Realtid

Alkoholglass i nyemission

DJ-stjärnan Sebastian Ingrosso, är mannen bakom alkoglassen N1CE.
Staffan Erfors
Uppdaterad: 14 okt. 2016Publicerad: 14 okt. 2016

Tuffare lagstiftning och nykterhetsorganisationer som rasar. Alkoholglassen N1CE Frozen Cocktails har dock gått bra på den svenska marknaden. Och DJ-stjärnan Sebastian Ingrosso, som är mannen bakom glassen, oroar sig inte för en eventuellt förändrad lagstiftning. "Sverige är inte vår huvudmarknad, vi finns redan i nio olika länder världen över och nu hårdsatsar vi på nya marknader", säger Sebastian Ingrosso och berättar att företaget nu gör en nyemission för att snabbt kunna expandera.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

N1CE Frozen Cocktails (alkoglass) är en produkt av DJ-stjärnan Sebastian Ingrosso och mixologen Jimmy Dymott. Glassen lanserades 2015 och företagets marknadsföring har prisbelönats av reklambranschen. Under 2016 sålde företaget över en miljon glassar.

Men glassen har också stött på patrull och blivit omdiskuterad i media då den trots sin alkoholhalt på 5% lagligen kan säljas i livsmedelsbutiker.
Folkhälsominister Gabriel Wikström (S) anser att försäljningen riskerar Systembolagets monopol. DJ-stjärnan Sebastian Ingrosso har följt diskussionen men väljer att fokusera på företagets fortsatta expansion och hänvisar till VD Mio Danilovic.

– Och jag är inte så involverad i den dagliga driften, den sköts från vårt huvudkontor i Miami, säger Sebastian Ingrosso till Realtid.se.

Han turnerar världen runt tillsammans med sin DJ-partner Axwell, tidigare utgjorde de två tredjedelar i den världsberömda trion Swedish House Mafia, men karriären efter att gruppen upplöstes är minst lika intensiv.

N1CE är redan lanserad på nio marknader världen över och det amerikanska moderbolaget N1CE USA, LLC gör nu en nyemission via den svenska crowdfundingsajten Funded By Me.

– Sverige är i sammanhanget en tämligen liten marknad för företaget som nu är i en stor expansionsfas, säger Mio Danilovic, CEO för N1CE USA.

– Baserat på försäljningen av N1CE under 2016 i begränsade testmarknader, pratar om vi om en helt ny produktsegment som kommer vara värt miljardbelopp inom några år, säger Mio.

– Våra ambition med N1CE är att vara det ledande varumärket i detta nya produktsegment och målet är att när man tänker på glass med alkohol ska man tänka på N1CE, precis som när man idag tänker på energidryck så tänker man på Redbull, säger Mio och avslöjar att man redan lämnat in ett antal patent inom produktsegmentet.

ANNONS

I skrivande stund har 52 personer investerat närmare 130 000 euro på Funded By Me. Mio berättar att bolaget bakom N1CE planerar att göra en IPO till våren och att ambitionen är att man inom ett par års sikt ska börsnoteras.

En produkt som N1CE kan sägas ingå i kategorin food tech. Förra året investerades 5,6 miljarder dollar i foodtech globalt, enligt analysfirman CB Insights, skriver sajten Breakit.se

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS