AI-kaos på jobbmarknaden – så landar du drömjobbet

Taggar i artikeln

Rekrytering
AIAI
AI må vara bra på många saker, men med ett personligt samtal kan du komma långt i rekryteringsprocessen. (Foto: Unsplash)
Publicerad
Uppdaterad

Har du vant dig vid att låta AI skriva dina jobbansökningar? Det är du långt ifrån ensam om – och alla förlorar på det.

Simon Kronö

Arbetsgivare överväldigas av jobbansökningar.

En enda tjänst hos ett techbolag fick hela 983 ansökningar, orimliga mängder för vilken arbetsgivare som helst att hinna beta av.

Orsaken är att generativ AI kan spotta ur sig stora volymer jobbansökningar. Därmed har jobbportalerna blivit i stort sett oanvändbara för bolag som skriker efter kompetens.

Annons

”Vi vill inte ha så många sökande. Vi vill ha bra sådana”, säger Lindsay Broveleit, VP på marknadsföringsbolaget Matato, till Wall Street Journal.

De har bäst chans

Du som hoppas kunna landa det där drömjobbet kommer helt enkelt behöva göra som på den gamla goda tiden – nätverka.

Data från Greenhouse visar att sökande med rekommendationer har 50 procents chans att gå vidare i rekryteringsprocessen, jämfört med 12 procent för andra kandidater.

Annons

Trots att de rekommenderade kandidaterna endast utgör 5 procent av alla ansökningar är det en tredjedel av dem som till slut anställs.

”Så mänskligt som möjligt”

En av de som insett värdet av personliga kontakter är Samuel Joynson.

Förutom att skriva ansökningarna på egen hand tog techarbetaren personligen kontakt med samtliga bolag som han sökte jobb hos.

Annons

”Jag valde tillvägagångssättet att göra det så mänskligt som möjligt”, säger han.

Det hela slutade med ett jobb hos Microsoft.

Drabbar mångfalden

Vissa bolag försöker också uppmuntra sina anställda att rekommendera kandidater genom att erbjuda bonusar.

Men som med så mycket annat finns det två sidor av myntet.

Rekommendationer gynnar nämligen dem som redan har etablerade nätverk, vilket i sin tur riskerar att snedvrida mångfalden hos företagen.

Läs mer:

Här är chefsrekryterarens tre största misstag. Realtid

”Nya utmaningar att hitta rätt kompetens”. Realtid

Annons