Realtid

5 misstag som gör att dina bästa medarbetare slutar

admin
admin
Uppdaterad: 29 mars 2016Publicerad: 29 mars 2016

Varför slutar topptalanger på företag egentligen? Jovisst, vi vet sedan tidigare att “man lämnar inte företag, man lämnar sin chef” men nog finns det mer att fundera på än så.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Travis Bradberry på Talentsmart, medförfattare till Emotional Intelligence 2.0, har funderat på just det och har listat några intressanta misstag som företag ofta gör:

1. Meningslösa regler och byråkrati

Visst måste företag ha regler, men få saker irriterar människor så mycket som meningslösa eller ogenomtänkta regler. Alltifrån överdrivna närvarokrav till byråkratiska beslutsvägar och krångliga processer.

2. Man behandlar alla lika

Erik Hamrén får ofta frågan om han inte särbehandlar Zlatan. Han svarar alltid att det är självklart att han särbehandlar Zlatan, för han särbehandlar nämligen alla sina spelare.

3. Man tillåter underpresterare

En av de mest demotiverande företeelserna för en högpresterare är att organisationen accepterar underpresterare. Rent generellt så tror jag att det här i stor grad gäller svenskt näringsliv: svenska ledare borde fundera mer på hur de kan bli bättre på “consequence management”

4. Man uppmärksammar inte goda prestationer

ANNONS

Alla gillar att få beröm för något som man uppnått, även de som redan är framgångsrika. Det kan vara en klapp på axeln eller ett omnämnande i ett nyhetsbrev. Men trots att det är så oerhört enkelt så kan vi nog alla bli bättre på det?

5. Man glömmer att ha roligt

Många företag glömmer att det är viktigt att ha roligt. Om man skall lägga ned sin själ på jobbet under en lång tid så måste det finnas andra komponenter än bara lön och en schysst titel. Man behöver kanske inte ha en rutschkana på kontoret, men visst kan vi bli bättre på att ha roligt på jobbet?

Hur matchar ditt jobb de här parametrarna? Finns det andra som gör att de bästa medarbetarna slutar?

Läs hela artikeln här.

Henrik Martin har en 20 årig konsult- och entreprenörskarriär bakom sig. Han har bland annat varit vd för Intellectual Capital Sweden, Nordenchef för IT-konsultföretaget Adera och managementkonsult på McKinsey. Han är författare till ”Talent Management i Praktiken” och ”6 Steg Till en Lönsam Företagskultur". Henrik är utbildad i USA och har en Bsc. and M.Sc. Electrical Engineering från Massachusetts Intstitute of Technology i Boston. I dag arbetar Henrik med Talent Management på Stardust Consulting.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]