11-12 miljarder kronor.
Aktien var som lägst nere i under 20 kronor när det såg som mörkast ut hösten 2008 i samband med finanskrisen.
Därefter har aktien stigit till över 75 kronor som mest, vilket var i januari varifrån den fallit tillbaka något.
Största aktieägare i Fabege är Brinova AB med en ägarandel på drygt 14 procent (per årsskiftet enligt Fabeges hemsida).
Brinova (baserat i Helsingborg) investerar i andra fastighetsbolag, och kontrolleras av bygg- och fastighetsmogulerna Erik och Mats Paulsson.
Det har varit debatt om deras roll i bygget av Swedbank Arena , men själva anser de sig inte ha gjort något fel.
Realtid.se har även skrivit om Fabeges skattehärva, men där ansåg Fabeges vd Christian Hermelin att bolaget inte gjort något fel .
Näst största aktieägare i Fabege är investmentbolaget Öresund (kontrollerat av finansmännen Sven Hagströmer och Mats Qviberg). Öresund har en ägarandel på 6-7 procent av Fabege.
Enligt Öresunds resultatrapport för första kvartalet 2011 var Fabege Öresunds tredje största aktieinnehav med ett värde på drygt 10 procent av Öresunds totala tillgångsmassa.
Qviberg äger även själv 1-2 procent av Fabege.
Öresund var huvudägare i aktiemäklarfirman HQ som kraschade efter tradingförluster på över 1 miljard kronor.
Qviberg var styrelseordförande i HQ då tradingförlusterna uppstod, och nu pågår rättsliga efterverkningar med utredningar av vems felet var och om straff ska utdelas .
I Fabeges styrelse sitter bland andra Erik Paulsson, Mats Qviberg och förre finansministern Pär Nuder.
Fabege har sitt huvudkontor i Solna utanför Stockholm och beskrivs på sin hemsida som ”ett av Sveriges ledande fastighetsbolag med huvudsaklig inriktning mot uthyrning och förvaltning av kontorslokaler samt fastighetsutveckling. Vår verksamhet är starkt koncentrerad till delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsområdet, Stockholms innerstad, Solna och Hammarby Sjöstad.”
Vad gäller Michael Derk så är han verksam i tre bolag enligt Allabolag.se:
1) MicDe Förvaltning AB
2) JCL Fastigheter KB
3) Michael-Amanda-Louise-Fabian Service KB
Alla är baserade i Älvsjö utanför Stockholm.
MicDe Förvaltning har enligt senast tillgängliga uppgifter haft intäkter på 2-4 miljoner kronor per år (2007-2009), och gett en årlig vinst på några 100.000-tals kronor.
Bolagets tillgångar uppgick till drygt 3 miljoner kronor i slutet av 2009.
Bolagets affärsidé uppges vara ”fastighetsrelaterade stödtjänster”.
JCL Fastigheter KB är inriktat på ”uthyrning och förvaltning av fastigheter”.
Enligt Wedoo.se finns en enskild firma registrerad 1988 med namnet Derk & Robertson Service Michael Derk.
Firman är registrerad på Michael Derks adress med verksamhetsbeskrivningen ”städning och rengöring av fastigheter, kontor och bilar samt därmed förenlig verksamhet”, men den firman uppges ej vara aktiv längre.
På hemsidan Surfsverige.se finns ett inlägg från 2006 om ett bråk mellan Michael Derk och sophämtningsföretaget Resta.
Derk var då fastighetsförvaltare åt Fabege i Stockholmsförorten Rinkeby.
Så här står det i inlägget:
”Resta gav honom ett erbjudande han inte skulle kunna tacka nej till. Men Michael Derk, förvaltare i Rinkeby för fastighetsjätten Fabege, var inte intresserad.
Han blev upprörd över Restas agerande. Under alla sina år i fastighetsbranschen hade han aldrig varit med om något liknande. Den nya entreprenören för sophämtning, Resta, hade precis tagit över uppdraget och nu krävde de att han omedelbart byggde nya soprum, annars skulle sophämtningen stoppas. För Michael Derks uppdragsgivare Fabege skulle det innebära en miljoninvestering samtidigt som avgiften till Resta höjdes.
– Det är Sopranos-varning på de där killarna. De tog hit ett skyddsombud som påstod att det var fara för liv och hälsa om vi inte byggde om soprummen. Helt sanslöst, säger Michael Derk.
Han är inte ensam om att ha reagerat på Restas bemötande. Ända sedan Resta slog sig in på sophanteringsmarknaden har rapporterna från besvikna kunder duggat tätt. Det har rört sig om allt från bortglömda soptunnor och obefintlig kundtjänst till kommuner som hotat att bryta avtalen efter att Resta misskött sig.”
”Men Michael Derk ute i Rinkeby accepterade aldrig Restas krav på att bygga om soprummen. Resta slutade att hämta soporna och i stället fick Stockholms stad hyra in en annan entreprenör som åkte ut och tömde soptunnorna i Rinkeby.”
Aftonbladet skrev 2006 om Sveriges högst taxerade villor, och att Derks hus hade bland de högsta taxeringsvärdena i Brännkyrka.
Med ett dåvarande taxeringsvärde på 2-3 miljoner kronor låg han dock långt ifrån ettan Per Gessle med 14-15 miljoner kronor.
Enligt Stockholms Tingsrätt har Michael Derk tidigare blivit dömd för en trafikförseelse.
Domen kom i december 2010 och avsåg ”förseelse mot förordningen om vägtrafikregister” med böter på 1500 kronor för Derk.
Så här står det i domen:
”Polisinspektören Thomas Erikson har i primärrapporten huvudsakligen uppgett följande. Han befann sig i tjänsten på St Paulsgatan. Det fordon som Michael Derk förde stoppades då det saknade främre registreringsskylt. När hans polisbil befann sig på ett par meters avstånd gick det inte att se skylten då den låg på fordonets instrumentpanel. Vid kontroll har inga skador på främre skylthållaren kunnat konstateras.”
Så här beskrevs Derks sida av saken:
”Michael Derk har förnekat gärningen. Han har uppgett att skylthållaren fram var trasig och att han därför lagt registreringsskylten på instrumentpanelen. Skylten lossnade vid en fickparkering där någon backat på honom. Hela ramen/listen där registreringsskylten låses fast saknades.”
Domstolen valde att hålla med polisen.
Nu i efterhand bekräftar Michael Derk att det blev en rättsprocess kring detta, men han uppger att det gällde en annan bil och inte Ferrarin.
Anser du nu att domstolens dom mot dig var korrekt?
– Näe. Registreringsskylten ramlade av när jag fickparkerade, och sedan låg den i fönsterrutan fram, säger Derk till Realtid.se.
Polisen påstod tydligen att han inte hade sett någon registreringsskylt där?
– Ja, det var en ren lögn. Och jag hade inte tid att närvara under själva rättegången sedan, så då kan det bli som det blev.
Så om du hade närvarat under rättegången kanske du hade blivit friad?
– Ja.
Michael Derk hör av sig efterhand när artikeln publicerats.
– Det har ringt som fasen här från kompisar och arbetskollegor.
Han berättar att han är uppe i Jämtlandsskogarna på jobb och ”sliter för brödfödan”, men bland annat blev uppringd av sin kompis Peter.
– Och nu är jag lite ledsen, säger han.
– Peter sa att jag i artikeln framställdes som en lite halvskum figur som köper bilar via fastighetsaffärer. Det känns lite olustigt.
– Jag skulle uppskatta om du kan förtydliga på något sätt.
Derk uppger att det inte var några konstigheter med hans Ferrari-köp.
– Det var så att jag sålde en fastighet vilket gav mig möjlighet att köpa Ferrarin. Och jag köpte den delvis med kontanter och delvis på avbetalning.
Derk berättar att prislappen för Ferrarin hamnade på 540.000 kronor.
Det var väl ett bra pris?
– Jag lyckades pruta ner det lite.
Derk bekräftar att det var Mathias Perzon från Skåne som sålde. Perzon hade ett byggföretag.
Nypriset för en Ferrari 550 Maranello låg kring 1,5 miljoner kronor 1997 enligt vad Derk har för sig.
– Och Anneli Alhanko har inget att göra med mig och min Ferrari. Jag hade kontakt med henne i samband med ett uppdrag då hon var min uppdragsgivare. Vi gjorde något bra tillsammans med att bygga en dansstudio vilket även var för att hjälpa ungdomar på Alhankos dansskola.
Derk skulle läsa hela artikeln själv och eventuellt återkomma igen. Några timmar senare återkom han:
– Nu har jag läst artikeln. Det där var väl inte så farligt.









