Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 13 nov. 2009Publicerad: 13 nov. 2009

Han är Robinson-stjärna, entreprenör och pokerproffs, men stoppades av polisen i bussfilen. Se bild här.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En källa ringer och berättar.

– Jag såg honom precis nyss där han stod med bilen.

– Han hade stoppats av polisen och fick böter.

– Polisen lutade sig in och snackade med honom.

Såg du föraren?

– Det var en hyfsat storvuxen kille med ganska lång frisyr.

Såg du hans hårfärg?

– Nej.

ANNONS

Hur gammal var han tror du?

– Kring 45.

– Han pratade i mobilen då jag åkte förbi.

Det var på Strandvägen i Stockholm, strax före Hotell Diplomat på väg in mot stan.

– Jag åkte själv förbi där.

Polisen hade ställt sig på lämpligt ställe för att fånga in alla de som otillåtet körde i bussfilen.

– De fångade in en kille till efter honom.

– Det var mycket trafik, och det tog en hel evighet att komma fram.

ANNONS

På Strandvägen finns det två vanliga filer plus en bussfil, och bussfilen brukar vara helt tom medan de vanliga filerna är smockfulla i rusningstid på kvällarna.

– Det var ju roligt att de just tog honom, säger källan.

Bilen är enligt Transportstyrelsen en Bentley Continental som för första gången togs i trafik så sent som i september i år.

Då var den först registrerad på lyxbilsfirman Callisma som sedan sålde den till Mikael Lundell två dagar senare.

Bilen verkar dock inte vara ny då Lundell köpte den, eftersom den enligt Transportstyrelsen hade gått nästan 7.000 mil då (import?).

Och Lundell är inte alls 45 år, utan fyller 32 år senare i november.

Han har flyttat till en lägenhet på Strandvägen, efter att ha bott i en villa i Saltsjöbaden med sjötomt inte långt från finansmannen Christer Gardell och Swedbanks vd Michael Wolf.

Realtid.se får tag på Lundell på hans mobiltelefon.

ANNONS

– Jag har faktiskt rest utomlands, säger han.

Är det ok ändå att ställa en kort fråga?

– Ja, om den är kort så ställ den då.

Vi hörde att du blev stoppad på Strandvägen av polisen. Får man fråga om det?

– Ja, det kan du göra.

– Men grejen är att du har mejlat till mig en gång förut.

Jaha, i vilket sammanhang då?

– Det var en massa frågor.

ANNONS

– Jag var utomlands då också.

Vad handlade det om?

– Allt möjligt.

Men vad var det som hände på Strandvägen?

– Jag blev stoppad för att jag körde i bussfilen.

Vad sa polisen?

– Det hände inget.

– Jag fick 1.000 kronor i böter.

ANNONS

Varför körde du i bussfilen?

– Jag hade jättebråttom till ett möte.

Kommer du att göra om det igen tror du?

– Nej, det kommer jag inte att göra.

Varför inte?

– Det känns onödigt.

Men det är väl osannolikt att man blir tagen?

– Ja, jag antar det, men det hände ju nu.

ANNONS

Såg du inte att polisen stod där?

– Nej, nej.

Vill du berätta om din Bentley?

– Jättegärna, men inte nu.

– Jag är på ett hotellrum med en kompis och känner att jag inte har tid riktigt.

– Om du tycker att det är intressant kan du ringa tillbaks någon annan gång.

Vilket land är du i?

– Holland.

ANNONS

Vad gör du till vardags?

– Jag jobbar med rekrytering.

Har du en rekryteringsfirma?

– Ja.

Vad heter den?

– Jobbexpressen.

Där gick polletten ned. Realtid.se sökte Mikael Lundell i våras för att göra en intervju med honom.

Lundell föredrog då att åtminstone till att börja med intervjuas via e-post.

ANNONS

Realtid.se skickade honom en lång rad frågor, varav han valde ut en del som han svarade på i ett mejl i april.

Här är Lundells mejl till Realtid.se med svar på utvalda frågor:

”Från: Mikael Lundell

Till: Ian Hammar

Ämne: svar på vissa av frågorna.

31 år, uppvuxen i Norrköping. Lycklig uppväxt.

Arbetar fortfarande med Jobbexpressen som jag var medgrundare till.

Jobbexpressen tillhandahåller platsannonsutrymme på egna sajter och mediapartnersajter.

ANNONS

Äger fortfarande en viss del av bolaget, sålde majoriteten av aktierna till Edda Media januari 2008.

Intresserad av resor, tennis, entreprenörskap, bilar och båtar. (Jag har haft en Bentley, har det ej längre. )

Var med i Robinson 2004. Var med för att det var en unik chans/utmaning som inte går att köpa för pengar. Jag gillade att vara med. Jag var med till slutet…

Adopterad från Seoul, Sydkorea. Har aldrig varit där.

Resterande frågor väljer jag att inte kommentera, ring vid frågor!

//Micke”

Klicka här för att se alla de frågor Realtid.se skickade (öppna länken med Internet Explorer).

Då kan man se vilka frågor han undvek att svara på, exempelvis:

ANNONS

• hur mycket han fick för sin ägarandel i Jobbexpressen när bolaget såldes

• hur stor förmögenhet han har idag

• om det stämmer att han har spenderat 120.000 kronor under en kväll på nattklubbarna vid Stureplan

• om det stämmer att han är nattklubbsföretaget Stureplans-gruppens bästa kund

Klart står att Lundell cashade hem rejält när Jobbexpressen såldes för inte alltför länge sedan.

En sökning på internet visar enligt olika källor att Lundell kan ha fått ut ett tresiffrigt miljonbelopp för sin ägarandel – alltså minst 100 miljoner kronor.

Det var Lundell och hans affärspartner Lars Eriksson som startade Jobbexpressen vid rätt tid kring år 2004, då branschen var outvecklad.

Andra bolag som funnits med tidigt i samma nisch (platsannonser på internet) är Monster, Stepstone, Karriärguiden (Svensk Internetrekrytering), och Careerbuilder (tidigare Jobbguiden).

ANNONS

Formellt ligger Jobbexpressens verksamhet i moderbolaget HR North, och går man in på HR Norths hemsida kan man läsa att visionen är ”att bli Nordens ledande onlinerekryteringsbolag innan 2012”.

Det betyder att man måste gå om Monster som är störst i dagsläget. Monsters fördel är att man startade kanske först i branschen via bolaget Jobline som senare har slagits ihop med andra till nuvarande Monster.

På HR Norths hemsida kan man läsa om Jobbexpressens samarbeten med ”mediapartners” som Expressen och Merajobb.se (DN:s, Sydsvenskans och GP:s internetbaserade platsannonsdel).

Det kan säkert bidra till att Jobbexpressen på sikt kan utmana Monster som bara säljer platsannonser via sin egen sajt.

Jobbexpressen har även andra intäktsben såsom banner-annonsering.

HR Norths nuvarande huvudägare uppges vara norska Edda Media (som Lundell i sitt mejl ovan nämnde att Jobbexpressen såldes till) och Edda Medias ägare; det brittiska bolaget Mecom.

Det var alltså de som köpte Jobbexpressen av bland andra Lundell.

Mecom är börsnoterat på Londonbörsen, och är där värt totalt drygt 2 miljarder kronor enligt Bloomberg.

ANNONS

Nyhetsbyrån skriver att bolaget
tillhör branschen ”multimedia”.

Aktien hade en topp på 6700 pence sommaren 2007, men föll sedan kraftigt till drygt 50 pence vid årsskiftet 2008/2009.

Det innebär alltså en kursnedgång med över 99 procent.

Därifrån har aktien återhämtat sig till nuvarande nivå på nästan 170 pence.

Mecoms senaste resultatrapport avser första halvåret 2009, då Mecom minskade intäkterna med 22 procent till knappt 4 miljarder kronor.

Bolaget visade upp ett positivt rörelseresultat efter justeringar, men resultatet per aktie blev en mindre förlust.

Det står inget om Jobbexpressen specifikt i Mecoms halvårsrapport, men om Edda Media nämns på ett par ställen att dess annonsintäkter via internet nu uppgår till 18 procent av Eddas totala annonsintäkter.

Mikael Lundell är även pokerproffs, och kom nia i European Poker Tour hösten 2008 då han efter fyra dagars spel drog in över 700.000 kronor.

ANNONS

Se ett videoklipp från Poker.se här där Lundell kommenterar hur det går på EPT i Barcelona (klicka på pilen nere till vänster i rutan nedan):

Lundell verkar ofta vara ute ”i vimlet” och finns med i Stureplan.se:s bildreportage (länk 1, länk 2).

Realtid.se får tag på lyxbilsfirman Callismas Bentley-säljare Tomas Resgård, som förmodligen var den som sålde den här artikelns Bentley till Mikael Lundell.

– Bentley Continental hade premiär som årsmodell 2004, berättar han.

Standardmodellen Continental GT med två dörrar och fast tak kostar i dagsläget 154.000 euro plus moms.

– Det blir totalt 192.500 euro, säger Resgård vilket är nästan 2 miljoner kronor.

Det som har hänt sedan 2004 är enligt Resgård att det har kommit ett antal olika varianter av modellen:

• Bentley Continental Flying Spur: fyradörrarsmodellen

ANNONS

• Bentley Continental GTC: cabriolet

• Bentley Continental GT Speed: har 50 hästkrafter mer än Continental GT

• Bentley Continental Flying Spur Speed: som GT Speed fast med fyra dörrar

• Bentley Continental GTC Speed: som GT Speed fast cabriolet

Och nu är det enligt Resgård även på gång en ”flexi-fuel”-version som kan köra på etanol.

Det är Bentley Continental Supersports.

Det behövs väl en sådan miljövariant för de här bilarna?

– Jo, men även bensinmotorerna på Continental-bilarna släpper inte ut mer än en vanlig bil, lite beroende på hur man kör förstås.

ANNONS

Hur går det med Bentley-försäljningen i Sverige? Har den kommit igång igen efter krisen?

– Ja, det har den gjort faktiskt.

Hur många Bentley-bilar säljs det i Sverige per år?

– Det är så olika.

– År 2009 blir väl inte något rekordår, men året är i och för sig inte slut ännu.

Hur många sålde ni 2008? Kom det upp i 50 sålda Bentley-bilar i Sverige?

– Inte nya.

– Men begagnade Bentley-bilar har gått riktigt bra både 2008 och 2009.

ANNONS

Är det kanske smartast att köpa en sådan här Bentley begagnad?

– Det beror på vad folk vill ha – om de vill ha en ny eller begagnad bil.

– Köper man en ny kan man välja färg och utrustning själv.

Och de här bilarnas prestanda är som en riktig sportbil?

– Det är bra prestanda på alla Bentley-bilar.

De kommer upp i 100 kilometer i timmen på mindre än 5 sekunder?

– Ja, standardversionen Continental GT gör 0-100 på 4,8 sekunder.

Alla Bentley Continental-varianter har dubbelturbo och fyrhjulsdrift.

ANNONS

Sent på fredagkvällen hör en kvinna av sig från England.

Hon är taleskvinna för Mecom som alltså numera är huvudägare i Mikael Lundells tidigare bolag Jobbexpressen.

– Vi kommer att offentliggöra en uppdatering av utvecklingen för Mecom på tisdag , säger hon.

– Så vi är inne i en tyst period just nu inför uppdateringen, och kan inte berätta så mycket om oss.

Kvinnan vågar inte bekräfta att Jobbexpressen ingår i Mecom.

– Men jag känner igen namnet ”Jobbexpressen”, och är ganska säker på att de ingår i Mecom.

Enligt kvinnan
är Mecom en europeisk mediakoncern med fokus på papperstidningar och internetbaserade tidningar.

Intäkterna kommer mest från prenumerationer men även delvis från annonsförsäljning.

ANNONS

De mest kända tidningarna inom Mecom är enligt kvinnan den polska dagliga finanstidningen Rzeczpospolita och den danska dagstidningen Berlingske Tidende.

I övrigt har Mecom mest lokala och regionala tidningar.

Varför köptes Jobbexpressen av Mecom?

– Som alla bolag har Mecom en generell strategi som går ut på att utveckla närvaron på internet.

– Köpet av Jobbexpressen var ett sätt för Mecom att anpassa sig på rätt sätt för utvecklingen av media och annonsmarknaden.

Bentley Continental bygger på Volkswagens D3-plattform som är gemensam med Volkswagens egen lyxbil Phaeton och Audi A8.

På Youtube finns ett videoklipp med en Bentley Continental GT som körs i 345 kilometer i timmen, där en tittare skrivit kommentaren: ”I didn’t know Volkswagens were so quick”:

Realtid.se provkörde en Bentley Continental Flying Spur Speed för ett år sedan, och fick en chans att lyssna på dess motorljud:

ANNONS

Enligt Bentleys hemsida har standardmodellen Continental GT en 6-liters V12:a på 552 hästkrafter som gör 0-100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder. Toppfarten uppges vara 318 kilometer i timmen.

Continental GT Speed har 600 hästkrafter, gör 0-100 på 4,5 sekunder, och har en toppfart på 322 kilometer i timmen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS