Axfood: Därför är vårt jätteförvärv bra för kunderna

Taggar i artikeln

Axfood
AxfoodAxfood
I höst ska City Gross drivas av livsmedelsjätten Axfood. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Publicerad
Uppdaterad

Attraktiva priser på den svenska matmarknaden kräver stora muskler. Men alla är inte odelat positiva till Axfoods köp av City Gross.

Simon Kronö

Efter att i tre år ha ägt en knapp tiondel av matvarukedjan City Gross köpte livsmedelsjätten Axfood (börskurs Axfood) på tisdagen hela kalaset från familjen Bergendahl.

Ica har strax över 50 procent av marknaden och med nyförvärvet stärker Axfood sin position med drygt 23 procent.

”Det kommer öka konkurrensen i segmentet”, säger avgående vd Klas Balkow till Svenska Dagbladet.

Annons

Ju större, desto bättre

På frågan vad förvärvet innebär för svenska konsumenter, säger han att erfarenheterna från att driva lågpriskedjan Willys kommer att leda till ”attraktiva priser”.

Marginalerna på den svenska matmarknaden är som bekant få.

Då krävs enligt Balkow stora volymer, vilket ytterligare stärks med City Gross.

Annons

”Är man liten är det svårare att ha attraktiva priser. Man måste vara ganska stor för att vara attraktiv för dig som konsument”, säger han.

Delade meningar om förvärvet

Marknaden tog emot tisdagens besked med optimism, men City Gross har underpresterat jämfört med konkurrenterna.

Därför tror Nordea (börskurs Nordea) att Axfood kommer att mötas av en uppförsbacke när livsmedelsjätten ska vända förlust till lönsamhet senast år 2026.

Annons

Storbanken sänker därför vinstestimaten för 2024-2025 med 1 procent.

Kepler Cheuvreux ser däremot förvärvet som en strategiskt perfekt matchning med en rimlig prislapp på 2 miljarder kronor.

Läs mer:
Axfood backar från formuleringen om digitala stämmor. Realtid
Klas Balkow avgår som vd för Axfood. Realtid

Annons