Fondia är den första börsnoterade juristbyrån i Norden och vill expandera kraftigt i Sverige. Byrån erbjuder juridisk rådgivning via sin digitala plattform. Organisationen är också platt, arbetstiden reglerad och vd:n Niclas Gottlieb har ingen juristbakgrund. "Min vision är att jag i framtiden ska kunna säga att jag var med och förändrade den här branschen", säger Niclas Gottlieb till Realtid.se.
"Branschen har hittills drivits av prestige och pengar"
Mest läst i kategorin
Fondia startades i Finland 2004 med affärsidén att erbjuda en "outsourcad" bolagsjuridisk tjänst med en digital plattform som stöd. Bolaget omsättning uppgick förra året till 15 miljoner euro, motsvarande cirka 142 miljoner kronor.
Fondia har i dag 115 anställda, varav knappt 90 är jurister med i snitt 16 års erfarenhet. Könsfördelningen är nära 50/50. I dagsläget finns merparten av företagets kunder i Finland och huvudkontoret i Helsingfors.
Bolaget har även närvaro i Estland och för fem år sedan etablerade sig det även i Sverige med kontor på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Realtid.se tog sig dit för att träffa medgrundaren Marianne Saarikko Janson och Fondia Sveriges vd Niclas Gottlieb. Det första som möter en är en avslappnad hall med en blommig tapet i bjärta färger.
– Vi vill komma bort från gammalmodiga hierarkier. Det ska inte vara så att man känner att man inte är något värd när man ska träffa en jurist. Många byråer är så flashiga att de blir skrämmande, säger Marianne Saarikko Janson till Realtid.se.
– Våra jurister är superduktiga på det de gör, men de vågar även släppa garden och inte vara rädda för att ha på sig jeans och sneakers, tillägger Niclas Gottlieb som själv bär kavaj till jeans och har skor av en sportigare modell.
Bara för en elit
Byrån vill bredda kundbasen, berättar Marianne Saarikko Janson. Hon jämför med välfärdssamhället och liknar Fondia vid en offentlig hälsovårdsinrättning som ger alla möjlighet till vård.
– Det kontrakt som samhället gjort med jurister fungerar inte. Det är främst bara en elit som har råd med juridiktjänster och vi vill skapa justa förutsättningar för alla typer av bolag, säger hon.
Hon medger dock att byrån främst vänder sig till medelstora företag som omsätter mellan 50 miljoner upp till 2 miljarder kronor. I kundportföljen finns allt från Nordens största översättnings- och tolkbolag Semantix till Blueair, som säljer luftrenare, till små konsultföretag. Kundnöjdheten ligger, enligt bolagets egna undersökningar, på 98 procent.
– Vi riktar oss även till tillväxtbolag som behöver juridiskt stöd kring frågor såsom löpande verksamhet, företagsaffärer, ekonomi och digitalisering, men till en förutsägbar kostnad, säger Marianne Saarikko Janson.
"Outsourcad" digital produkt
Traditionellt har företag antingen egna bolagsjurister eller så anlitar de en advokatbyrå. Men Fondia låter istället dem köpa dessa tjänster som en outsourcad prenumerationslösning. Många kunder abonnerar bara på ett fåtal juridiktimmar i månaden. Bolaget siktar också på att införa fler fasta priser
– Det ger fler tillgång till juridiktjänster. Många tillväxtbolag är livrädda för att ta kontakt men en jurist och känner sig osäkra kring vad det kommer kosta, säger Marianne Saarikko Janson.
Niclas Gottlieb menar att branschen hittills drivits av prestige och pengar. Den kämpar därför med "med näbbar och klor för att inte förändras", eftersom "alla typer av förändringar leder till någon form av prispress".
– Men vi är glada att kunna sätta press. Ser man på prissättningen så är det långt kvar tills prispress börjar påverka kvalitén på juridiken. Men det är klart att många jurister är oroliga för att deras timpenning ska halveras eftersom det också är kopplat till deras prestige, säger han.
Transparent plattform
När byrån möter sina kunder kartlägger de deras behov i termer av tidsåtgång och vilka ämneskompetenser som efterfrågas. Utifrån det skapas ett team av jurister. Därefter kan kunden i realtid följa juristernas arbete via den digitala plattformen MyFondia som också möjliggör direktinteraktion med teamet.
– Många byråer har noll transparens ut mot kund. Men vi ser det som en jätteviktig del i vårt digitaliseringsarbete. Vi har öppnat upp affärssystemet MyFondia. Det är som att sitta i en glasbur och jobba mot kunden, säger Niclas Gottlieb och fortsätter:
– Kunderna vill veta vad de betalar för. Det finns många företag som borde ta hjälp av jurister, men som inte gör det för att de upplever att advokatbyråerna står för långt i från kundens verklighet och verksamhet.
Realtidsrapportering
75 procent av byråns intäkter härrör från tjänsten Legal Department as a Service (förkortat LDaaS) som förser 200 kunder med juridiktjänster. Resterande intäkter kommer från juridisk rådgivning som berör enskilda juridiska ärenden och transaktioner. Bolaget befinner sig därmed någonstans i gränslandet mellan en renodlad advokatbyrå och en bolagsjuristavdelning.
MyFondia är inte baserad på algoritmer och artificiell intelligens utan är skapad i Microsoft Office 365.
– Vi har valt transparensspåret och öppnat upp vårt affärssystem ut mot kund. Juridikbranschen ligger efter på AI-området. IBM har lanserat en AI-jurist som fått namnet Ross som en amerikansk byrå har "anställt", vilket gör det till den första byrån i världen med en helt digital jurist, berättar Niclas Gottlieb.
En annan amerikansk byrå lät ett AI-system gå igenom elva miljoner dokument, vilket minskade felmarginalen och troligen ledde till vinst i ett rättsfall. Samtidigt är det väldigt kostsamt att satsa på AI och Niclas Gottlieb tror att den svenska marknaden är för liten för att det ska löna sig i dagsläget.
– Men i framtiden kan vi sannolikt med fördel använda oss av tekniken. Maskiner är mer konsekventa än oss människor när det kommer till att gå igenom exempelvis dokument och se till att termer genomgående är korrekta och att de länkar till rätt paragrafer, säger Marianne Saarikko Janson.
– Ja, hantering av stora textmängder kokar alltid ned till "ettor och nollor". Google-berget växer för varje dag liksom informationen i vår bransch, tillägger Niclas Gottlieb.
Vill växa i Sverige
Fondia är ännu så länge väsentligt större i Finland. Men målet är att expandera kraftigt i Sverige, eftersom den svenska marknaden är två till tre gånger större än den finländska.
Mellan 2012-2015 mer än fördubblade Sverige-kontoret sin omsättning. Målet på medelkort sikt (3-5) är att hela koncernen ska växa med cirka 15 procent per år, med en vinstmarginal på cirka 15 procent. Minst två tredjedelar av vinsten delas dock ut till aktieägarna.
På företagstransaktions- och processidan konkurrerar Fondia främst med de stora advokatbyråerna. Niclas Gottlieb upplever dock att konkurrensen än så länge är liten inom deras nisch.
– Vi konkurrerar främst med de stora advokatbyråerna. Sedan samarbetar vi med t ex Avtal24 som har ett starkt digitalt fokus och vänder sig främst till privatpersoner och till mindre bolag med en omsättning upp till 50 miljoner. Därefter tar vi vid.
Vilka byråer har skäl vara oroliga i ljuset av prispress och digitalisering?
– De mellanstora byråer som inte har någon spetskompetens är de som ligger sämst till, säger Marianne Saarikko Janson.
Gick till börsen
En stor händelse under året var att byrån i april i år noterades på First North Finland. Bolaget är därmed det första företaget i Norden inom den affärsjuridiska sektorn som listats.
– Vi kunde gå till börsen eftersom vi inte har några restriktioner kring externt ägande så som renodlade advokatbyråer. Vi driver Fondia som ett vanligt affärsdrivande bolag, säger Niclas.
Noteringen stängde tidigare än väntat då den väckte stort intresse. Den övertecknades 11 gånger. Aktien hade en startkurs på 7,65 euro och står i dag i cirka 12 euro. Syftet med noteringen var att få in kapital till att satsa på mer digitalisering och att expandera till fler länder, men beslut om vilka har inte fattats än.
Vd utan juristbakgrund
Fondia skiljer sig från konventionella advokatbyråer i ett flertal avseenden. Niclas Gottlieb menar att organisationen är platt, vilket skapar "kreativitet och inbjuder till att umgås och tala med varandra".
– Vi vill vara välkomnande, förstående och transparenta. Och kulturmässigt måste vi börja med oss själva. Det första kriteriet när vi anställer är att man ska vara prestigelös. Man ska känna att den här personen vill jag sitta bredvid på julfesten, säger han.
Niclas Gottlieb har inte heller själv någon juristutbildning, utan en bakgrund som entreprenör och affärsutvecklare.
– Jag är i grunden entreprenör och startade mitt första företag när jag var 16 år. Vi importerade läder från Istanbul och tillverkade bokmärken som vi sålde. Jag var sedan en del av internet och dotcom-boomen och har även verkat inom flera andra branscher, säger han och fortsätter:
– Som icke jurist står jag närmare kunden och förstår vad denne har för utmaningar och vet hur viktigt det är att få juridiken att fungera i kundens verksamhet.
Han tillägger att han blev "lite besviken" när han klev in i juridik-branschen och insåg att många unga utexade jurister "direkt vill ta på sig advokatdräkten och tänka fyrkantigt".
– Min vision är att jag i framtiden ska kunna säga att "ja, jag var faktiskt med och förändrade den här branschen". Om inte vi i branschen driver den här utvecklingen själva så kanske det kommer ett Silicon Valley-bolag som kliver in och automatiserar delar av vår bransch istället, säger Niclas Gottlieb.
Reglerad arbetstid
Fondia har även valt att införa reglerad arbetstid vilket är helt unik i juridikbranschen. Målet är att ha en låg personalomsättning.
– Om man ger personalen mycket tid för familj, vänner och hobbies så får man tillbaka att dom gillar att komma till jobbet på morgonen och arbetar effektivt i åtta timmar varje dag. Det finns ingen overhead i form av en delägarkrets enligt modellen för advokatbyråer, säger Niclas Gottlieb
När man trivs utanför jobbet så levererar man som bäst på jobbet, menar Marianne Saarikko Janson.
– Men visst i vissa perioder måste man kavla upp ärmarna, men då kan man också vara ledig några veckor efter en lång tuff period och åka till Mexiko för att surfa eller vad man nu brinner för. För det går inte att köra 100-meters lopp hela tiden, säger hon.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.